چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ تقدیر از اعضای سابق شورای عالی حوزه های علمیه

حوزه/ امام جمعه قم گفت: اینکه مراسم های عزاداری محرم کاملا تعطیل شود و یا مانند سال های گذشته و به همان شیوه برگزار شود، هر دو خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب بوده و باید با تدبیر این مراسم ها برگزار شود، چرا که جان هموطنان در کنار برگزاری مراسم ها هر دو برای ما مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری  عنوان کرد: اگر درختی دچار آسیبی شود و باغبان آسیب زدایی نکند، نباید انتظار داشت که محصول مناسبی از مزرعه بدست بیاید. لذا باغبان باید دست به کار شده و با آسیب زدایی از مزرعه، محصولات خوبی برداشت کند.

وی افزود: همین مسئله مراقبت در دینداری هم مطرح است، ما انسان های مختلفی داشته ایم که از نظر عبودیت دارای شاخص های ارزشمندی بودند، اما به دلیل غفلت از آسیب ها، گاهی اوقات تا سرحد کفر پیش رفته و از بندگی و نیایش کوچک ترین بهره ای نبرده اند.

امام جمعه قم با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع) گفت: به تعبیر آن حضرت من علم و دانش را در چهار قسم یافتم، نخست معرفت الله و خداشناسی، دو خودشناسی و نعمت شناسی، سه مسئله تکلیف شناسی و چهارم دانستن اینکه چه چیز برای دینداری آسیب است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: ما باید نسبت به خداوند متعال معرفت پیدا کنیم، خداوند به ما نیروی فطرت و عقل را اهدا فرموده و نعمات بسیاری را به ما عرضه کرده است.

وی تصریح کرد: ما باید نسبت به دین و اعتقادات و باورها آسیب شناسی داشته باشیم، باید ارزیابی کنیم که در کنار نماز و عبادت، اگر کسب و کاری داریم، این کار به عبادت ما آسیبی وارد نمی کند؟

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه مطرح کرد: یکی از مشکلات جدی غفلت از آسیب هایی است که متوجه ما می شود، ما ممکن است اهل عبادت و زیارت هم باشیم، اما آسیب هایی هم در زندگی ما باشد که ممکن است موریانه وار باورهای ما را از بین ببرد.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) خطاب به کمیل می فرمایند که کمیل مراقب باش که صدای دلخوش تلاوت فلان قاری تو را به تعجب واندارد، او اهل دوزخیان است، در یکی از جنگ ها که امیرالمومنین(ع) در میان کشتگان دشمن قدم می زد، آن قاری را به کمیل نشان داد و فرمود این همان قاری قرآن بود که امروز در راه مبارزه با حق کشته شد.

وی افزود: امروز جامعه ما نیز دچار همین مشکل است، کسانی که مفسد اقتصادی هستند اتفاقا عمده آن ها اهل دین بوده اند، اما در گوشه ای از زندگی خود توجه و عنایت لازم را نداشته اند. بنابراین باید دقت کنیم که آسیب ها متوجه دینداری ما نشود.

امام جمعه قم گفت: باید مراقب خانواده ها باشیم، ما خانواده های بسیاری را می شناسیم که به دلیل غفلت از فرزندان، متلاشی شده اند، اگر خانواده سالم باشد جامعه هم سالم خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری حادثه انفجار بیروت را موردتوجه قرار داد و ادامه داد: این حادثه قطعا با همکاری مزدوران انجام شد، رئیس جمهور فرانسه برای تسلی به لبنان می آید، اما سخنان تهدید آمیز می زند و نخست وزیر لبنان مجبور به استعفا می شود.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم سید حسن نصرالله با درایت همیشگی خود این مسئله را هم به درستی پیش ببرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه رئیس جمهور آمریکا را فرو رفته در باتلاق عمیق دانست و مطرح کرد: آمریکا در بحران کرونا دچار بحران اقتصادی شدید شده، در کارزار انتخاباتی قرار دارد اما دست از دشمنی با ایران برنمی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: منع خرید و فروش تسلیحاتی تا یک تاریخ معین مقرر شده بود، اما امروز دنیای غرب در پی تمدید این منع برای کشور بوده و می خواهند ایران اسلامی را دچار تنگنا قرار دهند، البته ما معتقدیم که توطئه آن ها ناکام خواهد ماند.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم افزود: گرانی بیداد می کند، فشار اقتصادی مردم را مستاصل کرده و مردم از این مجلس جدید انتظارات جدی دارند، بیکاری نسل جوان و سختی های دیگران باید حل شود.

امام جمعه قم با اشاره به ماه محرم پیش رو گفت: مردم عاشق خاندان اهلبیت(ع) هستند، امسال شرایط کرونایی باعث شده که محدودیت هایی در عزاداری ها پیش بیاید که ما در این را نباید افراط و تفریط کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: اینکه مراسم های عزاداری محرم کاملا تعطیل شود و یا مانند سال های گذشته و به همان شیوه برگزار شود، هر دو خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب بوده و باید با تدبیر این مراسم ها برگزار شود، چرا که جان هموطنان در کنار برگزاری مراسم ها هر دو برای ما مهم است.

وی تصریح کرد: مسئولین آموزش و پرورش و حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید تدبیر کنند تا با افزایش زیرساخت های فضای مجازی، روند تحصیل با کیفیت بالا ادامه یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha