جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دانشمند

حوزه/ کارشناس دینی با بیان این که نمی توان به حفظ شعائر حسینی و در عین حال سلامت و جان مردم بی توجه بود، گفت: کاری که باید انجام دهیم این است که باید جمع بین دو واجب کنیم، یعنی باید هم جلسات امام حسین(ع) را با تمام وجود احیا کنیم و هم پروتکل های بهداشتی را رعایت نماییم.

حجت الاسلام مهدی دانشمند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در راستای سلسله منبرهای مجازی محرم ۹۹ معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به برخی سؤالات در خصوص نحوه برگزاری جلسات عزای حسینی در موقعیت کنونی و انتشار ویروس منحوس کرونا، اظهار کرد: ما بین دو واجب قرار گرفته ایم که یکی حفظ شعائر اسلامی و حسینی است که واجب و دستور قرآن است و دیگری حفظ سلامت و جان مردم می باشد.

وی با بیان این که نمی توان به حفظ شعائر حسینی و در عین حال سلامت و جان مردم بی توجه بود، گفت: کاری که باید انجام دهیم این است که باید جمع بین این دو کنیم، یعنی باید هم جلسات امام حسین(ع) را با تمام وجود احیا کنیم و هم پروتکل های بهداشتی را رعایت نماییم.

کارشناس دینی افزود: البته در این بین برخی اظهار می کنند به دلیل بیماری کرونا به طور کلی مراسم روضه و جلسات امام حسین(ع) جمع شود، اما در مقابل می بینیم که پاساژها و بازارها برپا است، مترو، سفرهای شمال، جشن تولدها، پارتی ها و شب نشینی ها وجود دارد و تنها مراسم روضه و عزای حسینی را می خواهند جمع نمایند، که این بی انصافی است و اگر قرار به تعطیلی جلسات اباعبدالله(ع) باشد، باید همه تجمعات تعطیل شود.

حجت الاسلام دانشمند در ادامه به اظهارات دسته دیگری درباره برگزاری عزاداری حسینی اشاره کرد و اظهارات این دسته را نیز از سر احساسات دانست و افزود: نباید احساسی حرف بزنیم و فکر کنیم چون با این حرف راضی هستیم، پس همه عقول نیز با این جمله می توانند راضی شوند، لذا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی که برای حفظ امنیت و جان مردم واجب است، جلسه عزای حسینی برگزار می شود، چرا که جزء شعائر اسلامی و الهی بوده و واجب است.

وی اضافه کرد: در این باره حتی رهبر انقلاب نیز فرمودند تابع دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا هستند و مراجع تقلید نیز فتوای وجوب رعایت پروتکل های بهداشتی را دادند و اگر قرار بر تقلید است باید در همه موارد تقلید کنیم.

کارشناس دینی با تاکید بر عدم تناسب و سنخیت موضوع کرونا با مسئله قطع دست شیعیان توسط متوکل عباسی، تصریح کرد: در موضوع کرونا مسئله ضرری است که نه تنها به خود فرد، بلکه به جان افراد دیگر وارد می شود، لذا بحث مبارزه با ویروس و بیماری کرونا یک بحث عقلانی است و این در شرایطی است که دشمن نیز در حال بمباران تبلیغاتی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی جامعه ملتهب است و بر علیه روضه ها و جلسات دینی این همه شایعه وجود دارد، نباید دیگر آب به آسیاب دشمن ریخت، لذا جلسات امام حسین(ع) را با رعایت پروتکل های بهداشتی و با تمام وجود احیا می کنیم.

حجت الاسلام دانشمند تأثیر روحانیت و اعضای هیئات مذهبی را در رعایت پروتکل های بهداشتی در جلسات دینی متذکر شد و افزود: یکی از اهداف امام حسین(ع) در کربلا، مبارزه با ظلم است و یکی از ظلم ها این است که افراد از خود مواظبت نکنند و دیگران را آلوده کنند، در حالی که این با فرهنگ عاشورا نمی خواند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha