جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید حسین مومنی

حوزه/ حجت الاسلام مؤمنی گفت: یکی از مهم ترین شعائر تشیع، عزاداری سیدالشهدا(ع) و عاشورای اباعبدالله‌الحسین(ع) است و به طور کلی هویت شیعی، هویت عاشورایی است.

 حجت الاسلام سید حسین مؤمنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و تاثیر این عزاداری ها در شکل‌یابی هویت شیعی، اظهار کرد: یکی از مهم ترین شعائر تشیع، عزاداری سیدالشهدا(ع) و عاشورای اباعبدالله‌الحسین است و به طور کلی هویت شیعی، هویت عاشورایی است.

وی افزود: باقی ماندن هویت شیعی در طول اعصار، وابسته به مناسکی است که در ذیل این معارف انجام می شود و نکته مهم در باب عزاداری سیدالشهدا(ع) این است که معارف اهل بیت(ع) در طول ایام عاشورا به مردم منتقل می شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان این مطلب که ممکن است امسال شرایط کرونا مانعی برای عزاداری سیدالشهدا(ع) باشد، گفت: با توجه به این که امسال شرایط کرونا وجود دارد، ممکن است جلسات از رنگ و بوی شعاری خود کمی فاصله بگیرد، در حالی که جا دارد امسال معارف اهل بیت(ع) و شعور حسینی را در جلسات اشراب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات سیره اهل بیت(ع) بر همین اساس بوده و می فرمودند هر کس برای جدّ ما شعر بگوید و در مصیبت اباعبدالله(ع) بگریاند و یا بگرید، ثواب فراوان دارد و بیشتر این اشعار رنگ و بوی معارفی و اعتقادی داشته است و برای همین شعرا، مداحان و روضه خوان ها همواره مورد ستایش بودند، زیرا روح حماسه اباعبدالله(ع) را در جامعه تزریق می کردند.

حجت الاسلام مؤمنی با تأکید بر لزوم بهره گیری بیشتر از معارف اسلامی در جلسات عزاداری سیدالشهدا(ع) با توجه به شرایط کرونا، تصریح کرد: اگر به واسطه شرایط کرونا، مشکلاتی برای تجمعات سینه زنی و دسته جات وجود دارد، باید از این فرصت استفاده کنیم و جلسات را با معارف سیدالشهدا(ع) مخلوط کنیم، چرا که امروز جامعه ما نیازمند آشنایی صحیح با فرهنگ اهل بیت(ع) است.

وی به اظهار نظرات برخی در فضای مجازی پیرامون عدم برگزاری جلسات عزاداری امام حسین(ع)  اشاره کرد و افزود: اگر نگاهی به فضای مجازی داشته باشید دسته ای می گویند چرا می خواهید جلسات امام حسین(ع) برپا شود، در حالی که اگر در جلسات رعایت مسائل بهداشتی گردد مانند بسیاری دیگر از فعالیت های اجتماعی که مردم طی آن زندگی روزمره خود را می کنند در عزاداری اباعبدالله(ع) هم با رعایت مسائل بهداشتی می توان اقامه عزا کرد.

وی اضافه کرد: بیماری کرونا شرایطی را ایجاد کرده که گرایش مردم به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی زیاد شده و لذا ما نیز باید تولیداتی در فضای مجازی داشته باشیم و معارف حسینی را در فضای مجازی گسترش دهیم و این را رسالت خود بدانیم.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان حضور طلاب دینی در فضای مجازی را یک مسئله ضروری دانست و عنوان کرد: امروز اگر طلبه ای در فضای مجازی حضور نداشته باشد و یا حداقل اطلاعات را درباره آن نداشته باشد، از فضای حقیقی جامعه هم خارج شده و هیچ ارتباطی با فضای حقیقی جامعه برقرار نخواهد کرد، چرا که فضای مجازی جزء واقعیت های موجود زندگی امروز است.

وی افزود: امروز جوانان، روشنفکران و نخبگان و بیشتر اقشار تأثیرگذار اجتماعی، در فضای مجازی ظرفیت های خود را نشان می دهند و آنجا تأثیر می گیرند و تأثیر می گذارند، لذا اگر طلبه به عنوان مبلغ دین ارتباطی با فضای مجازی نداشته باشد؛ عملا از واقعیت های میدانی جامعه خود هم به دور خواهد بود و ارتباط موفقی نمی تواند برقرار کند، از همین رو امروز میدان فضای مجازی، میدان اصلی تبلیغ دین و بیان معارف اهل بیت(ع) شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha