شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علم الهدی

حوزه/ امام‌ جمعه مشهد مقدس گفت: وجود ابوالفضل العباس(ع) نمادی شفاف و برجسته از عشق به خداست که توسط سید الشهدا(ع) در برابر دیده جهانیان نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم الهدی، در مراسم روز تاسوعای حسینی که در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، به تحلیل اجتماعی و سیاسی واقعه عاشورا پرداخت و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های واقعه عاشورا این بود که در این روز تابلویی از مجموعه آموزه‌های دینی قرآن و سنت پیغمبر(ص) در برابر چشمان جهانیان نصب شد تا مردم با بصیرت و شناخت کامل‌تری با واقعیت آموزشی دین خدا آشنا شوند و از جمله تابلوهای شفاف و نمادهای برجسته فکری که به‌وسیله سیدالشهدا(ع) درباره عشق به خدا در این روز در برابر دیدگان مردم جهان نصب شد وجود مقدس قمر بنی‌هاشم حضرت عباس(س) بود.

آیت‌الله علم الهدی با طرح این سؤال که چگونه انسان در عرصه زندگی به مرحله عشق به خدا می‌رسد؟ گفت: معمولاً جریان‌هایی که موجب گرایش انسان به چیزی در زندگی می‌شوند شامل عوامل و جریاناتی هستند که یا نیازهای مادی و یا غرایز و کشش‌های نفسانی ما را برآورده می‌کنند و معمولاً کلمه عشق در ارتباط با جریان غریزی و نفسانی بین دو دوست و رفیق استعمال می‌شود که این عشق می‌تواند در عشق به قدرت، رفاه، عزت، پول، مقام و...  خلاصه شود.

وی تصریح کرد: عشقی که در درون جان ماست مربوط به سلسله گرایش‌هایی است که در درون ما وجود دارد اما در برابر گرایش‌های مادی همچون تأمین لذت، ثروت و... که بر وجودمان حاکم است یک سلسله گرایش‌های معنوی نیز همچون خدا گرایی وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: خدا گرایی از کشش‌های فطری همه انسان‌هاست و حتی کافران و ملحدان نیز این گرایش فطری را دارند. در قرن ۱۸ یک فیلسوف کافر و ملحد کتابی را در موضوع اصالت ماده می‌نویسد و به اثبات اصالت ماده و رد خدا می‌پردازد او این کتاب را در ۵۰۰ صفحه به چاپ می‌رساند.

وی اضافه کرد: اما این نویسنده در پایان کتاب مناجات نامه‌ای با خدا دارد که در این بخش می‌گوید: «خدایا در این کتاب هر چه استدلال و دلیل آوردم تا  ثابت کنم که وجود نداری اما تو از درون جانم سر برآوردی که هستی و موجودی و با اینکه می‌خواستم به دنیا ثابت کنم که خدا وجود ندارد اما در برابر خیزش باطنی من ظاهر شدی و با چشم دل تو را دیدم». این خدا گرایی در درون تمام انسان‌ها حتی انسان‌های منکر خدا نیز وجود دارد.

آیت‌الله علم الهدی اظهار کرد: کسانی که  خدا را قبول ندارد و در عرصه زندگی خود به دنبال پول، لذت و قدرت هستند، همواره در زندگی‌شان احساس خلأ وحشتناکی دارند که چرا با خدا رابطه ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر محبت به‌قدری اوج بگیرد که سایر علایق و محبت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار دهد نام آن عشق است؛ کلمه عشق از ریشه عربی (ع ش ق) گرفته‌شده است و عبارت از محبتی است که وقتی دورتا دور قلب انسان بپیچید دل را می‌خشکاند یعنی تمام محبت‌ها، علاقه‌ها و گرایش‌های انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد این عشق می‌تواند عشق به همسر، فرزند، پول، قدرت و... باشد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: اگر خدا گرایی و وابستگی به خدا در درون انسان قوی شود، دیگر همه‌چیز تحت‌الشعاع خداخواهی و خدادوستی قرار می‌گیرد و تمام محبت‌ها و علایق مادی انسان از بین می‌رود؛ معصومین(ع) این‌گونه به خدا عشق می‌ورزیدند.

عشق به عبادت از ویژگی‌های امیرالمؤمنین(ع) بود

وی در ادامه یکی از ویژگی های مهم علی بن ابی‌طالب(ع)، را عشق به عبادت ذکر کرد و گفت: آن حضرت چنان خاشعانه به عبادت می‌پرداختند و با تمام وجود به خدا توجّه داشتند که تیری را که در جنگ صفین به‌پای ایشان اصابت کرده بود را در نماز و در حال سجده از پای ایشان خارج کردند.
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان با بیان اینکه ایمان امام علی(ع) بر اساس شناخت حقیقی است و از همین رو عبادت خدا را به‌عنوان زیارت او و نماز را شهود الهی و زیارت معبود می‌داند، گفت: امام علی(ع) خدا را زیبای مطلق می‌بیند، ایشان هرگز خود را نمی‌بیند و آزادانه خدا را می‌پرستد.

لزوم توجه به معرفت‌شناسی در عزاداری

وی با اشاره به اینکه ماندگاری و حفظ «هویت جریان کربلا» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: مشکل ما در عزاداری‌ها این است که احساساتی برخورد می‌کنیم و این در حالی است که علاوه بر عزاداری و سوگواری و گریه بر مصیبت اهل‌بیت(ع) باید دنبال معرفت‌شناسی و پیروی از سبک و سیره زندگی این بزرگان نیز باشیم. متأسفانه ما به‌درستی یاران و اصحاب امام حسین(ع) را نشناختیم و از همین رو باید به بعد معرفت‌شناسی در عزاداری‌ها بیشتر توجه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha