یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 916961
۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
مهدی محمدی

حوزه / معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: امام حسین علیه‌السلام در موقعیت‌های مختلف کوشیدند فلسفه قیام خود را به گوش خواص و عموم مردم برسانند و حجت را بر آنان تمام کنند.

حجت الاسلام مهدی محمدی، معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز گفت: امام حسین(ع) در موقعیت‌های مختلف کوشیده‌اند،  فلسفه قیام خود را به گوش خواص و عموم مردم برسانند و حجت را بر آنان تمام کنند و به آیندگان بگویند که در برابر ظلم و جور دستگاه حکومت چگونه باید ایستاد و از نابودی دین حق، یعنی اسلام جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: آنچه از فرمایشات امام حسین(ع)در زمان‌ها و مکان‌های مختلف برداشت کرد، می توان اصلاح امت پیامبر(ص)، امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل حکومت اسلامی از اهداف قیام امام(ع) برشمرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی، اصلاح امت پیامبر(ص) را یکی از اهداف و فلسفه قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: حضرت در پیام خود به محمد بن حنفیه می‌فرماید: « و أنی لم أخرج أشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً و إنما خرجت لطلب الأصلاح فی أمة جدّی صلی الله علیه و آله؛ و همانا من برای سرکشی و خودپسندی و تکبر و فساد کردن و ظلم نمودن خارج نشدم [قیام نکردم] و به تحقیق که من برای اصلاح و درست کردن [کارها] در میان امت جدم قیام کردم.»

وی ادامه داد : امام حسین(ع) وقتی اوضاع در میان امت پیامبر(ص) را دگرگون شده، می‌بیند، حرکت اسلام را در جهت غلط و اشتباهی می‌داند که به سوی انحطاط پیش می‌رود، لذا تصمیم می‌گیرد در مقابل حرکت غلط، ایستادگی کند و کجی راه حاکمان و مردم را اصلاح نماید.

حجت الاسلام محمدی افزود: امام حسین(ع) فرمودند: «آمده‌ام که جامعه را اصلاح کنم»، منظور این است که آمده‌ام جلوی بی‌عدالتی، ظلم و ستم و حرام خواری را بگیرم.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی، یکی دیگر از اهداف و فلسفه قیام امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: حضرت در ادامه پیام خود به محمد بن حنفیه می‌فرماید:  «أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَی عَنِ الْمُنْکَرِ؛ می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.»

وی، یکی دیگر از اهداف و فلسفه قیام امام حسین(ع) را تشکیل حکومت اسلامی دانست و افزود: اصلاح در سرزمین‌های پهناور اسلامی، امنیت مسلمانان و اجرای دستورات دین و عمل به سنت پیامبر(ص)، نیازمند داشتن قدرت و توانایی است. بدون حکومت و داشتن تشکیلات حکومتی، قدرت وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha