جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی

حوزه/ شاعر حوزوی گفت:توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در اشعار عاشورایی به شکل مستقیم و غیرمستقیم جلوه بارزی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی طی سخنانی در نشست ادبی" نگاهی به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در شعر حوزه" که در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه والای امر به معروف و نهی از منکر در شعر حوزه اظهار داشت: برای یافتن مصداق در این باره باید به مواردی از اشعار توجه کرد که در آن ها به اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر توجه شده که شاید این ها اندک باشد و قاعدتاً هم نمی تواند موضوع کنگره باشد اما در رابطه با اشعار تعلیمی و اخلاقی و پندآموز که به ستایش خوبی ها و دعوت به کارهای خوب و پسندیده و از آن سو نکوهش بدی ها و دوری از صفات و کارهای ناپسند تأکید شده، دست ما بازتر است.

وی افزود: در اشعار بزرگان ما از سعدی و صائب گرفته تا پروین اعتصامی و نیز شاعران معاصر ما اعم از حوزوی و غیرحوزوی به این مهم توجه ویژه ای شده است به طوری که علما و فقهای ما که طبع شعری داشته اند، به این مباحث ورود کرده اند.

وی گفت: البته در دوره معاصر به نظر می رسد که تا حدودی چه در بین شاعران حوزوی و چه غیر حوزوی، پرداختن به شعر تعلیمی و پند آموز کمرنگ شده و حال آن که ما اگر بخواهیم امر به معروف را در شعر به طور کلی و شعر حوزوی به طور خاص احیا کنیم باید شاعران را به این سمت و سو دعوت و تشویق نماییم.

این استاد و پیشکسوت شعر حوزه همچنین بیان داشت: واقعیت آن است که زبان شعر، زبان زیبا و تأثیرگذاری است که با این شیوه می توان معروف را با بیانی شاعرانه و جذاب برجسته کرد و افراد جامعه را از ارتکاب منکرات برحذر داشت.

وی افزود: در این راستا به عقیده بنده، حوزه در پرداختن به شعر تعلیمی می تواند نقش کلیدی ایفا کند چرا که در شناخت واجب و محرمات و ترویج خوبی ها و پرهیز از بدی ها تخصص و مهارت دارد و باید هم این گونه باشد و لذا چه به شکل مستقل و چه به عنوان بخشی غیر مستقل باید در کنگره های شعر حوزه به شعر تعلیمی اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی گفت: البته برخی شعرها نیز وجود دارند که شاعر در آن ها در ظاهر به مدح کسی یا بیان واقعه ای پرداخته یا اساساً رویکرد عارفانه یا عاشقانه داشته اما در محتوای شعر به خوبی ها و بدی ها اشاره شده و غیر مستقیم امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی تأکید کرد: اتفاقاً این قبیل اشعار چون غیرمستقیم است حتی نسبت به دیگر اشعار، تأثیرگذار تر و شاعرانه است چرا که در لفافه استعارات و تشبیهات و صناعات ادبی، منظور و مقصود بیان شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه غالب شاعران گذشته ما به نوعی مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر بوده اند خصوصاً در اشعار عاشورایی که بازتاب امر به معروف و نهی از منکر بیشتر است.

وی بیان داشت: اساساً هدف امام حسین(ع) نیز اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر بیان شده و همه موارد دیگری که جزو اهداف قیام عاشوراست به همین دو مساله کلیدی برمی گردد.

این شاعر مطرح همچنین گفت: در زمینه شعر عاشورایی گاهی اشعار به اهداف قیام سیدالشهدا(ع) و امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد که خوشبختانه در شعرهای چند دهه اخیر به خصوص شاعران حوزوی این مهم، مورد توجه ویژه بوده با این توضیح که برخی از آن ها البته به شکل غیرمستقیم به هدف قیام و مساله امر به معروف اشاره کرده اند.

وی اضافه کرد: همچنین در برخی دیگر از اشعار عاشورایی به ویژگی ها، صفات و کارهای خوب امام حسین (ع) و یارانش مثل ایثار و ادب و شجاعت و صبر و نگاه توحیدی و ... اشاره شده و از آن سو رذائل دشمن مثل بی وفایی، ظلم و بی ادبی و جسارت به آل الله و ... مورد نکوهش قرار گرفته، تا آن جا که شاعر به شکل غیر مستقیم مخاطب را به خوبی ها دعوت کرده و از بدی ها بیزار می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha