جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی عباسی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت:آموزش مجازی در ایجاد تنوع آموزشی می‌تواند نقش اساسی و کلیدی ایفا کند؛ بسترهای جهانی این بهره‌مندی تا حد زیادی فراهم است، و بحمدالله المصطفی در طول سالیان گذشته زیرساخت‌های مناسبی برای آن فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جامعةالمصطفی پیامی صادر کرد. متن پیام بدین شرح است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

اساتید معزز و دانش‌پژوهان ارجمند و اصحاب تعلیم و تربیت در المصطفی

با سلام و تحیت و آرزوی توفیق و تأیید الهی برای شما در عرصه علم آموزی و علم ‌اندوزی و در آستانه فصل تازه‌ای از پویش علمی نکاتی چند را تقدیم‌ می‌کنم:

۱. امروز جهان در شرایطی قرار گرفته است که می توان از آن به «جابجایی گفتمان» مبتنی بر «جابجایی و تغییر جهان بینی و سبک زندگی» یاد کرد؛ نظام گفتمانی مبتنی بر «لیبرال دمکراسی» در عمل ناتوانی خود را در ایجاد «عدالت فراگیر» و بهره‌مندی همگان  از مواهب الهی و ایجاد نظم عادلانه جهانی در عمل نشان داده و نا امیدی توده‌ها را به دنبال داشته است. این در حالی است که «گفتمان انقلاب اسلامی» مبتنی بر مؤلفه‌های اساسی «معنویت، عقلانیت و عدالت» بر آن است تا «نظمی تازه» را در سایه «تمدن نوین اسلامی» عرضه کند. به‌طور طبیعی «جامعة المصطفی العالمیه» به‌عنوان یک نهاد علمی بین المللی در این میان وظایف و تکالیفی دارد که می بایست به آن اهتمام ورزد.

۲. بی گمان تحقق این هدف والا جز در سایه اهتمام به «تنوع بخشی به شیوه های آموزشی» به‌ویژه در بحران‌های کنونی در عرصه‌های بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی جهان شدنی و دست یافتنی نیست. مشکلات و چالش های متعدد  و متنوع موجود، نیازمند پاسخ‌های علمی و خردورزانه براساس «عقلانیتی وحیانی» است .

جامعه المصطفی چنین رسالتی برای خویش قائل است. از همین رو، «شعار تنوع بخشی به شیوه‌های آموزشی» برای دست‌یابی به مرجعیت علمی به ویژه در دوره «تغییر و جابجایی مؤلفه‌های فرهنگ و قدرت» در جامعه جهانی، در برنامه راهبردی المصطفی مد نظر قرار گرفته است. این تنوع بخشی آموزشی به‌ویژه با شرایط امروز جهان که درگیر بیماری فراگیر کرونا است، به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.

۳. تنوع بخشی آموزشی می‌بایست به‌گونه ای طراحی شود که همگان به سادگی و آسانی بتوانند از آموزش‌های المصطفی در عین اتقان و بی آن که از کیفیت و محتوای آموزشی آن کاسته شود بهره مند شوند.

۴. آموزش مجازی در ایجاد تنوع آموزشی می‌تواند نقش اساسی و کلیدی ایفا کند؛ بسترهای جهانی این بهره‌مندی تا حد زیادی فراهم است، و بحمدالله المصطفی در طول سالیان گذشته زیرساخت‌های مناسبی برای آن فراهم آورده و در همین مدت کوتاه مواجه با بیماری و ویروس کرونا به خوبی نشان داد که می‌تواند از این بستر برای گسترش فعالیت‌های علمی خود بهره گیرد.

۵. روش‌ها و آموزش‌های نوین می بایست هم چنان حاوی محتوای «تربیتی و تهذیبی» باشد؛ و دانش پژوهان و طلاب گرامی بتوانند ضمن آموزش‌های علمی از مواعظ گفتاری و رفتاری اساتید و محتوای اخلاقی در سطح مناسبی بهره‌مند شوند؛ «تعلیم بدون تزکیه» بی شک نمی تواند اهداف متعالی المصطفی را برآورده سازد و انسان عالم و متقی را به جامعه جهانی عرضه دارد.

۶.  «پژوهش محوری» می‌بایست به‌عنوان رویکرد حاکم بر آموزش در المصطفی دنبال شود؛ شناخت چالش‌های نوین بشری و ارایه راهکارها باید به‌عنوان وظیفه و تکلیف علمی المصطفی در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که مرجعیت علمی اقتضا دارد که آموزش به پژوهش‌های ثمر بخش منتهی شود و مشکل و مسأله‌ای از مسائل و مشکلات جوامع بشری را حل نماید.

۷.اهتمام به مسایل جهانی و به هنگام سازی و بروزرسانی محتوای علمی و آموزشی، یک راهبرد اساسی در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی المصطفی است؛ بنابراین، می‌طلبد که اساتید عزیز و مسئولان آموزشی در تدوین سرفصل‌ها و متون آموزشی به این راهبرد توجه داشته باشند. جمع میان «نو گرایی و اصالت» و پذیرش  «تغییر مثبت در چارچوب سنت‌های اصیل و مبانی قویم» می‌تواند نه تنها تضمین کننده مرجعیت علمی المصطفی، بلکه تأمین کننده پیش نیازهای گام دوم انقلاب برای ارایه راهکارهای غلبه بر چالش‌ها و مسایل و مشکلات جوامع بشری باشد.

۸. دانش آموختگان و شبکه گسترده آنان از، بزرگ ترین پشتوانه‌های المصطفی در تحقق اهداف آن به شمار می‌روند. حضور آنان در کران تا کران جهان و جغرافیای فرهنگی عالم، حجم انبوهی از اطلاعات و داده ها را در اختیار می‌گذارد که می‌تواند در نظام موضوعات و مسائل جهت پژوهش‌ها و آموزش‌های بین المللی مبتنی بر گفتمان عدالت و معنویت و عقلانیت نقش مهم و تاریخی ایفا کند. حفظ و توسعه این ارتباط و انتقال اطلاعات و داده ها از طرق مختلف و روش‌های نوین و ابزارها و فناوری‌های جدید می تواند بستری برای شکوفایی و کارآمدی بیشتر المصطفی برای تحقق اهداف اصلی آن و گفتمان و اندیشه انقلاب اسلامی باشد.

در پایان ضمن سپاس صمیمانه از یکایک شما استادان و محققان گرامی و فضلا و طلاب ارجمند و همه مسئولان و کارکنان و کارگزاران المصطفی، سالی سرشار از توفیق و تأیید الهی را برایتان از خدای بزرگ مسألت دارم.

 انّه ولی التوفیق و علیه التکلان.

علی عباسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha