جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 922040
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدرس حکمت هنرهای دینی گفت: در هنر خاص اسلامی باید از فقه هنر کمک گرفت چرا که اساساً این فقه است که فرم هنری را مشخص می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هیئت اندیشه ورز هنر و رسانه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در راستای تبیین هنر دینی و فقه هنر، نشست تخصصی بیست و نهم محاکات را با عنوان «نقش فقه در شناخت مفهوم هنر دینی» توسط دکتر محمدعلی بهشتی‌منش، استاد حکمت هنرهای دینی برگزار کرد.

بهشتی‌منش ابتدا به تبیین هنر دینی و رویکردهای مختلف آن پرداخت و «هنر اسلام» و «هنرهای اسلامی» را دو ماهیت جدا از یکدیگر دانست و گفت: هنر برخاسته از اسلام، از هنری که مجوز اسلام را دارد، متفاوت است.

وی با بیان اینکه تعاریف متعددی از فقه هنر شده است، تصریح کرد: سه عنوان فقهی در منابع اسلامی وجود دارد که به نحوی نشان‌دهنده این است که فقه به شناخت هنر اسلامی کمک می‌کند.

استاد حکمت هنرهای دینی با تاکید بر رویکردهای موجود نسبت به امکان هنر دینی، ابراز داشت: همچنین نسبت به هنر اسلامی در سنت روایی مصادیق فراوانی وجود دارد که با بررسی آنها می‌توان دریافت که فقه ظرفیت قابل توجهی دارد که اجزاء و عناصر اسلامی را بیان می‌کند.

بهشتی منش، با اشاره به اهمیت فرم و محتوا در هنر دینی، بیان کرد: در هنر خاص اسلامی باید از فقه هنر کمک گرفت چرا که اساساً این فقه است که فرم هنری را مشخص می‌سازد.

وی با بیان اینکه فقه ضابطه‌مندتر از عرفان و کلام اسلامی است، افزود: فقه تنها نگاه سلبی ندارد و در عرصه‌های هنری مختلفی دخیل است لذا فقه هنر با هنر اسلامی متناسب است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha