جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مهدی مقامی

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه در مسیر طلبگی باید سه مولفه‌ی « علم، اخلاق و بصیرت» را رعایت کنیم، افزود: این سه ضلع، شخصیت طلبه را برای ورود به جامعه و تاثیرگذاری در آن، رقم خواهد زد

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مهدی مقامی، در بازدید از مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) انداد از توابع شهرستان مشهد با اشاره به اینکه در عصر و زمانی زندگی می کنیم که مهمترین تحول قرن به نام انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، گفت: امروز آثار انقلاب اسلامی ایران در تمام دنیا برای مردم جهان قابل مشاهده است و ما به عنوان سربازان نظام باید جایگاه خود را بشناسیم و آگاه به عصر و زمان خود باشیم تا ویژگی ها و الزامات طلبگی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه در مسیر طلبگی باید سه مولفه‌ی « علم، اخلاق و بصیرت» را رعایت کنیم، افزود: این سه ضلع، شخصیت طلبه را برای ورود به جامعه و تاثیرگذاری در آن، رقم خواهد زد، لذا طلیعه ای کامل است که به هر سه محور، مزیّن شده باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، با تاکید براینکه علم، معرفت و دانش طلبه مهم است، ادامه داد: علم و دانش طلبگی تا زمانی موثر است که طلبه با اخلاق بوده و نسبت به مسائل جامعه، بصیر باشد و در شرایط امروز به تعبیری، خط انقلاب را بشناسد و در دفاع از آن با نیروهای انقلابی همراهی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاثیرگذاری در جامعه، در درجه نخست برای طلاب مطرح است، گفت: پیامبران برای مردم مبعوث شدند و با توجه به آیه « وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ»، فلسفه ی بعثت انبیا، آمدن به صحنه‌ی جامعه و خدمت به خلق بوده است، لذا طلبگی را فقط مختص درس خواندن ندانید.

حجت الاسلام مقامی ابراز داشت: تاسیس حوزه های علمیه، مقدمه ای برای ورود به جامعه و هدایت دینی است، لذا در مسیر طلبگی باید خود را آماده کرده و سه مولفه ی علم، اخلاق و بینش و بصیرت را در خود تقویت کنیم تا در بین طوفان های اجتماعی ما هم دچار تردید نشویم.

وی با تاکید بر اینکه طلاب باید از روز نخست فراروی درس خواندن، به عرصه ی اجتماعی وارد شود و خدمت به جامعه داشته باشند، گفت: ما به پاس خون شهیدان از صدر اسلام تاکنون، در امنیت و آرامش به درس خواندن مشغول هستیم، لذا در مسیر طلبگی یکی از مهمترین امتیازات، ارتباط با حضرت بقیه الله اعظم(عج) است.

اعتقاد به نظام و انقلاب در ذهن طلبه برجسته سازی شود

معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، در بخش بعدی سخنان خود، مهمترین شاخص ارزیابی مدارس را انقلابی بودن آنها برشمرد و گفت: باید نظام های ارزش گذاری در حوزه تغییر کند؛ اگر ما بخواهیم همانند ارزش گذاری نظام های غربی پیش رویم، ملاک امتیاز و معدل است، اما نسبت مدارس علمیه با انقلاب و آماده سازی سربازانی برای امام زمان(عج) باید براساس اعتقاد به نظام و جامعه اسلامی و در مسیر حرکت آن باشد.

حجت الاسلام مقامی با اشاره به اینکه پایبندی به نظام و انقلاب اسلامی باید در ذهن طلاب برجسته سازی شود، ابراز کرد: طلبه باید مسیر را بشناسد و علاوه بر اعتقاد نظری، با اعتقاد قلبی و فکری و توجه به فرمانده که همان حضرت ولی عصر(عج) و نائب ایشان، امام خامنه ای است، مسائل دینی و اجتماعی مردم را مرتفع سازد.

وی با بیان اینکه در سیستم طلبگی، موضوع سربازی امام زمان(عج)، باید به صورت جدی در دستور زندگی ما باشد، گفت: قرائت و تجدید پیمان و عهد با حضرت مهدی(عج) یکی از ضروریات طلبگی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

میثاق طلبگی

معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت رسول(ص) که هر که دعای « اَللّـهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ» را چهل روز در حال روزه قرائت کند، جروز سربازان حضرت مهدی(عج) خواهد بود، گفت: جریان مهدویت فقط به زمان غیبت برنمی گردد و اشوق سربازی حضرت ولی عصر(عج)، از زمان پیغمبر و یکی از آرزوی اصحاب پیامبر اسلام(ص) بوده است.

وی با مروری بر دعای عهد، اظهار داشت: طلاب به توجه به فراز « اللّٰهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یَوْمِی هٰذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَیَّامِی عَهْداً وَعَقْداً وَبَیْعَةً لَهُ فِی عُنُقِی لَا أَحُولُ عَنْها وَلَا أَزُولُ أَبَداً، » در دعای عهد با امام زمان(عج)، عهد و عقد و بیعت را با امام زمان تجدید کنند و به دنبال تقویت آنها باشند.

حجت الاسلام مقامی با بیان اینکه "میثاق طلبگی"، بالاترین رتبه و مقامی است که در قبال آن وظیفه ی بیشتری داریم، گفت: ما هر روز باید عهد خود را با امام عصر(عج) تمدید کنیم و زمانی از خدا طلب شهادت داشته باشیم که آن، از حیات ما تاثیرگذار تر باشد.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: اگر صرفا به درس و مباحثه توجه کردیم و به مباحث اخلاقی و بصیرتی توجهی نداشته باشیم، توقعی نباید باشد که سرباز خوبی برای امام زمان(عج) باشیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha