جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زیارت اربعین کی اہمیت

حوزه/ اساتید جامعة‌الزهرا(س) به تبیین اهمیت زیارت اربعین به عنوان راهی برای تجدید عهد با امام حسین(ع) پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ‌به تو از دور سلام، این جمله‌ای است که امسال ورد زبان عاشقانی است که از معشوق دور مانده، عاشقانی که حالا این روزها با هر قدمی که برمی‌دارند «کنار قدم‌های جابر» توی گوششان زنگ می‌خورد، با هر چیزی که می‌خورند مزه چای عراقی و غذای موکب می‌رود زیر زبانشان، با هر سلام اولین دیدار گلدسته‌های قمربنی هاشم برایشان تداعی می‌شود، همه عاشقانی که این روزها خودشان ایرانند و دلشان عراق و زیر لب می‌خوانند «من ایرانم و تو عراقی... چه فراقی...».

اربعین همه دل‌ها گرفته است، اما ارباب، دلهای گرفته را خریدارتر است می شود از راه دور هم تجدید پیمان کرد با مولا، آن طور که استاد جامعه الزهرا(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفته است: بر اساس روایات تجدید عهد و میثاق با امام حسین(ع) قرائت زیارت اربعین و زیارت حرم این امام معصوم است.

به گفته یوسفیان یکی از نشانه های مومن بر اساس روایات زیارت اربعین است که بسیار به آن تاکید شده است. در روایتی از امام حسن عسکری (ع) پنج نشانه مومن ۵۱ رکعت نماز واجب و نافله در طول شبانه روز، زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاردن و بلند گفتن «بسم‌ الله ‌الرحمن الرحیم» است.

وی افزود: امسال اولین اربعینی است که زائران حسینی(ع) به خاطر شیوع ویروس کرونا از زیارت حرم امام حسین(ع) محروم می شوند از این رو می توانند از راه دور زیارت اربعین را بخوانند و زائر ایشان باشد.

این استاد با اشاره به گریه و زاری بر سید سالار شهیدان گفت:  در روایات به برگزاری مجالس عزاداری و سوگواری تاکید شده است و در زیارت ناحیه آمده است که امام عصر(عج) صبح گاه و شامگاه برای امام حسین(ع) گریه می کند.

وی ادامه داد: بر اساس آیه ۱۰۹ سوره اسرا، (آنها با چشم گریان همه سر به خاک عبودیت نهاده، و پیوسته بر فروتنی و ترسشان از خدا می‌افزاید) کسانی که علم واقعی داشته باشند هنگام تلاوت قرآن به سجود و گریه می افتند. همچنین در زیارت «ناحیه مقدسه» آمده است که آسمان و زمین و همه موجودات برای امام حسین(ع) گریه می کنند از این رو جایگاه اباعبدالله حسین(ع) به قدری بالاست که نه تنها موجودات بلکه زمین و آسمان به گریه می افتند و تسبیح می گویند که این امر برای ما قابل رویت نیست.

وی با تاکید بر اینکه در قرآن کریم گریه کردن امری ارزشمند است گفت:  یکی از کارهای محوری امام سجاد(ع) زنده نگه داشتن یاد و خاطره کربلا با گریه کردن بود به گونه که ایشان ۴۰ سال گریه کردند. گریه کردن به امام حسین(ع) یک درس است که در بین مردم تا ظهور مهدی موعود(عج) ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت زیارت حرم سالارشهیدان گفت: روایات متعددی داریم که به زیارت تاکید کرده اند مخصوصا اگر پیاده روی باشد و این چیز جدیدی نیست و ما از سالهای دور شاهد حضور اجتماع عظیم مردم در پیاده روی اربعین بودیم. هر کسی که از منزل خارج شود و اراده زیارت داشته و با پای پیاده باشد برای هر قدم او هزاران حسنه ثبت می شود.

وی با بیان اینکه زیارت مداوم و توسل به امامان معصوم به ویژه امام حسین(ع) محبت و معرفت و تبعیت را به ارمغان می آورد گفت: اگر این امر حاصل نشد بایدانسان نسبت به ارتباط خود با امام معصوم شک کند.

استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: سید و سالارشهیدان بر بندگان دعوت خویش را به اتمام و اوج خیرخواهی را به حد نهایت رساند و اینگونه در راه خدا و احیای فرایض دین اسلام شهید شد.

وی تاکید کرد: قیام عاشورا و فرهنگ اربعین به حکومت مهدی موعود(عج) متصل می شود و از این طریق دست بندگان از جهالت به معرفت و سعادت می رسد.

تبیین کارکرد سیاسی و اجتماعی اربعین

فاطمه حامدی از دیگر اساتید جامعه الزهرا(س) نیز  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر تبیین کارکردهای اجتماعی و سیاسی اربعین اظهار داشت: اربعین یکی از مهمترین مراسم بزرگ شیعیان و همه مذاهب در جهان است که باید کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن تبیین شود. اربعین صفوف مسلمانان را به یکدیگر متصل و اقتداروصف نشدنی و قدرت نرم شیعیان را به جهانیان نشان می دهد.

وی افزود: حضور خودجوش و داوطلبانه ۲۰ میلیونی در راهپیمایی اربعین کارکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن را به همه مردم به نمایش گذاشت با اینکه امسال شیوع ویروس کرونا مانع حضور فیزیکی مردم شد اما هر زائری از خانه خود ادب زیارت سالار شهیدان(ع) را به جای می آورد.

استاد جامعه الزهرا(س)   به کارکردهای سیاسی اربعین اشاره کرد و گفت: اقتدار آفرینی در سایه وحدت، نمایش امنیت عراق، وحدت بخشی به جهان اسلامی، تقویت مناسبات ایران و عراق، جریان سازی اربعین و بازخوانی قیام و پیام عاشورا از مهمترین این کارکردهاست.

وی ادامه داد: هر ساله خیل جمعیت در کربلا و نجف حضور پیدا می کنند و برگزاری این راهپیمایی صلح آمیز حرکت نمادینی در مقابل توطئه های گروه های تکفیری و ایالات متحده آمریکاست که به دنبال اثبات ناامنی در عراق و در منطقه هستند.

استاد حوزه اضافه کرد: وحدت بین مسلمانان در این راهپیمایی اقدامی در مقابل تمدن غرب است که نشان می دهد همه جهان اسلام به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آموزه های دین اسلام در جهان هستند.

وی خاطر نشان کرد: شبکه های بین المللی و سلطه به دنبال محدود نشان دادن حرکت عظیم مردم در راهپیمایی اربعین و اختصاص دادن آن به شیعیان هستند در حالی که نه تنها شیعیان بلکه از همه مذاهب در این راهپیمایی حضور دارند.

حامدی با اشاره به اینکه اربعین به از بین بردن شکاف های ارتباطی و تقویت مناسبات ایران و عراق کمک می کند گفت: به خاطر هشت سال جنگ تحمیلی که صدام ملعون بر کشورمان تحمیل کرد کدورت هایی بین دو ملت ایجاد شد که این راهپیمایی اربعین به بهبود این شکاف ها کمک کرد. وحدت بین مسلمانان به نزدیک شدن قلب ها به یکدیگر از مهمترین جلوه های اربعین است.

استاد جامعه الزهرا(س) به بازخوانی عاشورا و صحنه های شهادت در کربلا تاکید کرد و گفت: بیان رشادت های امام حسین(ع) اهل بیت و یاران وفادارش و انتقال پیام عاشورا توسط حضرت زینب(س) پیروزی اسرا را بر یزدیان نشان می دهد.

وی گفت: اربعین در دنیا جریان سازی کرد و نشان داد که کم نظیرترین تجمع در اربعین و در کربلای معلی و برای ادای عشق و احترام به سالار شهیدان شکل می گیرد که متاسفانه امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا توفیق حضور در این حرکت را نداریم.

این استاد حوزوی، انسجام اجتماعی، تقویت وحدت بین مسلمانان و تربیت اخلاقی را از مهمترین کارکردهای اجتماعی اربعین عنوان کرد و گفت:  با این که چنین جمعیت میلیونی در شهرهای کوچک کربلا و نجف حضور پیدا می کنند اما هیچ کمبود امکاناتی نمی بینیم بلکه درس مهربانی و ایثار را در مسیر پیاده روی اربعین می بینیم.

وی افزود: در راهپیمایی اربعین فاصله ها بین مسلمانان حذف می شود و امتیازهای قومی و قبیله ای، مالی، شغلی و تحصیلی و... و. ملاک نیست و همه برای خدمت به امام حسین(ع) قدم بر می دارند.

حامدی خاطر نشان کرد: در میان خادمان امام حسین(ع) نیز هستند افرادی که چیزی برای خیرات و نذورات برای زائران ندارند اما نذر می کنند تا سایبانی برای زائران باشند تا آفتاب بر روی آنها نتابد که اینها همه جلوه ها و زیبایی های اربعین است.

وی با اشاره به اینکه در ایام و مناسبتهای دینی مانند محرم و صفر و ماه رمضان جرم در کشور کم می شود گفت: حال و هوای معنوی و عشق به امام حسین(ع) در سطح کشور ایجاد می شود  و فضای الهی  در جامعه حاکم می شود.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: امسال که به خاطر ویروس کرونا توفیق زیارت حرم اباعبدالله حسین(ع) از ما گرفته شد، بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری هر شخصی می تواند در خانه اش زائری باشد و اتفاقا از این فراق به محضر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شکوه کند. برای کسب معرفت و بهره مندی از ثواب اهدای نذورات در اربعین، کمک های مومنانه و همدلانه در این ماه و در این روزها بیشتر شود.

خواندن زیارت اربعین از نشانه‌های مومن

به گفته طاهره حیدری مجد از دیگر اساتید جامعه الزهرا(س) هم زیارت اربعین به اهداف قیام امام حسین(ع) می پردازد و در روایات یکی از نشانه های مومن خواندن این زیارت است که به آن توصیه شده است از این رو باید برای مردم تبیین شود.

وی افزود: مراد از زیارت اربعین، زیارت چهل مؤمن نیست؛ زیرا این مسئله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در کلمه «الاربعین»، نشان می‌دهد که مقصود امام عسکری(ع) اربعین معروف و معهود نزد مردم است.

استاد جامعه الزهرا(س)   ادامه داد: اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه‌های ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. بر پایه این روایت، همان‌گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین انسان را از جزوع و منوع بودن باز می‌دارد گفت: هدف اساسی سالار شهیدان تعلیم و تزکیه مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون‌جگر که جمع میان این راه‌ها از ویژگی‌های ممتاز آن حضرت است.

حیدری مجد اضافه کرد: در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین(ع)، بیان شده است که هدف رسالت انبیای الهی، دو چیز است: یکی عالم کردن مردم و دیگری عاقل کردن آن‌ها با تهذیب نفس است ازاین رو کسانی که علم ندارند، دستور خدا را نمی‌دانند و توان تربیت خود یا دیگران را ندارند. برخی نیز عالمند، ولی در اثر نداشتن عقل به دانش خود عمل نمی‌کنند.

وی به بخش هایی از زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: چنان‌که در این زیارت می خوانیم آن حضرت(ع) با اتمام حجت بر خلق، هر عذری را از امت رفع کرد و اندرز و نصیحت آنان را با مهربانی انجام داد و خون پاکش را در راه تو ـ ای خدا ـ نثار کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد.

استاد جامعه الزهرا(س)  گفت: قیام آن حضرت همگی برای عالم و عادل کردن انسان‌هایی بود که در دریای هلاکت جهل علمی و فساد اخلاقی غوطه‌ور بودند ودر این راه شهید شدند.       

وی به اعمال روز اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در روایت شیعه برای این روز دستورهایی وجود دارد؛ مانند خواندن زیارت مخصوص آن روز در پیش از ظهر که پس از آن دو رکعت نماز نیز خوانده می‌شود و دعا در آن وقت مستجاب است.

این مقام حوزوی ابراز داشت: امسال ویروس کرونا مردم کشورمان را از راهپیمایی اربعین دور کرد اما هر کدام با سلام بر حسین(ع) و خاندان و یارانش و قرائت زیارت اربعین عرض ارادتمان را نشان می دهیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha