جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد

حوزه/ مسئول مدرسه علمیه خان شیراز با بیان اینکه کتاب فی نفسه تقدیس نمی شود، گفت: کتابی که مفید باشد موجب قداست انسان می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید شرف الدین ملک حسینی به مناسبت دومین روز از هفته کتابخوانی در برنامه مجازی تحت عنوان یک فنجان کتاب با اشاره به اینکه کلمه ها واسطه ارتباطات میان انسان ها هستند، اظهار داشت: کلمه ها ترجمان اندیشه های انسان ها هستند که به انسان های دیگر منتقل می شوند.

وی  با تاکید بر اینکه کلمه ها انسان ها را تکرارپذیرتر می کنند، اضافه کرد: شنونده کلمه به اندازه انسانی که متکلم بوده وسعت وجودی پیدا می کند، خوشا به انسانی که اندیشه خود را به اندیشه دیگران پیوند می زند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص اهمیت کلمه نیز این گونه تصریح کرد: کلمه و بیان آن قدر مهم است که خداوند اگر سخن از خلق انسان مطرح کرد، سخن از آموزش بیان و کلمه و کلام نیز داد، بشر برای ماندگاری کلمات تدبیری به کار برد و آن اینکه کلمات را مکتوب کرد و نه تنها برای انسان مخاطب موجود بلکه برای انسان در بستر جاری تاریخ نیز مفید باشند تا آیندگان با همه گذشتگان پیوند بخورند و به این شکل کتاب در میان بشر به عنوان یک امر حادث نقش خود را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه کتاب به انسان ارزش بخشیده است، خاطرنشان کرد: از قرآن مجید که هدیه خداوند به نبی مکرم(ص) بود به عنوان کتاب یاد شده است، کتاب همان رمز ارتباط خدای متعال و نبی مکرم(ص) با انسان ها است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک حسینی افزود: البته اگر مفهوی که در کتاب است و برای انسان مفید و موجب تعالی بوده مقدس است، اما گاه ممکن است نوشته ای حاکی از اندیشه شوم باشد که نه تنها نا مقدس بلکه مضر و مخل به حال بشریت است.

وی مطرح کرد: کتاب فی نفسه تقدیس نمی شود، بلکه کتابی که مفید باشد موجب تقدیس انسان می شود.

مسئول مدرسه علمیه خان شیراز خطاب به طلاب گفت: طلبه هستیم و مسیری را انتخاب کرده ایم، که کتاب های او مقدس است، یا کتاب خداوند و یا سنت نبی مکرم(ص) و اهل بیت(ع) است که ترجمان کتاب خداست.

وی همچنین در خصوص زندگی کردن با کتاب بیان کرد: منظور از با کتاب زندگی کردن این نیست که پیوسته کتاب بخوانیم، اینگونه نیست بلکه باید خواند و در خاطر سپرد که این کتاب باز در درون ما نفوذ کند و با وجود ما یگانه شود، هر طلبه باید کتابخانه ای کوچک یا بزرگ باشد، به وسعت محفوظات ما از کتاب ها، کتابخانه وجود ما وسعت و ضیق پیدا می کند، بنابراین چه خوب است بیشتر بخوانیم و بیشتر حفظ کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha