جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید علی اکبر فال اسیری

حوزه/ جلد دوازدهم مجموعهٔ شخصیت‌های مانا به فراز و فرود زندگی‏ سیدعلی‏‌اکبر فال‏‌اسیری از تولد تا درگذشت وی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، صفحه مجازی انتشارات سوره مهر برای معرفی یکی از منشورات‌اش با عنوان «سید علی اکبر فال اسیری» نوشته است:

سید علی اکبر فال اسیری از علمای مبارز برضد استبداد داخلی و استعمار خارجی عصر قاجار است که بخش اعظم حیات خود را برای آموختن علوم اسلامی و انتقال آن به مردم فارس و همراهی و هدایت آن‌ها سپری کرد. وی داماد آیت‏‌الله‌العظمی میرزا محمدحسن شیرازی، معروف به میرزای شیرازی و صاحب فتوای معروف تحریم تنباکو است. این ارتباط بر موقعیت اجتماعی فال‌‏اسیری نزد مردم فارس افزود و یکی از عمده‌‏ترین علل اشتهار وی نیز همین است.

فعالیت‌‏های سیاسی ـ اجتماعی فال‌‏اسیری با یکی از تاریک‌‏ترین ادوار حکومت قاجار مقارن بوده‌است. بدین‌ترتیب که اصفهان و شیراز در این دوره زیر نظر یکی از شاهزادگان مستبد قاجار، یعنی مسعودمیرزا ظل‏‌السلطان بوده است. مبارزهٔ پی‌درپی فال‏‌اسیری در این دوره، حاکی از نفوذ بالای روحانیت در جامعه بوده است.

اگرچه فال‏‌اسیری همواره سرگرم مبارزه با استبداد، مفاسد اخلاقی، اجتماعی و فعالیت‏های فرقه‏‌های ضاله در فارس به‌ویژه شیراز بود؛ ولی تأثیرگذاری‌اش در دو مقطع جنبه سیاسی به خود گرفت: مقطع اول؛ در جریان رهبری حرکت اعتراضی مردم شیراز در سال ١٣٠٣ق به علت گرانی ساختگی نان بود که حکام محلی برای فروش گندم ذخیرهٔ خودشان به قیمت گران، باعث گران شدن نان گشتند. وی مردم را تا پایان اعتراض‏‌هایشان همراهی کرد و بهای مخالفت خود را نیز با تبعید به اصفهان پرداخت.

مقطع دوم، رهبری مردم شیراز در جریان شورش بر ضد امتیازنامهٔ رژی در فارس بود. گرچه مبارزه بر ضد قرارداد رژی به بهای تبعید وی به عتبات تمام شد؛ ولی فعالیت و مقاومت وی در رهبری اعتراضات مردم، به سراسری شدن اعتراض و شکل‌گیری نهضت تنباکو و واداشتن حکومت مرکزی به لغو کامل امتیازنامه انجامید.

جلد دوازدهم مجموعهٔ شخصیت‌های مانا به فراز و فرود زندگی‏ سیدعلی‏‌اکبر فال‏‌اسیری از تولد تا درگذشت وی می‌پردازد.

شما می‌توانید برای تهیه این کتاب به سایت سوره مهر مراجعه فرمایید:
www.sooremehr.ir

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha