پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور با برشمردن یک سلسله الزامات برای اجرای هوشمند طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا، تصریح کرد که هدف اصلی اجرای این طرح کنترل روند شیوع ویروس و شناسایی سریعتر افراد مبتلا و درمان آنها است و همه اینها تنها در سایه همکاری همه مردم امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: مسوولیت پذیری احاد مردم، ضمانت اجرایی مصوبات، همکاری همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی، کمک خیرین، محلات، مساجد، بسیج، سمن ها و هلال احمر به افراد قرنطینه، اطلاع رسانی به موقع، شفاف و روشن، اقناع سازی مردم، تنوع برنامه های صدا و سیما برای پرکردن اوقات فراغت مردم و همچنین تداوم کلاس های مجازی درس دانشگاه ها و مدارس و اقدامات حمایتی و جبرانی، از جمله اقدامات ضروری است که می تواند این تعطیلات دو هفته ای و اعمال محدودیت ها را به یک نقطه مطلوب در روند مبارزه با کرونا برساند.

رئیس جمهور با تشریح این الزامات برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح جامع مقابله و کنترل شیوع بیماری کرونا اظهارداشت: برای اجرای این الزامات همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بایستی دست به دست هم بدهیم و بی‌تردید با اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پرهیز از دورهمی‌ها و اجتماعات و کاهش ترددها می‌توانیم در اجرای این طرح موفق باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه به خاطر مواجه شدن با موج سوم کرونا، اول آذر ماه زمان آغاز طرح جامع و تعطیلی هوشمند در شهرها است، گفت: هدف اصلی این است که انتقال ویروس را از این طریق کنترل کنیم و افراد مبتلا سریع‌تر شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند و کسانی که بایستی قرنطینه شوند به خوبی تحت مراقبت قرار بگیرند ضمن اینکه تجمع و ترددها کاسته شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر قبلا به مردم گفته می‌شد که با مراعات پروتکل‌های بهداشتی سلامت خود و اقوام خود را حفظ کنند و فشار از روی کادر درمانی کاسته شود امروز در کنار آن توصیه‌ها همه باید اصول بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا فشار اقتصادی در کسب و کارهای مردم هر چه سریع‌تر کم شود.

دکتر روحانی اولین الزام در اجرای موفقیت آمیز طرح جامع را مسوولیت‌پذیری آحاد مردم دانست و گفت: پیام اجرای طرح جامع این است که مردم خطر ویروس را جدی بگیرند و با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی از دورهمی‌ها دوری کنند چرا که خطر دورهمی‌ها در انتقال ویروس کرونا بیشتر از سایر موارد است و نتیجه تحقیقات بدست آمده نشان می‌دهد که با صحبت‌ کردن، افشانه‌های تنفسی می‌تواند به سرعت بیماری را منتقل کند و از آنجایی که در دورهمی‌ها معمولا از ماسک استفاده نمی‌شود چنانچه یک نفر مبتلا به بیماری شروع به حرف زدن کند می‌تواند بقیه جمع را مبتلا کند.

رئیس جمهور ضمانت اجرایی مصوبات را دومین الزام در این زمینه برشمرد و گفت: همه مصوبات ستاد ملی کرونا و قرارگاه و توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان بایستی به طور کامل اجرایی و عملیاتی شود و دستگاههای مسئول با دقت در این زمینه، پایش مستمری نسبت به بیماران داشته باشند.

دکتر روحانی افزود: امروز بحث کردیم همه افرادی که وارد جامعه می‌شوند باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبری که شماره ملی روی آن وجود داشته باشد به همراه داشته باشند.تا بتوان از این طریق از ورود افراد مبتلا به جامعه و ارائه خدمات به آنان جلوگیری کرد.

رئیس جمهور همکاری و همراهی دستگاههای دولتی و غیردولتی را به عنوان الزام سوم مورد تاکید قرار داد و گفت: در اجرای طرح جامع باید همه دستگاهها دست به دست هم بدهند و این کار با موفقیت به سرانجام برسد.

دکتر روحانی الزام چهارم را کمک و همیاری خیرین، بسیج، هلال احمر و حتی سمن‌ها دانست و گفت: همه باید در این زمینه یاری و کمک کنند مخصوصا به افرادی که در قرنطینه هستند و امروز اعلام شد که روزانه ۱۰۰هزار تست سریع انجام خواهد گرفت و این کار موضوع مهمی است که اگرچه با آن تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد ولی از طرف دیگر شمار مرگ و میر و بستری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور اطلاع‌رسانی به موقع، شفاف و روشن را الزام بعدی ذکر کرد و گفت: باید تصمیمات و مصوباتی که اتخاذ می‌شود به موقع و با زبان روشن برای مردم تشریح و تبیین شود و اقناع‌سازی مردم صورت بگیرد چرا که ضرورت دارد مردم قانع شوند که در شرایط کنونی راه دیگری جز مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد.

دکتر روحانی اضافه کرد: باید از دورهمی‌ها و ترددهای غیرضروری جلوگیری شود لذا یکی از مصوبات این بود که تردد شبانه از ساعت ۲۱ کاهش پیدا کند البته باید در کنار آن طرح‌های مکمل را هم اضافه کنیم.

رئیس جمهور پخش برنامه‌های شاد از صدا و سیما به عنوان یکی دیگر از الزامات را  مورد اشاره قرار داد و گفت: باید صدا و سیما برای ساعات فراغت مردم برنامه‌های مفرح و شاد داشته باشد ضمن اینکه دانشگاهها و آموزش و پرورش هم از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

دکتر روحانی اقدامات حمایتی و جبرانی را به عنوان یکی دیگر از الزامات ذکر کرد و گفت: از آنجایی که کسب و کارها و فعالیت اقتصادی برای دو هفته تعطیل می‌شود باید در حد امکان مردم را یاری کنیم و در این زمینه مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰ میلیون نفر ماهیانه و تا پایان سال ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت شود ضمن اینکه برای ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی با اقساط ۳۰ ماهه پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر طرح جامع را با الزاماتی که ذکر شد دست به دست هم با دقت اجرایی کنیم نیاز به یک ساعت تعطیلی هم وجود نخواهد داشت و بی‌تردید با رعایت دستورالعمل‌ها و الزامات می‌توان هم تعطیلات را کوتاه کرد و هم شیوع بیماری را کاهش داد.

 متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

امروز اول آذر ماه، روز آغاز طرح جامعی است که باید در شهرهایی که وضعیت قرمز، نارنجی یا زرد دارند، اجرایی و عملیاتی شود که ان شاءالله به خوبی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

یک دوره بسیار سخت در آغاز کرونا داشتیم در ماه اسفند سال قبل و فروردین امسال مقررات و دستورالعمل‌هایی بود که مردم همکاری بسیار خوبی کردند و وقتی از فروردین وارد اردیبهشت شدیم، الحمدلله فضا، فضایی بود که کاملا فشار کرونایی بر کشور کم شد و از آن زمان یعنی از اوایل اردیبهشت ک فشار بر مردم کم شده بود تا امروز حدود  ۵، ۶ ماه می‌گذرد که در این مدت متاسفانه با موج دوم کرونا در برخی از استان‌ها و اخیرا هم با موج سوم کرونا مواجه شدیم که تصمیم به تعطیلی هوشمند شهرها گرفتیم. مقرر شد وابسته به شرایطی که شهرها دارند، محدودیت‌هایی در آنجا ایجاد شود.

هدف اصلی از این کار این است که انتقال ویروس را کنترل کنیم و این انتقال به کمترین حد ممکن برسد و افراد مبتلا را سریع‌تر شناسایی کنیم و سریع‌تر بدون نیاز به بستری شدن درمان شوند و افرادی که باید قرنطینه شوند به خوبی مراقبت و مواظبت شود و تجمع و تردد را کاهش بدهیم. بعضی‌ جاها به خاطر همین که تجمع و تردد کم شود، ناچار به تعطیلی شدیم.

مردم عزیز بدانند، قبلا می‌گفتیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنید به خاطر اینکه خودتان و اقوام‌تان سالم بمانید و فشار از روی دوش کادر درمانی کم شود. الان یک مورد دیگر هم  اضافه شده و آن اینکه باید همه اصول را مراعات کنیم برای اینکه فشار اقتصادی بر کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی که از امروز ایجاد می‌کنیم، هر چه زودتر کم شود. اگر همه مراعات کنیم، این دو هفته ممکن است ۱۰ روز بشود و خدای ناکرده اگر مراعات نکنیم، ممکن است در این دو هفته هم به نقطه مطلوب خود نرسیم. حال برای اینکه این تعطیلات و محدودیت‌ها بتواند کشور را به هدف برساند الزاماتی دارد.

اولین الزام آن مسوولیت‌پذیری آحاد مردم است. یعنی اصلا این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم این مساله ویروس کرونا خیلی جدی است. پیام آن فقط این بوده که این خیلی جدی است و همه باید مراعات کنیم. بحث سرِ تعطیلی نبود که مغازه‌ای بسته شود، بحث سر این بود که مردم فاصله‌های اجتماعی و پرهیز از دورهمی‌ها را مراعات کنند. الان آن مقداری که کسب و کار مشکل درست کرده برای این بیماری، دورهمی‌ها خیلی بیش از آن مشکل ایجاد کرده است. به هر حال یک کسی فوت می‌کند، همه اقوام و دوستان نزدیک می‌گویند، بد است در تشییع جنازه نرویم، بد است به خانه او نرویم و تسلیت بگوییم. از اینجا شروع می‌شود، دور هم جمع می‌شوند و این جمع‌شدن‌ها مخصوصا با نتیجه تحقیقاتی که اخیرا به دست آمده، خیلی مشکل ایجاد می‌کند. قبلا می‌گفتند که خیلی باید از عطسه و سرفه کردن احتراز کنیم، اگر کسی مبتلاست با عطسه و سرفه خیلی زود می‌تواند منتقل کند. الان بحث خودِ حرف زدن و صحبت کردن هست که خودِ‌ صحبت یک افشانه‌های تنفسی را منتشر می‌کند که این افشانه‌ها ممکن است سنگین یا سبک باشد. در یک جمع وقتی دور هم جمع می‌شوند و معمولا هم در خانواده وقتی جمع می‌شوند کم کم ماسک را برمی‌دارند می‌گویند حالا که اعضای خانواده مثلا چند خانواده کنار هم هستیم، یکی از آنها اگر مبتلا باشد و در جمع آنها صحبت کند، مخصوصا اگر زمانِ حضورشان در جمع مثلا حضور کوتاه نباشد، یک ربع یا ۲۰ دقیقه نباشد و زمان یک ساعت و دو ساعت باشد، از آن طرف یک سیستم تهویه درستی هم آنجا نباشد، اینها با هم ضمیمه شود، همین یک فرد مبتلا در یک جمع ۵۰ نفره در همان ۲ ساعتی که کنار هم نشستند، همین صحبتی که می‌کند، باعث خواهد شد که بقیه همه مبتلا شوند.

لذا امروز می‌بینیم که بسیاری از ابتلاها خانوادگی و گاهی دو نفر و گاهی حتی یک نفر، شاید آن یک نفر هم کاملا بی علامت بوده یا علامت او بسیار ضعیف بوده و همه را مبتلا کرده است. بنابراین مسوولیت ‌پذیری آحاد افراد جامعه به عنوان الزام اول است برای اینکه این محدودیت اثربخش باشد و بتواند اثر بگذارد.

مساله دوم الزامات ضمانت اجرای مصوبات است. مصوبات زیادی را تصویب کردیم. همین امروز هم مصوباتی را تصویب کردیم. این مصوبات اگر اجرا نشود، اینکه روی کاغذ بیاید، مرکب روی کاغذ تاثیری ندارد و کاری نمی‌کند. آن چیزی که هست، باید اجرا شود. یک عده زیادی از مردم به محض اینکه می‌شنوند، اجرا می‌کنند. وقتی ببینند لازم است اجرا می‌کنند. افرادی هم هستند یک مقداری بی مبالات هستند، باید دستگاه‌هایی که مسوولیت ضمانت اجرا بر دوش آنهاست، یا دستگاههای ناظر، ضابطین قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بسیج، تعزیرات، اتحادیه‌ها، همه آنهایی که باید مراعات کنند از طریق قرارگاه به طور مرتب به آنها اطلاع‌رسانی و ابلاغ می‌شود، همه آنها باید اقدام کنند و یک پایش مستمر نسبت به بیمارها باید انجام بگیرد.

امروز پیشنهادی در جلسه مطرح شد که بنا شد قرارگاه روی آن بررسی کند و آن اینکه همه  افراد ملزم شوند وقتی به جامعه می‌آیند، کارت ملی یا یک کارت شناسایی معتبری که روی آن شماره ملی هم هست، همراه داشته باشند. اگر این چنین باشد آن وقت یک اقدامات بسیار خوبی انجام می‌گیرد برای اینکه فرد مبتلا را نگذاریم وارد سیستم حمل و نقل، وارد کسب و کار و مراکز تجاری و محل اجتماعات شود. ان شاءالله این را دنبال خواهیم کرد.

الزام سوم لزوم همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است. اگر بنا باشد بگوییم این کار را قرارگاه باید اجرا کند یا فقط بگوییم نیروی انتظامی باید اجرا کند، همه باید با هم دست به دست هم بدهیم و دولتی یا غیردولتی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

الزام چهارم کمک‌های خیرین، محلات، بسیج و همه آنها حتی سمن‌هایی است که آماده هستند کمک کنند. همه آنها باید به هلال احمر بیایند، همه اینها باید بیایند یاری کنند، مخصوصا نسبت به آنهایی که در قرنطینه هستند. آنها را یاری کنند یا آنهایی که احساس می‌شود مبتلا هستند آنها را بتوانند هدایت کنند به مراجعی که از آنها تست گرفته شود. خوشبختانه امروز اعلام شد که تست از ۲۰ هزار و ۲۵هزار و ۳۰ هزار تجاوز کرده و ان شاءالله روزانه ۱۰۰ هزار تست سریع انجام می‌گیرد و این خبر بسیار خوشی است.

البته تعداد مبتلا یک دفعه بالا می‌رود. اگر روزانه تعداد مبتلا ۱۲هزار یا ۱۳هزار بوده، ممکن است خیلی بالاتر برود، اما از آن طرف ان شاءالله با ادامه این روند تعداد مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند و حتی تعداد بستری‌ها کاهش پیدا می‌کند.تنها راه آن هم همین است، یعنی شناسایی سریع و به موقع عمل کردن که ان شاءالله این تست این کار را انجام می‌دهد.

الزام پنجم اطلاع‌رسانی به موقع، شفاف و روشن است. چه تصمیماتی که اینجا اتخاذ می‌شود، چه تصمیماتی که قرارگاه می‌گیرد، چه توصیه‌ها و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان دارد. اینها باید به موقع با یک زبان روشن، صریح و واضح که برای همه ملموس باشد، به مردم ابلاغ شود تا به خوبی عمل شود.

مساله ششم که بسیار مهم است اقناع‌سازی مردم است. مردم باید قانع شوند که در این شرایط راه دیگری نداریم. اگر یک واکسن مطمئن داشتیم، می‌گفتیم واکسن تزریق کنید تا دو یا سه ماه در امان هستید. اگر دارویی مطمئن داشتیم می‌گفتیم اگر مبتلا شدید این دارو را می‌خورید و بعد از دو، سه یا ۵ روز خوب می‌شوید. هیچ‌کدام اینها وجود ندارد، بنابراین هیچ راهی نداریم جز همین توصیه‌ها و پروتکل‌های پزشکی، همین فاصله‌ها، همین مراعات اصول بهداشتی، دور هم جمع نشدن‌ها، اجتماع را کنار گذاشتن، تردد را کاهش دادن و اتفاقا یکی از مصوبات این بود که تردد شبانه کاهش پیدا کند. از ساعت ۹ شب، به دلیل اینکه بسیاری از این دورهمی‌ها ناشی از این ترددهاست، اگر ترددها قطع شود، دورهمی‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. باید در کنار این طرح، طرح‌های مکمل را هم پیدا و اضافه کنیم که به نتیجه برسیم.

موضوع هفتم هم اقدام صدا و سیماست برای ساعات فراغت مردم، به هر حال به مردم می‌گوییم در خانه بمانید. خیلی مهم است صدا و سیما برنامه‌های شادی داشته باشد و بتواند وقت آنها را به خوبی پر کند. آموزنده باشد، هم دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برای فرزندان از طریق فضای مجازی بتوانند کلاس‌های درس خود را ادامه دهند. آنها در خانه هستند مشغول کلاس باشند با استاد و معلم خود در تماس باشند، این هم جزو ضرورت‌هایی و الزاماتی است که باید اجرا شود.

مورد هشتم و مورد آخر اقدامات حمایتی و جبرانی است. یعنی حالا که گفتیم مردم دو هفته نیایند و کسب و کار خود را تعطیل کنند، فعالیت اقتصادی‌شان تعطیل شود، در حدی که توان و امکان داریم مردم را یاری و کمک کنیم. به همین دلیل امروز مصوب شد که برای ۲۹.۷ میلیون نفر نزدیک به ۳۰ میلیون نفر، ماهانه برای چهار ماه تا پایان امسال در هر ماه ۱۰۰ هزار تومان به آنها بلاعوض بدهیم.

همچنین برای این ۱۰ میلیون و خرده‌ای خانواده، برای اینها هم یک وام یک میلیون تومانی مقرر شد در اختیار آنها قرار بگیرد. شبیه همان وامی که در اوایل سال در اختیار مردم قرار گرفت و آن وام هم ۳۰ ماهه مردم باید بازپرداخت کنند. پس هم برای کمک بلاعوض و هم برای وام تصمیم گرفته شد و البته اقدامات دیگر، مساله پرداخت پول گازشان، مشکلاتی که برای چک به وجود می‌آید و موارد دیگر که مشابه آن چیزهایی است که در اوایل سال تصویب کرده بودیم. برای موارد متعدد، یک امهالی می‌دادیم، یک ماهه، دو ماهه، چهار ماهه برای اینکه مردم مشکلاتی که احتمالا پیش روی آنهاست آن مشکلات کاسته شود.

بنابراین طرح جامع را با این الزاماتی که عرض کردم که در این الزامات همه باید دست به دست هم بدهیم و همچنین اقدامات جبرانی‌ای که برنامه هشتم بود. انشاءالله مردم عزیز بتوانند با مشکلات کمتری این دوران را سپری کنند و باز هم خواهش می‌کنم اگر همه مردم مراعات کنند نیاز به یک ساعت تعطیلی نداریم. اگر تمام مردم دستورالعمل‌ها را مراعات کنند، دورهمی‌ها را کنار بگذارند در تجمعات غیرضرور شرکت نکنند، ترددها را کاهش دهند.

این تعطیلات درواقع برای این بود که به مردم بگوییم شرایط، شرایطِ سخت و هشداری است. خیلی امیدوارم که مردم عزیز با مراعات خود هم تعطیلات را کوتاه کنند، هم نقل و انتقال بیماری را کاهش دهند و هم فوتی‌ها را کاهش دهند و هم نگرانی مردم نسبت به این ویروس را کاهش دهند و ان شاءالله به سلامت کامل باشند.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha