جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دختر زاگرس

حوزه/ رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) از رونمایی مستند دخترزاگرس در آذرماه خبر داد و گفت: این مستند روایتی از مشکلات زنان منطقه زاگرس بوده و به ارائه الگویی از خودباوری زنان می‌پردازد.

سید محمدحسین چاوشیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از ساخت مستند دختر زاگرس خبر داد و اظهار داشت: مستند دختر زاگرس یک مستند بلند حدود ۸۰ دقیقه‌ای است که به مسئله خودسوزی زنان می‌پردازد.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) با اشاره به‌ضرورت ساخت این مستند افزود: با توجه به آمار بالای خودسوزی زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌خصوص در منطقه‌ای دیشموک که  زیرمجموعه دهدشت و از توابع این استان است و با توجه به وظیفه ذاتی موسسه تصمیم گرفته شد که اقدام جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به آمار خودسوزی موفق استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته ادامه داد: سال گذشته ۱۸ خودسوزی موفق در این استان ثبت‌شده است در همین رابطه سال گذشته با حضور تیم چهار نفره با خانواده‌هایی که اعضای آنها خودسوزی کردند و مردم و مسئولان منطقه دیدار داشتیم و بعدازآن هم کار پیش‌تولید دختر زاگرس آغاز شد.

چاوشیان بابیان اینکه این مستند ۸ ماه پیش‌تولید داشت که بخش اعظم آن کارهای پژوهشی بود افزود: در راستای این پژوهش‌ها توانستیم به اطلاعات خوبی دست پیدا کنیم و نبض جریان را نشان بدهیم که چقدر این مسئله خودسوزی زنان مسئله تکان‌دهنده‌ای است.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) تأکید کرد: تیم پژوهشی مستند با سرپرستی شهلا باقری مدیر پژوهش خاتم و عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی ماه‌ها مطالعات خود را ادامه دادند و سعی کردیم در این جامعه آماری بتوانیم استنادات خوبی پیدا کنیم و با یک اطلاعات جامع و کامل بتوانیم مستند را تولید کنیم.

وی به مراحل ضبط مستند هم اشاره‌ای کرد و گفت: بعد از پایان پیش‌تولید در شهریورماه امسال تیم رسانه‌ای و تصویربرداری خاتم در منطقه حضور پیداکرده و در لوکشین های مختلفی مانند یاسوج، دیشموک، دهدشت گچساران و  چرام فیلمبرداری کردند.

چاوشیان با اشاره به امنیتی بودن این موضوع افزود: حضور تیم رسانه‌ای برای تصویربرداری با یک سری هماهنگ‌ها از سوی سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد و همینطور سپاه علی بن ابی‌طالب قم صورت گرفت و با  توجه به حساسیت موضوع و امنیتی بودن آن هماهنگی لازم با نهادهای امنیتی نیز انجام شد.

الگویی ازخودباوری

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) افزود: تم اصلی داستان بیانگر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی منطقه زاگرس به‌ویژه مسئله خودسوزی زنان است اما در عین اینکه به آسیب‌ها می‌پردازیم خودباوری هم در قالب زندگی دختری که الهام‌بخش و امیدآفرین است به نمایش گذاشته می‌شود، این شخصیت با همه مشکلاتی که دارد نه‌تنها خودسوزی و خودکشی نکرده بلکه خودش را باور کرده  و امیدآفرین و تاثیرگذار است.

وی هدف از این مستند را رسیدن از خودسوزی به خودباوری عنوان کرد و گفت: این مستند اشاره به این مطلب دارد که این دختر علاوه بر اینکه با همه مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند خودش یک مصلح اجتماعی شده است. خودش کارآفرینی می‌کند نانوایی و میوه‌فروشی راه‌اندازی کرده، کودکان کار را سرپرستی می‌کند و موسسه‌ای با عنوان جمعیت همیاران سلامت در استان دارد و فعالیت‌های متعددی در حوزه روانشناسی و مشاوره خانواده و پیشگیری از خودسوزی انجام می‌دهد.

چاوشیان بابیان اینکه این دختر به‌عنوان یک نماد موفقیت و تاب‌آوری و به‌عنوان یک الگو مطرح می‌شود تصریح کرد: در سایر آیتم‌های مستند هم مصاحبه با کیس های خودسوزی ناموفق و خانواده‌های آنها، مصاحبه با مسئولان در مورد نگاهش به این آسیب‌ها و آمار و ارقام مرتبط با آنها و مصاحبه با کارشناسان و  مردم و اهالی انجام‌شده است.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) ادامه داد: نکته‌ای که مهم است این است که در کنار پرداختن به عوامل خودکشی یک آگهی بخشی به زنان جامعه داده‌ایم که بتوانند درس بگیرند. وقتی خانواده‌ها حسرت‌هایشان را مطرح می‌کنند می‌تواند هشداری نسبت به عواقب تلخ خودسوزی و عاملی برای بازنگری باشد.

آسیبهای نظام مردسالارانه

وی بابیان اینکه عوامل مختلفی در افزایش خودسوزی در منطقه زاگرس تاثیرگذار است بیان کرد: یکی از عوامل مؤثر نظام پدرسالاری و مردسالارنه ای است که در آن منطقه  حاکم است و امیدوار هستیم که این فرهنگ اصلاح بشود و به‌جای مردسالاری خانواده سالاری را داشته باشیم.

چاوشیان با اشاره به اینکه این مستند به ارائه راه‌حل‌هایی هم می‌پردازد تصریح کرد: در نظر داریم که بتوانیم مستند را برای جشنواره فجر امسال هم آماده کنیم با توجه به اینکه زمان خوبی دارد می‌تواند جواز حضور در جشنواره را پیدا کند که در این صورت می‌تواند اکران وسیع‌تری داشته باشد.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم) با اشاره به درخواست‌های اکران این مستند ادامه داد: از دانشگاه شریف و نهادهای حوزوی درخواست‌هایی برای اکران فیلم بوده است که پس از رونمایی از آن در اواسط آذرماه نسبت به اکران آن برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی افزود: این کار توسط گروه رسانه‌ای خاتم مدیا که وابسته به موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم است تولیدشده و مراحل پایانی تدوین خود را می‌گذراند و اواسط آذرماه در سه استان قم، تهران و کهگیلویه و بویراحمد رونمایی خواهد شد.

۳۱۳/۶۱

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha