شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله میانجی

حوزه/ کتاب "به سوی نور" مجموعه دو جلدی سخنرانی های فقیه اخلاقی آیت الله علی احمدی میانجی با موضوع مرگ و عالم برزخ و کتاب «الموت و البرزخ فی الکتاب و السنه» از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب "به سوی نور" مجموعه دو جلدی  سخنرانی های فقیه اخلاقی آیت الله علی احمدی میانجی با موضوع مرگ و عالم برزخ از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

این مجموعه دو جلدی شامل مجموعه سخنرانی های این عالم بزرگ در ماه رمضان سالهای ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ در خصوص موضوعات مرگ، تاثیر روزه، شهادت حضرت علی (ع) و... و. در مسجد عبداللهی در قم است که به کوشش  دفتر تنظیم و نشر معظم له جمع آوری و  در دو جلد تنظیم شده است.

موضوع مرگ و عالم برزخ چند بار توسط ایشان مورد بحث قرار گرفته است، اما آنچه که در این کتاب ذکر شده است مجموعه سخنرانی های ایشان در ماه مبارک رمضان سال های  ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ هجری شمسی می باشد. البته تعدادی از این سخنرانی ها پیرامون موضوعات دیگری است که مرتبط با ماه مبارک رمضان و مناسبت های آن است.

جلد اول این کتاب در ۱۸ بخش تنظیم شده و حقیقت مرگ، عجز انسان از شناخت روح، دیدار فرشته مرگ، حقیقت دنیا، مشتاق سفر آخرت، گناه نکنید، گرفتاری دنیا، احتیاط در گناه، شهید و عذاب قبر، ذکر مصیبت، قلب سلیم، امانت تا دم مرگ، عاقبت به خیری سید حمیری، سنخیت، سوال قبر، خواب راحت، دعا برای دیگران، عالم قبر، علت فشار قبر، جلسه و استقبال روح، مال حلال، محبت و ولایت، توجه به خلق و خو، حرمت مومن، راحتی لباس و تنوع در آن و... و. از جمله عناوین و مباحثی است که در این جلد آمده است.

همچنین در انتها برای سهولت دسترسی مخاطبان، فهرست آیات، احادیث، اشعار، اعلام، اماکن و منابع و مأخذ نیز آورده شده است.

در جلد دوم و در ادامه جلد اول، ۱۹ بخش تنظیم شده است و به مواردی چون اخلاص، ماه خدا و حرمت آن، انعکاس معنوی، توفیق، اثر مادی و ظاهری روزه، روزه ی واقعی، رمضان ماه اراده ارزش علم و معرفت و ... پرداخته شده است. همچنین در ادامه و در ضمیمه کتاب در دو فصل به چیستی و احوال مرگ و فشار و عذاب قبر پرداخته شده است.

گفتنی است مرحوم آیت الله احمدی میانجی ابتدا در شهر میانه، دروس دینی را نزد استادانی همچون مرحوم آشیخ لطفعلی زنوزی فرامی‌گیرد، اما پس از چندی، با رضایت پدر تصمیم می‌گیرد که کسب علم را در قم پی بگیرد.

او در این شهر، سطوح عالی را نزد مرحوم آیت‌اللّه سید حسین قاضی آموخت. و بخش دیگری از آن را هم در محضر حضرت علامه طباطبایی (صاحب تفسیر المیزان) که به تازگی از تبریز به قم مشرف شده بود، فرا گرفت. آیت‌اللّه احمدی پس از اتمام سطوح عالی فقه و اصول، دروس خارج فقه را در ابواب مختلف، از محضر بزرگانی چون:آیت الله بروجردی، گلپایگانی، محقق داماد و علامه طباطبایی (ره) بهره جست و حتی در درس خصوصی علامه طباطبایی نیز شرکت کرد، البته با مرحوم علامه طباطبایی انس بیشتری داشت و به طور خصوصی در زمینه فقه، اصول و اخلاق بهره ها برد.

یادآور می شود، مرحوم آیت الله علی احمدی میانجی (ره) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که از اساتید اخلاق حوزه و جزو اساتید شناخته شده در سطوح عالی به شمار می‌رفت. همچنین ایشان نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبری از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بود. مواقف شیعه، مالکیت خصوصی در اسلام، شرح دعای ابوحمزه ثمالی، الاسیر فی السلام، مکاتیب الائمه و مکاتیب الرسول از جمله آثار این عالم عالیقدر است.

گفتنی است مجموعه دو جلدی به سوی نور، مجموعه سخنرانی های فقیه اخلاقی  آیت الله علی احمدی میانجی در ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۱۰۰۰۰ هزار تومان  روانه بازار نشر شده است.

اثر دیگر ایشان که به تازگی توسط انتشارات دارالحدیث قم منتشر شده است کتاب «الموت و البرزخ فی الکتاب و السنه» میباشد که مجموعه یادداشتهای ایشان در این موضوع است و پس از تحقیق و تنظیم به اهل علم و دانش ارایه گشته است.  

در فصل اول این کتاب به روایات دال بر حضور رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بر بالین محتضر اشاره شده است. فصل دیگر به آیات و روایات مربوط به مرگ و احوال آن اشاره دارد. همچنین در ادامه به مباحث مربوط به برزخ و احوال آن و نفخ صور و ... پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha