چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 آیت الله دستغیب

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص راز و رمز شهادت گفت: از ایشان سؤال کردند که راز و رمز شهادت چیست؟ ایشان در پاسخ فرموند «اشک»؛ شهید آیت الله دستغیب در واقع ارتباطی میان محراب و منبر برقرار کرده و در دل ها اثر گذار بودند.

آیت الله سید علی اصغر دستغیب در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، با اشاره به سی و نهمین سالگرد شهادت سومین شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب اظهار کرد: حدود ۳۹ سال از شهادت شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می گذرد، امام خمینی (ره) در خصوص شخصیت شهید آیت الله دستغیب عنوان «معلم اخلاق» را به کار بردند که حقیقتا اگر بخواهیم به آن بپردازیم می فهمیم که یک عنوان بسیار مهمی است و اساسا معلم از نظر تعلیم یک نقش بسیار مهمی در جامعه دارد و معلم در همه علوم، به اندازه ای که می داند، می تواند تعلیم دهد، اما در مباحث اخلاقی، قطعا شرط دیگری دارد، آن هم این است که معلم باید به آنچه علم دارد نیز عامل باشد، به این معنا که علاوه بر جنبه علمی باید جنبه تقوا و ورع در شخص باشد تا بتوان عنوان معلم اخلاق را به آن فرد داد و قطعاً این حقیقت در وجود شهید آیت الله دستغیب وجود داشت.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شهید آیت الله دستغیب پس از آنکه در نجف اشرف مدارج و تحصیلات عالیه را گذراند، همچنین در مسائل اخلاقی و عرفانی محضر نورانی مرحوم آیت الحق سید علی قاضی (ره) را درک کردند و از آن فرصت به خوبی استفاده کردند، به شیراز برگشتند.

وی با بیان اینکه شهید آیت الله دستغیب از شأنیت معلم اخلاق برخوردار بودند، خاطرنشان کرد: چه بسیار افرادی که از وجود ایشان، بهره گرفته و مدارج عالی معنویت را گذراندند، هنگامی که این افراد در جلسات، مجالس و محافل شرکت می کردند، نگاه به شهید آیت الله دستغیب آنان را منقلب می نمود، به این صورت که متحول می شدند و به یاد خدا و به آخرت می افتادند.

مسئول مدرسه علمیه رضویه شیراز ادامه داد: کلام شهید آیت الله دستغیب برای همه آحاد جامعه بسیار موثر بود و این چیزی جز حاصل و نتیجه آن جهاد اکبر و مبارزه با نفس نبود، چرا که ایشان دارای سلوک الی الله بوده و به مقامات عالیه معنوی رسیده بودند، در مواردی خودم شاهد بودم که در قنوت نماز، اشک بر گونه های ایشان جاری بود؛ در واقع یک ارتباطی بین محراب و منبر برقرار کرده بودند، از این رو اگر کسی در محراب نماز خود اینگونه ارتباط با خداوند داشته باشد در منبر می تواند ارتباطی با مستمعین داشته باشد، به این معنا که کلام آن شخص می تواند در دل ها اثر گذار باشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص راز و رمز شهادت بیان کرد: از ایشان سؤال کردند که راز و رمز شهادت چیست؟ ایشان در پاسخ اینگونه فرموند «اشک»، حقیقتا هنگامی مشاهده می کنیم پایان یک دوره حیات و زندگی توام با خدا محوری و در زمره  مردان و اولیا خدا بودن، ختم به شهادت آن به دست افرادی که از اشقیا بوده اند می شود بسیار عظمت دارد و متوجه می شویم چه اندازه خداوند نسبت به اینگونه اشخاص لطف کرده است.

رئیس جامعه روحانیت شیراز افزود: شهید آیت الله دستغیب از یاران خاص امام(ره) بودند و ایشان در همه مقاطع عمر شریف خود، حامی انقلاب و نظام بود و ایشان در رابطه با اطاعت محض از امام (ره) و ولی فقیه آن جمله معروف را که همه در خاطر دارند بیان فرمودند که « من اطاع الخمینی فقد اطاع‌الله» هر کس امام خمینی را اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده است و این جمله باور و اعتقاد قلبی ایشان بود و در حد شعار نبود.

وی ادامه داد: در ارتباط با سال های دفاع مقدس رزمندگان با فراخوان و ندای ایشان به سمت جبهه ها حرکت می کردند و ایشان جمله ای را در این رابطه دارند و آن این است «جان من به قربان عزیزانی که آنچه ما عمری به دنبال به آن بودیم در یک زمان کوتاهی و یک شَبه به دست می آورند».

آیت الله دستغیب تاکید کرد: شهید آیت الله دستغیب در زمانی که شخصی از جانشینی حضرت امام خمینی(ره) اطلاعی نداشت درباره رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) اینگونه فرمودند: «آنچه من از این شخص بزرگ فهمیده ام، فردی خدایی است و به دنبال مقام نیست ایشان همانند امام خمینی(ره) است».

 آیت الله دستغیب به دیگر ویژگی های آیت الله شهید دستغیب اشاره و تصریح کرد: این شهید والا مقام در هنگام ذکر مصائب حضرت ابی عبدالله(ع) بسیار ملتزم بوده و در توسلات هنگامی نام امام حسین(ع) را به زبان می آوردند اشک ایشان جاری می شد و همه افرادی که در مجلس حضور داشتند منقلب می شدند و در آخر هم همچون جد بزرگوارشان حضرت امام حسین (علیه السلام) بدن ایشان قطعه قطعه گردید و به شهادت رسیدند.

وی در پایان به آثار این شهید والا مقام پرداخته و عنوان کرد: از مهمترین نوشته ها و آثار ایشان می توان به کتاب قلب سلیم و  گناهان کبیره اشاره کرد که بسیار آثار پر ارزشی هستند، امیدواریم همه افراد طالب حق از آن بهره مند شوند.

گفتگو: حجت کهیاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha