شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ اگر در پژوهش ها معیارهایی مانند به روز بودن، هدفمند و دقیق بودن مورد دقت قرار نگیرد، خروجی پژوهشی که ارائه می شود، چندان اثرگذار و موفقیت آمیز نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری  پیش از ظهر امروز در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و پژوهشگران مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت(ع) که در سالن اجتماعات این مؤسسه در قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک این ایام به پژوهشگران، گفت: پژوهش به فعالیتی گفته می شود که دقیق، منظم، منطقی و هدفمند برای کشف حقایق باشد، برای همین پژوهش خوب و قوی که بتواند مشکلات جامعه را برطرف کند، باید دارای ویژگی های بیان شده باشد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بر اساس روایات، پژوهشگران و اهل علم باید آگاه به زمان باشند و متناسب با نیازهای روز گام بردارند، ادامه داد: اگر در پژوهش ها معیارهایی مانند به روز بودن، هدفمند و دقیق بودن مورد دقت قرار نگیرد، خروجی پژوهشی  که ارائه می شود، چندان اثرگذار و موفقیت آمیز نخواهد بود و آنچه را که منتشر می شود، صرفا کتاب یا مقاله ای است که به سایر کتب و مقالات اضافه شده که نتوانسته دردی از جامعه را برطرف کند.

امام جمعه قم با اشاره به ویژگی پژوهش های مؤثر و موفق اضافه کرد: از جمله آن این است  پژوهش ها باید با پاسخ دهنده  و متناسب با شبهاتی باشد که  جامعه را درگیر خود کرده است، یعنی بتواند با این شبهات مقابله کند و این همان مسئله ای است که مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته و زمینه موفقیت آنها را در عرصه پژوهش فراهم آورده است. پژوهش خوب نقطه آغازین برای رشد و توسعه در رشته ها و علوم مختلف است این مسئله باید مورد توجه پژوهشگران باشد.

آیت الله حسینی بوشهری از دیگر ویژگی های پژوهش موفق را، عدم موازی کاری و مطابق با نیاز جامعه دانسته و عنوان کرد: هر موسسه ای از جمله همین موسسه دارالاعلام  هم باید این ویژگی های پژوهش موفق را در دستور کار خود قرار بدهند که قطعا تا کنون این گونه بوده و خواهد بود.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید براین که حوزه های علمیه سابقه هزار ساله در بحث پژوهش دارند، چراکه فقهاء،  محدثان و متکلمان ما در کنار آموزش و تبلیغ، به پژوهش هم می پرداختند و  بدین طریق مروّج دین اسلام بودند، گفت: امروز همه پژوهشگران حوزوی موفق هم در همان مسیری قرار داند که شخصیت هایی چون علامه امینی ها و علامه میر محمد حسین ها و... گام برداشته اند، چرا که این این بزرگواران با سختی های زیادی که در عرصه علم پژوهی کشیده اند توانسته اند گام بزرگی در انتقال تراب شیعه به نسل های بعدی بردارند و ما باید قدردان این آموزه ها باشیم.

امام جمعه قم به اشاره به جایگاه پژوهش از  روایات اظهار داشت: در روایت آمده است  اگر کسی بمیرد و اثر علمی از خود به جا بگذارد، این اثر علمی سدّ میان او و دوزخ خواهد شد.

وی با اشاره به آسیب های پژوهشی که پژوهشگران با آن مواجه اند گفت: از جمله این آسیب ها این که آموزش ها، غالباً پژوهش محور نیست و این یکی از آسیب ها است که حوزه باید بدان توجه داشته و برای رفع آن تلاش کند.

آیت الله حسینی بوشهری بایدها و نبایدهای کار پژوهشی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: نیاز سنجی، توسعه کارگاه های پژوهشی، پژوهش محور شدن آموزش ها، شناسایی استعدادهای پژوهشی، فرهنگ سازی در زمینه پژوهش، تشویق پژوهشگران، توسعه امکانات نرم افزاری، پرهیز از سطح نگری در پژوهش، مراجعه به منابع و مصادر، پرهیز از شخص محوری و توجه به کارهای گروهی پژوهشی، رعایت اخلاق حرفه ای، توجه به مسائل مستحدثه و پرهیز از نوگریزی، نقدپذیری، جلوگیری از توسعه بی ضابطه مراکز پژوهشی، تقویت مسأله اطلاع یابی و اطلاع رسانی در جهت جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی مراکز پژوهشی در سطح راهبردها و مواضع کلان از جمله بایدها و نبایدهای کار پژوهشی است.

دبیر شورای عالی حوزه بر اهمیت پژوهش های قوی، مستند و مطابق با نیاز روز تأکید کرد و افزود: این مسئله ای است که کمتر در پژوهش ها بدان توجه می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha