پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مرکز نشر هاجر

حوزه/ تازه‌های نشر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در آئین بزرگداشت هفته پژوهش این مرکز علمی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین بزرگداشت هفته پژوهش حوزه های علمیه خواهران امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۹۹ با رونمایی از تازه‌های نشر، مرکز نشر هاجر(وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) به کار خود پایان داد.

در این مراسم که با حضور حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران، خانم متولیان معاون پژوهش مرکز و حضور برخط معاونان پژوهشی استان ها در سالن آیت الله شرعی برگزار شد، تعداد ۹ کتاب «سنت‌های تاریخی در قرآن و روایات»، «تاریخ علم اخلاق»، «درسنامه سیره رسول‌خدا و اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم»، «اخلاق کاربردی»، «تفسیر آیات اخلاقی(سوره مومنون و لقمان)»، «اخلاق در قرآن ۲ و ۳»، «آشنایی با زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها»و کتاب عربی «دروس فی علم الاصول» رونمایی شد.

کتاب:  سنت‌های تاریخی در قرآن و روایات

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب

کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن و روایات به ارزش دو واحد درسی، برای رشته  تاریخ اسلام، مقطع سطح سه،  با  تلاش حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب به بررسی  قوانین علی ـ معلولی و سنت های  حاکم بر جامعه و تاریخ، از منظر قرآن و روایات پرداخته است.

اتکا بر آیات قرآن کریم و روایات متقن در تحلیل سنن تاریخی و بررسی سنت های الهی در تحقق حکومت مهدوی امتیاز بارز این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های نوشته شده در این زمینه است و آن را، از نگاه های رایج متفاوت کرده است.

کتاب: تاریخ علم اخلاق

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین کاظم دلیری

کتاب تاریخ علم اخلاق به ارزش دو واحد درسی، برای رشته اخلاق و تربیت اسلامی در سطح سه با تلاش حجت الاسلام والمسلمین کاظم دلیری به رشته تحریر درآمده است.

از مهمترین ویژگی‌های بارز کتاب می توان به تازگی موضوع، معرفی چهار رویکرد اخلاقی شاخص در دنیای اسلام و مهم‌ترین آثار شاخص هر رویکرد، ارائه دسته‌بندی‌های نوین در علم اخلاق به‌ویژه در بخش اخلاق دینی، قالب درسنامه‌ای کتاب به همراه تدوین تخصصی دروس و فصول و برخورداری از عبارات و ادبیات سلیس و روان، اشاره کرد.

کتاب: درسنامه سیره رسول‌خدا و اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروز

کتاب درسنامه سیره رسول‌خدا و اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم به ارزش دو واحد درسی، برای رشته تاریخ اسلام در سطح سه، با تلاش حجت الاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروز به رشته تحریر درآمده است.

استفاده از آیات و روایات صحیح‌ در معرفی سیره معصومان، تبیین روش استنباط از سیره، تحلیل اصول و مبانی شناخت سیره و سیره کاربردی معصومان"علیهم السلام" در امور فردی و اجتماعی از مهمترین ویژگی‌های این کتاب است.

کتاب:  اخلاق کاربردی     

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین علی احمدی امین

کتاب اخلاق کاربردی به ارزش دو واحد درسی، برای رشته اخلاق و تربیت اسلامی در سطح سه، با تلاش حجت الاسلام والمسلمین علی احمدی امین به رشته تحریر درآمده است.

از مهمترین ویژگی‌های بارز بیان کلیات اخلاق کاربردی، استدلال عقلی براساس نظریات مختلف اخلاق هنجاری و ارزیابی آنها ، استفاده از آیات و روایات در تبیین موضوعات اخلاق کاربردی و  بررسی موضوعات چالشی اخلاق در حیطه‌های اخلاق معاشرت، اخلاق شهروندی، اخلاق مدیریت، اخلاق سیاست، اخلاق اقتصادی و اخلاق فن آوری اطلاعات، اشاره کرد.

کتاب: تفسیر آیات اخلاقی(سوره مومنون و لقمان)

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی

کتاب تفسیر  آیات اخلاقی (سوره مومنون و لقمان)  به ارزش دو واحد درسی، برای رشته اخلاق و تربیت اسلامی در سطح سه، با تلاش حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی به رشته تحریر درآمده است.

از مهم ترین ویژگی‌های بارز این کتاب نوآمدی موضوع،  تلفیقی از دو رویکرد تفسیر ترتیبی و  موضوعی، بازگویی نکات ادبی(صرفی، نحوی، بلاغی) در موارد لزوم، به‌کارگیری اصطلاحات دانش اخلاق در عناوین و متن کتاب،  شرح و بسط برخی مفاهیم اساسی حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق، ایجاد زمینه لازم برای آشنایی با اصول، مبانی، روش و اهداف دانش اخلاق قرآن‌بنیان، به‌کارگیری تکنولوژی تدوین متون آموزشی در مهندسی کمی و کیفیِ ساختار کتاب. اشاره کرد.

کتاب: اخلاق در قرآن ۲ و ۳

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جباران  

کتاب اخلاق در قرآن ۲ و ۳ به ارزش دو واحد درسی، برای رشته اخلاق و تربیت اسلامی در سطح سه، با تلاش حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جبّاران به رشته تحریر درآمده است.

از مهم ترین ویژگی‌های بارز این کتاب  بهره‌گیری از آیات و تفاسیر، بهره گیری از روایات به عنوان مبیِّن قرآن کریم، ارائه پژوهش از کتب مشابه نظیر اخلاق در قرآن آیت الله مصباح یزدی، مفهوم شناسی، بیان آثار و منشأ هر ارزش اخلاقی، ذکر موانع و بیان راهکار تحقق هر ارزش اخلاقی و به‌کارگیری تکنولوژی و  طراحی آموزشی متون درسی، اشاره کرد.

کتاب: آشنایی با زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین واثقی

کتاب آشنایی با زندگانی حضرت زهرا "سلام الله علیها"، به ارزش یک واحد درسی برای مقطع سطح دو،  با  تلاش حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین واثقی به چاپ رسیده است.

از مهمترین ویژگی‌های بارز این کتاب به استفاده از آیات قرآن در معرفی حضرت زهرا "علیهاالسلام"، استفاده از روایات صحیح السند و گزارش‌های معتبر و متعدد تاریخی، اکتفا نکردن به وقایع نگاری در تبیین شخصیت حضرت فاطمه "سلام الله علیها" و بهره‌مندی از علم کلام در تحلیل وقایع معرفی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در چهار فصل، می‌توان اشاره کرد.

کتاب: دروس فی علم الاصول(الحلقه الاولی فی اسلوبها الثانی)

نویسنده: الشیخ باقر الایروانی

گفتنی است، تمامی این کتابها توسط مرکز نشر هاجر(وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha