پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تغسیل اموات کرونایی

حوزه/ هنگامی با جسد یک همشهری روبرو می شویم که حتی برخی سن کمی هم دارند، برای ما خیلی ناراحت کننده است. چه خانواده هایی که هنور آنجا مرگ عزیزشان را باور ندارند و با گریه بیان می کنند که سالم بود فقط احساس تنگی نفس کرد، یا هنگامی رفت عروسی یا تشییع جنازه کرونا گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، تغسیل اموات کرونایی از جمله فعالیت هایی است که طلاب مدارس علمیه سراسر کشور این روزها انجام می دهند، نه به این دلیل که کار پیش پا افتاده ای باشد، بلکه حسب تکلیف و وظیفه آن را انجام می دهند،  چرا که حتی خانواده های اموات کرونایی حاضر به حضور در غسالخانه و شناسایی اموات نیستند و برای این کار طلاب گاهی عکس میت را گرفته و برای شناسایی به خانواده ها نشان می دهند.

یکی از مدارس علمیه ای استان، که در این بخش فعالیت می کند مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) شهرستان مرودشت است، به همین دلیل به گفت و گو با فاطمه خلیفه، مدیر مدرسه علمیه این شهرستان نشسته ایم؛

حوزه: سلام علیکم، لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده فاطمه خلیفه مدیر و از اساتید مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) شهرستان مرودشت هستم.

حوزه: در خصوص فعالیت های خود در دارالرحمه و تسغیل اموات توضیح می دهید؟

بنده به همراه دو نفر از طلاب به مدت ۶ ماه از خرداد ماه ۹۹ پیرو بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت تغسیل اموات کرونایی، مشغول به خدمت هستم.

در ابتدای کار، تجهیز اموات کرونایی شرایط با تیمم به سختی انجام می شد، اما چند ماه از آغاز کار گذشت و هم اینکه غسالخانه افتتاح شد، به طور مجزا کار تجهیز با غسل دادن ادامه پیدا کرد.

فعالیت بنده و دوستان نیز به صورت جهادی بوده که پس از هماهنگی های لازم توسط شبکه بهداشت شهرستان و مسئول گلزار، صورت می گیرد. اوایل شیوع کرونا در روز، یک یا الی ۲ نفر فوتی جهت تغسیل وجود داشت، اما متاسفانه با توجه به وضعیت قرمز شهرستان تقریبا هر روز صبح تا ظهر جهت تغسیل اموات در گلزار هستیم.

حوزه: با چه تفکری وارد عرصه فعالیت در بخش تغسیل اموات کرونایی شدید؟

 تبلیغ را از وظایف اصلی خودم می دانم و با توجه به مشغول بودن در حوزه، اما هنوز تبلیغ را از برنامه روزانه خود حذف نکرده ام.

با آغاز شیوع کرونا که برنامه های تبلیغی در فضای حقیقی لغو شد، بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تغسیل اموات کرونایی، که البته آن زمان کار تغسیل در شهرستان هنوز انجام نمی شد، به مدت سه ماه در کارگاه تولید ماسک واقع در مصلای نماز جمعه شهرستان به صورت جهادی مشغول به خدمت بودم هنوز فعالیت در کارگاه ادامه داشت که طی تماس امام جمعه شهرستان در خصوص تغسیل اموات کرونایی این مسئولیت را پذیرفتم که البته آن را توفیق از طرف خداوند می دانم.

حوزه: دید مردم نسبت به طلاب و روحانیون در این مدت چه طور بوده  است؟

خدا را شکر، مردم در این مدت دید خوبی نسبت به طلاب و روحانیون پیدا کرده اند، ابتدا برخی افراد اصلا با طلبه خواهر آشنایی نداشتند و تقریبا برای آنان به دور از ذهن بود که طلبه خواهر هم داشته باشیم اما هنگامی متوجه می شدند واقعا تحسین می کردند و به تعبیر برخی افراد حتی ماموران بهداشت وقتی متوجه می شدند، طلبه هستیم تعبیر ایثارگر رو به کار می بردند، همچین قدردانی برخی خانواده ها برای بنده دلنشین بود.

حوزه: تاکنون چند نفر از اموات کرونایی را غسل داده اید؟

تا به امروز حدود ۱۲۹نفر را غسل داده ام، که البته همه از شهرستان مرودشت نبودند، بلکه از شهرستان های ارسنجان، پاسارگاد، زرقان و قادر آباد هم نیز بوده اند.

حوزه: چه تعداد از خواهران با شما همکاری دارند؟

بنده به همراه دو نفر از طلاب مشغول به خدمت هستیم، هر توفیق خدمتی که تاکنون بوده از جانب خداوند می دانم.

حوزه: به دیگر فعالیتهای فرهنگی خود هم اشاره می کنید؟ شنیده ایم که در خصوص بحث حجاب هم ابتکاری داشته اید؟

از وقتی طلبه شدم ترجمه آیه ۱۲۲ سوره توبه مشهور به آیه نفر که توسط یکی از اساتیدم خوانده شد را به یاد دارم، بنده از سال ۱۳۸۴ یعنی سال سوم طلبگی فعالیت تبلیغی را آغاز کردم.

از تبلیغ در اردوی راهیان نور مدارس تا اقامه نماز جماعت در مدارس و برگزرای جلسات ویژه والدین در مدارس، همچنین برگزاری کارگاه های ویژه نو عروسان در خصوص مباحث خانواده و تربیت فرزند و انتخاب همسر در شهرستان و روستاهای اطراف، همچنین حضور در اردوهای جهادی به عنوان مشاور نقش داشته ام.

در ایام کرونا در کنار حضور درکارگاه تولید ماسک همکاری با دو خیریه در توزیع و تهیه بسته های معیشتی بین نیازمندان و تهیه برخی لوازم مورد نیاز نیازمندان از جمله بخاری، تلویزیون و فرش همکاری کرده ام.

در خصوص طرح ابتکاری پیرامون حجاب در شهرستان نیز باید بگویم، بنده با سه نفر از طلاب تصمیم گرفتیم تیمی تشکیل بدهیم  که به جای تذکر به زنان بد حجاب در ضمن تشویق زنان و خصوصا دختران با حجاب ارتباطی با زنان بد حجاب بگیریم.

به همین منظور چهارشنبه های هر هفته تا قبل از کرونا غرفه کوچکی را در میدون اصلی شهر برپا کردیم و در مدت یک ساعتی که غرفه برپا بود در ضمن دادن هدیه هایی مثل گیره روسری، شاخه گل، استیکر و ... به دختران با حجاب، در برخورد به یک خانم بد حجاب دعوتش می کردیم برای یک بار هم که شده گیره وسری را امتحان کند و بعد از خودش عکس بگیرد. خیلی از خانم ها از این کار خوشحال می شدند و می گفتند «فکر نمی کردیم بهمون بیاد»، بعد یک نوشته کوچک با یک جمله تلنگری در مورد حجاب هم به آنان  می دادیم، که آدرس کانال روزهای فاطمی در آن قرار داشت.

خیلی از خانم ها عضو کانال شدند و حتی تشویق به حجاب می شدند که الحمدلله بازخورد خوبی داشت و فعالیت این کانال همچنان ادامه دارد با برگزرای مسابقه که اکنون گروه دوم را با عنوان یاریخورشید و در مورد امام زمان(عج) تشکیل داده ایم.

حوزه: سخن شما با مردم در این ایام چیست؟

هنگامی با جسد یک همشهری روبرو می شویم که حتی برخی سن کمی هم دارند، برای ما خیلی ناراحت کننده است. اگر چه خداوند در قرآن می فرمایند، «کل نفس ذائقه الموت» اما مرگ ها در این ایام خوشایند نیست.

چه خانواده هایی که هنور آنجا مرگ عزیزشان را باور ندارند و با گریه بیان می کنند که سالم بود فقط احساس تنگی نفس کرد، یا هنگامی رفت عروسی یا تشییع جنازه کرونا گرفت. چه مردانی که مرگ همسران برای آنان دشوار است. می خواهم از زبان این عزیزان بگوییم، خواهش می کنم پروتکل های بهداشتی رو رعایت کنید، با ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و حدف دورهمی ها و تجمعات زنجیره این ویروس منحوس را قطع کنیم.

در این اوضاع بد اقتصادی بیشتر حواسمان به اطرافیان باشد و تا آنجایی که در توان داریم به کسایی که به واسطه این وضعیت بیکار شدن کمک کنیم.

در پایان از زحمات پرسنل زحمت کش شبکه بهداشت شهرستان که واقعا با تمام وجود در کنار خانواده های اموات هستند و خالصانه خدمت می کنند و همچنین شهرداری به جهت همکاری در این امر خطیر تشکر ویژه دارم.

ان شاء الله با دعای خوبان عالم شر این ویروس منحوس کم شود و زندگی ها به حالت عادی برگردد.

گفتگو: حجت کهیاری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha