جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه بندر ریگ

حوزه/ حجت الاسلام هاشمی منش، تعداد پژوهشگران یک نظام آموزشی را مولفه ای برای سنجش میزان موفقیت آن نظام برشمرد.

حجت الاسلام سید عنایت هاشمی منش، امام جمعه بندر ریگ، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهارداشت: یکی از مولفه‌های ارزشمند برای سنجش میزان موفقیت نظام های آموزشی، تعداد پژوهشگرانی است که تربیت کرده و در خدمت جامعه قرار می دهد. 

وی با بیان اینکه پیشرفت های مادی و معنوی و فن آوری های علمی جوامع انسانی و آموزش پرورش مرهون پژوهش و تحقیق می باشد، به آیه ۱۰۱ سوره یونس «قُلِ انْظُرُوا ما ذا فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما تُغْنِی الْآیاتُ وَ النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ» اشاره کرد و گفت: قرآن کریم، جامعه اسلامی را به تحقیق و پژوهش، دعوت می کند، اما این آیات و انذارها به حال کسانی که ایمان نمی آورند، سودمند نخواهد بود.

امام جمعه بندر ریگ، اضافه کرد: عبارت «قل انظروا» در آیه فوق‌الذکر  دقیقا به امر پژوهش اشاره داشته و فرمان به تحقیق است؛ پس مسلما تحقیق بدون زحمت نخواهد بود همچنان که گنج نیز بدون رنج میسّر نمی شود. و اگر دانشوران، صدرنشین جامعه هستند به خاطر رنج هایی است که در مسیر تحقیق، برخود هموار ساخته‌اند.

وی اضافه کرد: جهان هستی اسرار و رازهای زیادی دارد که بخشی از آن به وسیله انسان کشف شده است، درحالی که بخش انبوه آن در پس پرده ابهام و نا آگاهی باقی مانده و اینجاست که می شود با پژوهش، تفکر و تدبر به رازهای زیبای عالم هستی پی‌برد.

حجت الاسلام هاشمی منش ادامه داد: از نظر قرآن‌کریم انسان در جمیع شئون و ارتباطات خود، موظف است بر اساس تحقیق و پژوهش راه را طی کند، در احادیث نیز به این مسأله مهم در موارد متعددی اشاره شده است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم به کارگیری پژوهش در حوزه های علمیه گفت: در باب جایگاه و اهمیت پژوهش حوزه های علمیه باید به این سخن مقام معظم رهبری اشاره کنیم که عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیت های حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه بندر ریگ با اشاره به جایگاه پژوهش و نوآوری در حوزه های علمیه تصریح کرد: اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست، حوزه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.

وی به پیشرفت علم و تکنولوژی و بالا رفتن سرعت تحقیق و پژوهش در علوم اشاره و  یاداور شد:  ابزارهای نو و پیشرفته در هر علمی مسیر کاوش و جستجو را بیش از گذشته برای دانش پژوهان هموار ساخته و همین مسئله سبب دسترسی آسان به منابع معرفتی، علوم و یافته های علمی شده است به گونه ای که امروزه به راحتی می توانید حجم عظیمی از اطلاعات را به دست آورید. اینجاست که حوزه علمیه باید به عنوان طلایه دار و مدافع دین با اهمیت دادن به پژوهش و استقبال از طرح های پژوهشی، منظومه کاملی را ایجاد کند تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است و بدان اهتمام دارد، توسط پژوهش‌گران پوشش داده شود. 

استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گناوه، یادآور شد: چنانچه رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمود «بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند. اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه شدن است».

وی در خصوص ارتباط پژوهش با آموزش عنوان کرد: قطعا بین آموزش و پژوهش رابطه معناداری وجود دارد؛ بنابراین اگر ما تاکید زیادی بر یکی از این دو داشته باشیم و دیگری را رها کنیم اهداف مورد نظر در جامعه محقق نخواهد شد، چون آموزش و پژوهش در جریان یک فرایند علمی یکدیگر را تقویت می‌کنند. ولی امروزه متاسفانه بین آموزش و پژوهش در جامعه ما ارتباط محکمی وجود ندارد و  میبینیم در دستگاه‌ها و نهادهای علمی بر بعد آموزش بیشتر تاکید می شود و پژوهش نادیده گرفته می شود! البته باید در پژوهش‌ هم انتقاد باشد و هم به نوعی تفسیر تا بتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد و از آن حالت تک بعدی بودن فاصله بگیرد.

امام جمعه بندر ریگ در خصوص کار پژوهشی در سطح استان اظهار داشت: حوزه در امر پژوهش قدم های خوبی برداشته است که از آن میان می توان به برگزاری کنگره های گوناگون همچون گنگره علامه حلی و علامه بلادی اشاره کرد ولی متاسفانه گاها می بینیم در حوزه، کمیت بر کیفیت غلبه پیدا می کند، یعنی دغدغه گسترش حوزه و بیشتر شدن تعداد طلاب باعث شده که تا حدودی کیفیت را قربانی کنیم و نتوانیم متفکرین بزرگ تربیت کنیم و پژوهش های عمیق و ریشه ای داشته باشیم و در واقع تمام مسائل دچار سطحی نگری می شود و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

حجت الاسلام هاشمی منش، به راهکارهایی در خصوص توسعه پژوهش طلاب پرداخت و ادامه داد: مهمترین راهکار نهادینه کردن روحیه و اخلاق پژوهشگری و مواجهه طلاب با آراء و اقوال اندیشمندان جهان است که اینکار سبب تقویت بنیه پژوهشی می شود، البته پژوهش کتابخانه‌ای در حوزه علوم انسانی یکی از روش‌های مهم، مرسوم و مطلوب تحقیقی در حوزه علمیه است که باید به صورت هدفمند باشد.

امام جمعه بندر ریگ در پایان گفت: ایجاد فضای پژوهشی در اردوها و کارگاه‌های علمی، ایجاد فضای رقابتی و الگو گرفتن از اساتید حوزه، دسترسی به کتابخانه عمومی و تخصصی، تشکیل گروه‌های پژوهشی، ایجاد نشست‌های پژوهشی و دعوت از محققان برتر کشور و تشویق پژوهشگران حوزوی در ایجاد انگیزه برای طلاب در امر پژوهش بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha