جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت معصومه (س) جم در مصاحبه با خبرگزاری حوزه، ضمن بزرگداشت شهادت شهید مفتح گفت: شهادت شهید مفتح به دست گروهک فرقان، تکلیفی سترگ بر دوش نخبگان و دانشگاهیان گذاشت.

مدینه جعفری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بوشهر، ضمن تبریک هفته وحدت حوزه و دانشگاه گفت: روز وحدت حوزه و دانشگاه، روز شهادت استاد شهید مفتح به دست گروه منحرف فرقان تداعی کننده وظیفه سنگین و تکلیفی سترگ، بر دوش دو قشر نخبه حوزوی و دانشگاهی است.

وی در ادامه افزود: حوزه های علمیه به ‌عنوان کانون تولید علوم اسلامی و دانشگاه ها به عنوان محل فعالیت های معطوف به علوم پایه و کاربردی هرچند در نگاه اول رقیب به نظر می رسند اما در یک نگرش عمیق در حقیقت کمک رسان و یاری گر یکدیگر هستند.

جعفری در ادامه گفت: به عبارت دیگر، حوزه های علمیه با تزریق نگاه قدسی به علم و دانش و ترویج تلقی الهی از علم که در این نگاه ،دانش موهبتی الهی است «یوتی الحکمه من تشا»و عالم مجهز به این علم مقابل خداوند تعالی خشیت دارد«انما یخشی الله من عباده العلما» دانشگاه را یک عبادتگاه و مسجد می داند وبه دانشمند فعال در حوزه علم به عنوان یک عابد نگاه می کند.

مدیر مدرسه حضرت معصومه (س) جم در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه نیز ضمن داشتن همین نگاه به حوزه علمیه می کوشد تا با کمک این حوزه در همه زمینه های علوم به ویژه علوم انسانی نظریات برآمده از مبانی غنی و معارف پربار اسلامی را جایگزین علوم انسانی نا توان و وارداتی کند تا به این وسیله روحیه عزت نفس و خودباوری را در جامعه علمی ترویج دهد

وی به بیانات امام خمینی (ره) اشاره کرد و کفت: معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی ( قدس سره) می فرمایند: «اگر ما هیچ پیروزی پیدا نکرده بودیم الا همین معنا که دانشگاه و طبقه روحانی را به هم نزدیک کردیم و تفاهم حاصل شد...این دست خیانتی که سالهای طولانی جدایی انداخته بود بین این دو طبقه جوانان دانشگاهی فهمیدند که روحانی که برای این ها توصیف کرده بودند نبود، همین کافی بود.» (صحیفه امام ج ۶ ص ۲۱)

جعفری افزود: پیشگامان اتحاد بین این دو نهاد مقدس که استاد شهید مرتضی مطهری و استاد شهید دکتر مفتح نیز با این نگاه برآمده از این معارف ناب اسلامی و شیعی به دانشگاه پا نهادند و هرچند خود دانش آموخته حوزه علمیه بودند، اما در دانشگاه نیز توانستند منشأ خدمات بسیاری باشند و به همین دلیل، گروهک منحرف و علم ستیز فرقان دست ناپاک خود را به خون مطهر این عزیزان آلوده کردند و ننگ ابدی را در کارنامه سیاه خود ثبت کردند.

مدیر مدرسه حضرت معصومه (س) جم افزود: در سال‌های اخیر نیز برخی افراد ناآگاه و مغرض با نقاب روشنفکری و سوء استفاده از عناوین زیبایی مانند، استقلال دانشگاه ها، دفاع از علوم جدید و ... همان سخنان گروهک فرقان را به زبان دیگر تکرار می کنند و می کوشند تابا مغلطه و سفسطه اینگونه وانمود کنند که اتحاد حوزه و دانشگاه سخنی عبث و غیرقابل تحقق است که ان‌شاءالله با تلاش نخبگان حوزوی و دانشگاهی در مسیر تحکیم این اتحاد مقدس ابطال این سخنان بیش از پیش نمایان خواهد شد.

جعفری در ادامه گفت: مقام معظم رهبری( مدظله العالی) می فرمایند: «ترکیب این دو نهاد علمی ترکیبی است که اگر به درستی زوایای معنای رمزی آن شناخته شود برای کشور و آینده خوب است و برای دشمنان و نیروهای مهاجم کینه ورزخارجی و ایادی آنها بسیار تلخ و گزنده است». در حقیقت حوزه و دانشگاه هر دو بال مشترکی برای به ثمر رسیدن اهداف علمی کشور هستند که همگام با یکدیگر مسیر توسعه را پیموده اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در پایان ضمن تشکر از تمامی زحمتکشان این عرصه.بیان می کنم که هرچند نسبت به اوایل انقلاب در شرایط بهتری به جهت تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه قرار داریم لکن دستاوردهای حاضر به هیچ عنوان نباید کافی تلقی گردد و تمام هم و غم مسئولین امر نیز باید درجهت عمق بخشی به ارتباط بین حوزه و دانشگاه معطوف گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha