شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام فاضل

حوزه/ معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور گفت: قطعا در دنیای پسا کرونا به طور صدرصد به شیوه آموزشی سابق بر نمی گردیم، چون ذائقه و شیوه افراد تغییر کرده و روند تحصیل، تسهیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، چهارمین برنامه از سری برنامه های "پژوهش به وقت کرونا" با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فاضل با حضور جمعی از مدیران، کارکنان و طلاب مدارس علمیه خواهران در سامانه سیما برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل بیان کرد: شرایط حاصل از بیماری کرونا تغییرات و تحولاتی را بوجود آورد که آموزش ها و فعالیت ها در بستر فضای مجازی سوق پیدا کرد در حالی که تا قبل از آن، آموزش و فعالیت ها با فضای حضوری در مدرسه و سیستم های آموزشی مالوف و مانوس بوده و فعالیت های آموزشی چند قرن به شکل سنتی ساری و جاری بود.

وی ادامه داد: در گذشته تحصیل از راه دور برای کسانی که شرایط حضوری در شهرهایی مثل شهر مقدس قم را نداشتند، در قالب نوارهای کاست بود؛ امروز ادعای ما این نیست که انتقال دانش به سبک آنلاین یا آفلاین یا تلفیقی از روش سنتی و روش جدید به منزله تکامل و آموزش های قبل است بلکه شیوه آنلاین، یک جهش و قدم بزرگتری بود تا از شیوه صرفِ سنتی خارج شده و وارد فضای جدید شویم.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه ۲۰۰ نوع محصول یادگیری الکترونیک در دنیا موجود است، عنوان کرد: تمامی آن محصولات دارای سه شاخصه و جزء اصلی هستند که عبارتند از؛ تکنولوژی، فرآیندهای یادگیری و افرادی که در این امر دخیل هستند چه معلم و یا متعلم.

حجت الاسلام فاضل با اظهار این مطلب که از آغاز بیماری کرونا، فرآیند آموزش های مجازی در نیم سال دوم سال گذشته به نحو احسن توسط مدارس انجام شد، اضافه کرد: در شروع نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ مطالعات سریع با همکاری فن‌آوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، منجر به راه اندازی سامانه مدرس شد.

وی اظهار کرد: آموزش مجازی در کنار موانع و چالش ها، نقاط مثبتی هم داشت، اما انجام فعالیت ها و آموزش های مجازی و یادگیری الکترنیکی، صرفا به این معنا نیست که تنها آموزش از طریق ابزار مجازی منتقل شود، بلکه تمام فرآیندهایی که در تکمیل این سیستم دخیل هستند همچون فعالیت های پژوهشی، باید بصورت مجازی و الکترونیکی اتفاق افتد که اگر این همراهی نباشد، فعالیت ها مثمرثمر نخواهند بود.

 معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، توسعه متوازن در آموزش مجازی را اینگونه تشریح کرد که در عرصه های آموزش، پژوهش و تبلیغ و تربیت رشد داشته باشد و هم‌آهنگ هم حرکت کنند.   

حجت الاسلام فاضل گفت: تمام دغدغه این است که با تمام آموزش ها و فعالیت های مجازی و انتقال در سامانه، استان ها و شهرستان ها نیز در عرصه پژوهش به سمت کتابخانه‌های مجازی و کتابداری‌های الکترونیکی با مدیریتی صحیح مشمول تغییر قرار گیرند.

وی اظهار کرد: قطعا در دنیای پسا کرونا به طور صدرصد به شیوه آموزشی سابق بر نمی گردیم، چون ذائقه و شیوه افراد تغییر کرده و روند تحصیل، تسهیل شده است؛ از این رو باید معاونین پژوهش و آموزش هماهنگ باشند، زیرا وقتی شعار "آموزش مجازی" داده شد و به دنبال مدارس مجازی هستیم، باید مولفه های خاص آن را در نظر بگیریم.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه با تقویت سامانه مدرس، به اساتید، مدیران و طلاب آموزش های لازم داده شد، ابراز کرد: امروزه مفهوم سواد بر اساس نظر یونسکو، تنها خواندن و نوشتن نیست و طبق نظر برخی متفکرین، بی سواد کسانی نیستند که خواندن و نوشتن بلد نباشند، بلکه کسانی بی سواد هستند که نمی توانند یاد بگیرند و بازآموزی کنند.

حجت الاسلام فاضل، محدود بودن تجربه تکنولوژی در فراگیران مدارس علمیه، تجربیات ناخرسند گذشته، عدم وجود انگیزه، عدم اعتماد به نفس طلاب و پشتیبانی نامناسب و خستگی یادگیرنده را از موانع جدی آموزش ها و فعالیت های مجازی دانست و افزود: ما در حال گذر از یک دنیای فیزیکی به عرصه های مجازی هستیم که در آن، اطلاعات عنصر مهمی به شمار می آید که مستلزم شناخت ویژگی ها است.   

وی در توضیح هدف آموزش های مجازی بیان کرد: هدف آموزش الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی، امکان دسترسی یکسان، آسان، رایگان و جستجوپذیر در دوره های درسی و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف در اقصی نقاط کشور و بهینه سازی شیوه های ارائه مطلب به منظور تعمیق و تسهیل یادگیری است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور اضافه کرد: در چنین فضای آموزشی برخلاف آموزش سنتی، افراد به اندازه توانایی و استعداد خود از موضوعات بهره می گیرند، بنابراین، رکن اساسی طلاب و فراگیران هستند.

حجت الاسلام فاضل در پایان سخنان خود، با آرزوی بالندگی طلاب و حوزه های علمیه در تمامی عرصه ها، از معاونت پژوهش خواست تا در مدیریت عرصه ها و تغییر نگرش، استنباط، و بررسی و ارزیابی موقعیت هایی که در ایام کرونا در استان ها و شهرستان ها گذشت، کمک رساند.

وی در پایان گفت: آموزش و پژوهش از هم جدا نیست و هر دو منفک از تربیت و تهذیب نیستند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha