پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نقش دعا و توسل

حوزه/ معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، نشست هم اندیشی با عنوان «نقش توسل و دعا در سلامت سلامت جسمی ومعنوی» را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم اعظم رجبلو در نشستی با عنوان "نقش توسل و دعا در سلامت جسمی و معنوی" که به صورت مجازی از طریق سامانه سیما از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان برگزار شد، بیان کرد: سلامتی بعد از توحید یکی از بزرگترین نعمت های خداوند شمرده شده است و خداوند انسان را به حفظ و قدرشناسی از آن فراخوانده تا در مسیر رشد قرار گیرد.

 وی افزود: دین مبین اسلام به همان اندازه که به سلامت روح اهمیت می‌دهد به سلامت جسمی اهمیت داده و شاهد بر این مطلب آیاتی است که اشاره به بیان خوراکی های مفید و منع از خوراکی هایی دارد که برای جسم مضر و موجب فساد بدن می باشد و یا تغییر وجوب برخی عبادتها به حرمت در صورتی که برای سلامتی جسم مضر باشد مثل روزه که اگر برای سلامتی شخص مضر بود نباید شخص روزه بگیرد...

رجبلو خاطرنشان کرد:  در صورت بروز بیماری رفتار دینی و قرآنی حکم می‌کند که شاکر و راضی به قضای الهی باشیم، زیرا تمام افعال خداوند بنابر حکمت و مصلحت است و ما وظیفه داریم در جهت مقابله با بیماری، بنابر سفارش ائمه معصومین( علیهم السلام ) هم به دنبال درمان ونیز دعا و توسل باشیم و از خداوند خواستار تاثیر این دارو بر سلامتی خود باشیم، چنانچه حدیثی از امام صادق(ع) براین مطلب دلالت دارد.

وی تصریح کرد:   سلامتی محدود به سلامتی جسم نیست، بلکه ابعاد دیگری همچون ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی هم دارد. برخی از افراد بدون هیچ مشکل و بیماری جسمی دچار اضطراب و احساس پوچی و بیهودگی هستند و علم پزشکی با تمام پیشرفت هایی که در خصوص پزشکی داشته گامی موثر در جهت مشکلات روحی و روانی انسانها بر نداشته است.

رجبلو اضافه کرد: معنویت ، امری است که آرامش را برای انسان تبیین و مشخص می‌کند ویکی از موفق‌ترین منابعی که حاصل این معنویت نجات بخش است آموزه‌های دینی به ویژه ادعیه  می باشد

استاد حوزه خواهران بیان کرد:  دعا دوست داشتنی ترین عمل در روی زمین برای خداوند متعال است و موجب توجه و اعتنای ذات باری تعالی به انسان است.

رجبلو در ادامه با تاکید به پژوهش های علمی در عصر حاضر گفت: پژوهش های علمی حاکی از آن است افرادی که در مراسم معنوی و نیایش و دعا شرکت کرده از سلامت معنوی بیشتری برخوردارهستندو در پیشگیری ازبیماری ها بهتر عمل می کنند. دعا انرژی مثبت آنها را افزایش داده و انرژی منفی آنها را دفع می کند. سلامت معنوی صرفا ابزاری جهت بهبود و درمان بیماریهای جسمی و روانی نیست بلکه با چشم اندازی وسیع در پی توسعه همه جانبه فرد و جامعه است.

 وی در پایان  تاکید کرد: پایه گذاری جامعه سالم معنوی و خدامحور در گرو افرادی است که از سلامت معنوی برخوردارند خاستگاه اصلی سلامت معنوی در آموزه‌های وحیانی دین اسلام  حقیقت قلب و روح انسان است. از این رو برای رسیدن به سلامت معنوی شایسته است به سرشت و فطرت انسانی رجوع کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha