شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان

حوزه/ زمانی عدل خدا زیر سؤال می‌رود که حق کسی کم و به حق دیگری اضافه شود، در صورتی که در مسئله شفاعت بدون اینکه حق کسی ضایع شود، تفضل و عنایت خداوند به کسی اضافه می‌شود و منافاتی با عدل خدای متعال ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم مینا دنکو در نشستی با عنوان "شفاعت از دیدگاه عقل و نقل" که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، شفاعت را یک اندیشه اصیل اسلامی دانست و گفت: شفاعت و پذیرفته شدن در گرو شرایطی است که برخی مربوط به شفیع و برخی نیز به مشفوع له بر می گردد.

وی ادامه داد: حقیقت و روح شفاعت این است که اولیای خدا با اذن الهی به افرادی که هنوز ایمان دارند و پیوند معنوی خود را با اولیای خدا قطع نکرده اند، کمک کنند، چنانچه در این زمینه ادله عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد.

فعال تبلیغی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، در بیان معنای لغوی شفیع، آن را جفت شدن با چیزی در مقابله وتر و معنای اصطلاحی آن را واسطه شدن برای دفع ضرر از کسی و یا رساندن منفعت برای کسی معنا کرد.

دنکو خاطرنشان کرد: وساطت را بدین خاطر شفاعت می گویند که مقام و موقعیت شفاعت کننده و نیروی تاثیر او با عوامل نجاتی که در وجود شفاعت شونده است، ضمیمه و جفت می شوند و هر دو موجب خلاصی آن فرد می گردند.

وی با استناد به آیات و روایات متعدد، پیامبر(ص)، فرشتگان، پیامبران الهی، شهیدان، اهل بیت(علیهم السلام)، عالمان الهی، قرآن کریم، شهدا، صالحان و مومنان پارسا، عبادات و کارهای نیک را شفاعت کنندگان در روز جزا نامید.

فعال تبلیغی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، شفاعت را از اصول قطعی در اسلام دانست و در بیان شرایط شفاعت کننده ادامه داد: رضایت خداوند نسبت به شفیع، و فرد شفاعت شونده از شرایط شفاعت است، چنانچه آیات بسیاری از جمله آیات ۴۰ الی ۴۸ سوره مدثر دلالت بر این مطلب دارد که شفاعت بدون استثنا شامل همه نخواهد شد بلکه اسباب و ملاک خاصی دارد.

دنکو، با استناد به آیه "لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی" اضافه کرد: شفاعت دارای شروطی است و انسان باید با تلاش و کوشش مصداق این آیه شود، لذا کسب شفاعت بدون تلاش ممکن نیست.

وی، شفاعت را بر اساس استحقاق و قابلیت دانست و افزود: شفاعت شونده، این قابلیت را به واسطه اعمال و افعال خود کسب می کند، براین اساس، شفاعت دارای شرایط و قید و بندهایی بوده و منجز و قطعی نیست.

فعال تبلیغی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با بیان اینکه شفاعت با عدل الهی سازگار است، عنوان کرد: زمانی عدل خدا زیر سؤال می‌رود که حق کسی کم و به حق دیگری اضافه شود، در صورتی که در مسئله شفاعت بدون اینکه حق کسی ضایع شود، تفضل و عنایت خداوند به کسی اضافه می‌شود و منافاتی با عدل خدای متعال ندارد.

دنکو، در پایان تصریح کرد: تفسیر صحیح شفاعت، علاوه بر اینکه موجب رشد و تکامل اخلاقی جامعه و عاملی برای اصلاح افراد فاسد است، سبب قطع زبان بدخواهان و وحدت کلمه در جامعه اسلامی می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha