پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصر

حوزه/ دارالفتوای مصر اعلام کرد: هر کس از ابتلای به ویروس کرونا ترس دارد، جایز است در نماز جمعه شرکت نکند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، دارالفتوای مصر اعلام کرد: هر کس از ابتلای به ویروس کرونا ترس دارد، جایز است در نماز جمعه شرکت نکند.

در الفتوای مصر در فتوای جدید خود گفت: در سایه شیوع ویروس کرونا و حرکت کشور های جهان به سمت ضرورت همزیستی با شرایط همه گیری، اگر کسی از ابتلای به ویروس کرونا در جریان حضور در نماز جمعه ترس دارد یا احتمال زیادی می دهد که مبتلا شود، این اجازه را دارد که در نماز جمعه شرکت نکند و در خانه نماز جمعه بخواند. امّا کسی که آزمایش کرونای او مثبت است، حضور در نماز جمعه برای او شرعاً حرام است؛ چرا که موجب انتقال ویروس به دیگران می شود.

دارالفتوای مصر در خصوص عدم حضور در نماز جمعه و ادای آن در خانه گفت: شریعت اسلامی در اهداف شرعی و منافع خَلق توازن را برقرار می کند و از انعطاف پذیری، رعایت شرایط و سازگاری با واقعیت برخوردار است و احکام آن مطابق با زمان و مکان و شرایط تغییر پیدا می کند، لذا فرد مسلمان می تواند با رعایت دستور العمل پیشگیرانه با ویروس کرونا همزیستی کند، بدون اینکه با ترک واجب مرتکب گناه شود یا در حفظ خود و سلامتش کوتاهی کند.

این نهاد اسلامی مصر تصریح کرد: اگر نماز جمعه برگزار شود، کسانی که در نماز حضور می یابند باید تمامی دستور العمل های بهداشتی مثل فاصله گذاری اجتماعی بین نمازگزاران، پوشیدن ماسک، ترک مصافحه بعد از نماز و ضدعفونی را رعایت کنند.

دارالفتوای مصر در پایان بیان داشت: کسانی که از ابتلای خود به ویروس کرونا اطمینان دارند، حضورشان در نماز جمعه شرعاً حرام است؛ چراکه با حضور خود جان دیگران را به خطر می اندازند و شرع مقدس از این مسئله نهی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha