سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سقط جنین انتخابی نوزادان دختر حرام است

حوزه/ عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: جنبش فمینیسم در رویکرد رادیکال علاوه بر آسیب زدن به ارزش مادر، گاهی از سقط جنین به عنوان نوعی ابزار اعتراض یا عاملیت زن نام برده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وبینار «فرشتگان رحمت» به منظور تبیین ابعاد گوناگون سقط جنین از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

در این نشست مجازی که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد، حجت حاجی کاظم عنوان کرد: بررسی سقط جنین چند بخش دارد این بحث بررسی تاریخی این ماجرا است که چرا چنین اتفاقی در جهان شیوع پیدا کرد، بخش دوم راجع به بررسی جنبش های ضد اسقاط جنین در ایران و بخش سوم در جهان بررسی می‌شود.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم  به روند تاریخی شکل گیری اسقاط جنین اشاره کرد و گفت: برای بیان این موضوع به بررسی پژوهشی تاریخی مفصلی نیاز هست که  هم در ایران و هم در جهان مطالعه شود که این ماجرا ا کجا شروع شد و این مطالعه باید به دوره های باستان نیز بپردازد.

سردبیر نشریه مکاتبه و اندیشه و فعال حوزه حقوق جنین افزود: در دوران معاصر یکی از جنبش هایی که این ماجرا را دامن زد جنبش فمینیسم در رویکرد رادیکال خودش بود به طوری که جدا از آسیب زدن به ارزش مادر در جنبش فمینیسم به عنوان ستمی دیگر به زنان و بشریت، اتفاقی که افتاد این بود که گاهی به عنوان نوعی ابزار اعتراض یا عاملیت زن از سقط جنین نام برده شد.

وی تصریح کرد: مانیفست ۳۴۳ سال ۱۹۷۱ در فرانسه توسط سیمون دوبووار از سردمداران جنبش فمینیست نوشته شد و ۳۴۳ زن آن را امضا کردند و به سقط جنین در زندگی خویش اقرار کردند. آن زمان در فرانسه این موضوع ممنوع بودند و آنان تلاش کردند که این قانون ممنوعیت برداشته شود. آنها از طریق اسقاط و قتل جنین به عنوان ابزار اعتراض استفاده کردند.

حاجی کاظم در رابطه با ایران نیز افزود: موضوع سقط جنین در دوره پهلوی قابل دنبال کردن است که نیاز به پژوهش های مفصلی دارد، اما در دوره پهلوی آسان سازی های قانونی انجام شد و مجازات ها تا حدودی کم و برداشته شد.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم  افزود: بعد از انقلاب اسلامی، این جریان به صورت خزنده در کشور اتفاق افتاد و به نظر می رسد که در قالب قانون، ان جی او ها، مقالات علمی با تلاش بدنه غرب گرا دنبال شد و متوجه شدیم در این سال ها چه پروژه ها و پروسه هایی انجام شد.

فعال حوزه حقوق جنین به جنبش های ضد اسقاط جنین در ایران و راهبردهایی که شناسایی شده است نیز اشاره کرد و گفت: یکی از راهبردهای شناسایی شده، تبیین عمق آسیبی است که از منظر های  اجتماعی، پزشکی و تکوینی به جامعه وارد می‌شود که وقتی پای گرفتن جان انسان های بی گناه در میان باشد، قطعا آسیب های جدی به جامعه وارد می‌کند.

به گفته وی بحث قتل دانستن سلب حیات جنین یکی از مواردی است که جنبش های ضد اسقاط جنین در ایران به آن توجه می‌کنند که در هر سنی قتل می دانند.

این پژوهشگر افزود: بحث پژوهش های فقهی، پزشکی  و اجتماعی توسط این جنبش ها دنبال می‌شود، همچنین تجدید نظر در روند ها و پروتکل های پزشکی تلاش می‌کنند که دیدگاه های سهل گیرانه را اصلاح کنند. مشاوره و گفتگو بخشی از فعالیت های جنبش های ضد اسقاط جنین هست که در شبکه های اجتماعی به خانم هایی که می خواهند اقدام کنند و تصور می‌کنند که چاره ای جز اسقاط جنین ندارند، به آنها مشاوره و راهکار ارائه می‌کنند.

حاجی کاظم بررسی امکان موضوع فرزندخواندگی را از دیگر فعالیت های این جنبش یاد کرد و افزود: اسقاط جنین عمدی مانند این است که از طرف مادر و پدر به فرزند نامه بیاید که ما تو را می کشیم، برگزاری جشنواره دفاع از جنین ها توسط یکی از جنبش ها برگزار شد، تبیین عوارض اسقاط عمدی جنین نیز از دیگر راهکارهاست.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم  با بیان اینکه آسیب ناشی از قتل جنین بسیار جدی است تصریح کرد: مطالبه برای اصلاح روندهای نادرست نظام سلامت ضرورت دارد در بحث آمینیو سنتز جنین را در برابر خطر مرگ قرار می دهد.

سردبیر نشریه مکاتبه و اندیشه به جنبش های تسهیل اسقاط و قتل جنین در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مقولاتی که از طریق آنها جنبش های تسهیل اسقاط و قتل جنین دنبال میشود انتخاب افراد  و بحث بهداشت و سلامت بحث دیگری است که گاهی بهانه قرار می گیرند. روشن است که بهداشت و سلامت مادران باید مورد توجه قرارگیرد اما گاهی دستاویز قرار داده می شود.

وی افزود: حقوق باروری یکی دیگر از بحث هایی است که یک ان جی او در تهران فعالیت می‌کند که بحث سقط جنین را دنبال می‌کنند. بحث بهانه معلولیت را در این می بینند که در سنین پایین می توان جنین را از بین برد که این نسخه سراسری نسخه درستی نباشد، بحث فرزند نامشروع بودن و سقط های ضروری نما از دیگر بهانه های اسقاط جنین در کشور ما هستند.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم  به جنبش های تسهیل اسقاط جنین در جهان اشاره کرد و گفت: کلان تشکیل تسهیل اسقاط جنین در جهان با عنوان »Planned parenthood» به معنای «پدر و مادری کردن برنامه ریزی شده» است که معمولا به این بهانه سقط جنین را توجیه می‌کنند.

مفاهیمی برای کلان توجیه اسقاط جنین هست از جمله اختیار نسبت به بدن، بدن زن دانستن جنین، مراقبت بهداشتی، انتخاب زن، برنامه ریزی شده و بارداری قصد نشده و پیش بینی نشده که در ایران به نام بارداری ناخواسته بیان می‌شود حال آنکه بارداری ناخواسته این را به ذهن می رساند که این نخواستن در گذشته و حال هست و برای آینده هم ادامه دارد. در حالی که می توان با برنامه ریزی مجدد این را به خواست تبدیل شود. اینکه آن را کاملا ناخواسته بدانیم درست نیست.

وی در ادامه به جنبش های ضد اسقاط جنین در جهان و راهبردهای آن اشاره کرد و اظهار داشت: قتل دانستن و قتل معرفی کردن سلب حیات جنین، مبارزه حقوقی در دادگاه ها برای کاهش قتل جنین، گفتگو با کسانی که می خواهند اقدام به قتل فرزندشان کنند، پیشنهاد پذیرفتن جنین به عنوان فرزندخوانده باعث می‌شود خود خانواده فرزند را حفظ کنند و به دیگر ندهند و نشان دادن بی رحمانه بودن قتل جنین جزو راهبردها هست.

وی به فیلم سینمایی «unplanned» که در کشورهای غربی پخش شد اشاره کرد و گفت: این فیلم درباره زنی است که در اسقاط جنین نقش داشته و وقتی نوبت خودش می رسد، پشیمان می‌شود که امیدواریم این فیلم به فارسی ترجمه و از صدا وسیما پخش شود، همچنین مستند «فریاد خاموش» هم از برنامه هایی است که پیشنهاد می‌شود مشاهده کنید.

به گفته حاجی کاظم: قتل معرفی کردن سلب حیات جنین معمولا در هر زمان از بارداری است و اینکه برخی تصور می‌کنند اگر ماه های اول بارداری جنین را از بین ببرند مشکلی ندارد، سخت در اشتباهند.

به گفته عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم  یکی از مستندها، جنایت هیتلر را با موضوع اسقاط جنین  مقایسه می‌کند، یعنی کسی که جنین را از بین می برد، مانند این است که هیتلر را در کشتار انسان ها همراهی کرده است.

وی به تصویری که احساس درد جنین را نشان می داد، اشاره کرد وافزود: برخی سقط جنین را جزو آزارهای کودکان می دانند؛ در فضای امروز بحث آزار و اذیت کودکان بسیار مورد توجه است و درباره کودکانی است که به دنیا آمدند، اما اسقاط جنین هم به نوعی آزار دادن کودک محسوب می‌شود.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم  با بیان اینکه جنبش های ضد اسقاط جنین خود را پرولایف «pro –life» معرفی می‌کنندتصریح کرد: یعنی این گروه مدافع زندگی هستند، این جنبش ها اسقاط جنین را انتخاب شخصی نمی دانند، بلکه جنین را موجودی مستقل می دانند که در انتخاب افراد دیگر نمی تواند قرار گیرد. در مقابل جنبش های مدافع اسقاط جنین، خود را مدافع انتخاب زندگی یا «pro-choice» معرفی می‌کنند و تنها نظر مادر را در حق حیات جنین مهم می دانند.

به گفته وی به نظر می رسد برای قدم برداشتن در مسیر کاهش اسقاط جنین باید جریان هایی را که اتفاق افتاده، معکوس کنیم، آقای گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می گفتند متأسفانه در کشور ما هر چه علیه دین و اخلاق هست در اینجا ترجمه می‌شود اما آنچه که با تعالیم پیامبران و دین و اخلاق همراه است، ترجمه نمی شود. به نظر می رسد که آن میراث فرهنگی که داریم باید دیده شود و فعالیت های جنبش های جهانی دیده شود و آنجا که جنبه مذهبی دارد باید اصلاح شود.

۳۱۳/۶۱پ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha