جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی معاونین فرهنگی- تهذیبی مدارس علمیه حوزه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مومنی گفت: به دلیل آن که عصر امروز عصر ارتباطات و رسانه است، نمی توان طلبه امروزی را از گوشی هوشمند همراه جدا کرد و به تعبیری طلاب را در قالب تربیت گلخانه ای قرار داد، چون تربیت گلخانه ای جوابگو نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی در هم اندیشی معاون تهذیب مدارس علمیه استان اصفهان اظهار کرد: معاونین تهذیب مدارس علمیه در قبال طلاب مدارس چندین رسالت مهم را برعهده دارند.

وی بیان کرد: نخستین رسالت معاونان تهذیب مدارس این است که طلاب ورودی به حوزه های علمیه متدین شوند. تدین به این معنی که فرد باید اول دارای تفکر دینی و اعتقادات صحیح باشد ، دوم خود را ملزم و مقید به انجام واجبات بداند و سوم اهل عمل دینی باشد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه ما اگر مراحل بالا را انجام دهیم، قدم اول در تربیت را به درستی برداشته ایم، گفت: رسالت دوم معاونین تهذیب این است که امروزه تربیت در حوزه های علمیه باید جبنه های عقلانی باشد.

وی افزود: اگر آموزه های دین و تربیت بر محور عقلانیت نباشد، شکست خورده ایم، چون آموزه های شبه تربیت دینی دیگری در جامعه مطرح می شود که جذابیت آنها خیلی اوقات از تربیت صحیح دینی هم بیشتر است و تنها وجه امتیاز و موفقیت تربیت دینی، شاخصه عقلانیت نسبت به دیگر آموزه ها است، لذا اگر عقلانیت را در دستور کار خود قرار ندهیم مسلما تربیت دیگر تربیت صحیح نخواهد بود.

حجت الاسلام مومنی تصریح کرد:  به دلیل آن که عصر امروز عصر ارتباطات و رسانه است، نمی توان طلبه امروزی را از گوشی هوشمند همراه جدا کرد و به تعبیری طلاب را در قالب تربیت گلخانه ای قرار داد، چون تربیت گلخانه ای جوابگو نیست.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: روش های تربیتی امروز باید تربیت فعال، آگاهانه و مبتنی بر خود مراقبتی باشد؛ روش های تربیتی مبتنی بر این شاخصه ها پاسخ می دهد، براین اساس تربیت های سنتی یا به اصطلاح حجره نشینی جوابگوی عصر رسانه نیست.

وی افزود: با محدود کردن مطلق طلاب هرگز نمی توان تربیت صحیح دینی و فعال داشت؛ امروز یک طلبه با در اختیار داشتن گوشی تلفن همراه می تواند حتی بدون خارج شدن از حجره با دنیا وجهان ارتباط داشته باشد.

حجت الاسلام مومنی ابراز کرد: امروز فضای ورودی حوزه های علمیه بسیار با گذشته متفاوت شده است، لذا در دو سال گذشته، طرح رشد تعالی طلبه تراز انقلاب اسلامی تعریف و تبیین شده است و اغلب مدیران مدارس علمیه استان هم در جریان آن هستند.

وی بیان کرد: ما برای آنکه بتوانیم وضعیت حوزه علمیه که اخلاق و تهذیب در آن متاسفانه در حاشیه قرار دارد را اصلاح کنیم، راهی جز اجرای طرح رشد و تعالی طلبه تراز انقلاب اسلامی نداریم، ما در این طرح رشد سه رکن اساسی تعریف کرده ایم.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: نخستین رکن طرح  رشد و تعالی طلبه آن است که مربی حتما باید در امر تربیت طلبه دخالت مستقیم داشته باشد؛ طلبه در فضای امروز نباید به حال خود رها شود، باید به نحوی پرورش پیدا کند که لازمه آن دخالت مستقیم استاد بالای سر طلبه به عنوان مربی از همان روزهای ابتدایی ورود به مدارس است.

وی عنوان کرد: رکن دوم طرح رشد و تعالی طلاب تراز انقلاب، ارتباط کلاس های اخلاق، قرآن، ورزش به بهانه ارتباط با طلبه است، به عنوان نمونه پیشنهاد داده ایم که اساتید قرآن صرفا آموزش قرآن ندهند و بر امر تربیت مسلط شوند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: تلاش ما براین است که برخی از کلاس ها از جمله کلاس های اخلاق در معاونت آموزشی را از متن محوری به سمت کیفی سازی و مبتنی بر امر تربیتی  پیش ببریم.

وی بیان کرد: رکن سوم طرح رشد و تعالی، شایستگی های عمومی طلبه است؛ ما باید در هر سال برای هر طلبه یک گزارش وضعیت رفتاری داشته باشیم، در این گزارش  برای هر طلبه محک تعبد و تدین، بیان مشکلات خاص رفتاری، چگونگی رفتار و پوشش او در اجتماعات از جمله شاخصه های شایستگی های عمومی است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان متذکر شد: تلاش ما براین برای سال آینده این است که اگر کلاس های طلاب حضوری شد، بحث ورزش هم در برنامه های آموزشی گنجانده شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha