جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تقسیم ارثیه

حوزه/یکی از مشکلات که در کهگیلویه و بویراحمد موضوع تقسیم نکردن بالسویه «ارثیه» بر اساس دستورات دین و شرع در استان است، به نحوی که نسبت به سایر استان‌ها کمی ضعیف تر عمل کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، امیر امیرپور، فعال رسانه‌ای و اجتماعی طی یادداشتی در خصوص نقش حوزه‌های علمیه در توسعه فرهنگی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد آورده است:  کهگیلویه و بویراحمد استانی ۱۰۰ درصد شیعه و با فرهنگ عشیره‌ای و عشایری است که با همین فرهنگ افتخارات زیادی در عرصه‌های مختلف آفریده‌اند.

در دوره سخت و استبدادی رضاخانی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با تفنگ‌های شکاری خود جلوی استبداد ایستادند و توانستند در تاریخ مشعشع و پر افتخار خود برگ افتخار دیگری آفریده و مستبدترین پادشاه همه تاریخ ایران را به ستوه درآورند.

در دوره‌ای دیگر یعنی در ۸ سال دفاع مقدس باز هم فرزندان استان کارنامه‌ای درخشان بر جای گذاشتند و مقام اول اعزام نیرو در کشور را به خود اختصاص دادند و به نسبت جمعیت و وسعت استان بیشترین شهید را تقدیم کردند.

با وجود همه این افتخارات و رشادت‌ها، اما در حوزه فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی برای استان وجود داشته که باید با تاسی به فرهنگ شیعه و آیات و روایات و احادیث مختلف این مشکلات را پشت سر گذاشت هر چند کارهای خوبی در حوزه فرهنگی انجام شده، اما همه این کارها و اعتبارات هزینه شده برای رفع آسیب ها و برخی ناهنجاری‌ها کافی نبوده است.

یکی از مشکلات که در استان از گذشته رواج داشته موضوع تقسیم نکردن بالسویه «ارثیه» و بر اساس دستورات دین و شرع در استان بوده به نحوی که نسبت به سایر استان‌ها کمی ضعیف تر عمل کرده‌ایم.

همین عدم رعایت و عدم عمل به دستورات و قوانین اسلامی در زمینه تقسم «ارثیه» موجب مشکلات زیادی از جمله شکاف طبقاتی در استان شده هر چند که کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت کم و ظرفیت‌های بالا نباید تا این اندازه انسان‌ها محروم و مستضعف داشته باشد که علت و عامل آن را باید در رعایت نکردن برخی دستورات شرعی از جمله تقسیم بالسویه ارثیه بین فرزندان و تبعیض میان فرزندان دانست.

تقسم ارثیه در استان هر چند که در سال‌های اخیر بهتر و شرعیتر و قانونی‌تر از گذشته شده اما نیاز به تبیین هر چه بیشتر از سوی دستگاه‌های فرهنگی و به خصوص حوزه‌های علمیه دارد چرا که مردم گوش شنوایی در این استان از مقام شامخ روحانیت و مرجعیت دارند.

جای سوال است که آیا تاکنون چند نشست علمی و میزگرد با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی برای تبیین این مشکل در استان برگزار شده و چند ساعت برنامه در خصوص موضوع ارثیه در استان و از طریق فضای مجاری و صدا و سیما تولید و منتشر شده است؟

این فرهنگ متاسفانه در برخی از خانواده‌ها و بعضی از مناطق استان به گونه‌ای است که دختران بعد از ازدواج به حق قانونی و شرعی خود در زمینه حق‌الارث نمی‌رسند که در بسیاری از موارد حق دختران از ارثیه در اندازه عدد صفر است.

در سال‌های اخیر کمتر دیده‌ایم که صدا و سیمای استان و رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی روی این موضوع کار کنند و همتی برای مقابله با این نگان نادرست و شیوه خارج از عرف و شرع در استان داشته باشند که همین وظیفه نهاد حوزه‌ها را سنگین‌تر می‌کند و باید روحانیون و مبلغین در نقاط مختلف استان عواقب بد این نگاه نادرست را تفهیم و تبیین کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تلان IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    هر جا ایریم و آدم ایخندن که لرها به دخترها ارث نمیدن یکی از عوامل اصلی این فرهنگ روحانیون و صداوسیما هستند که روشنگری نمیکنند