جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حبیب بابایی

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر فرهنگی گفت: سنت الهی چنان است که بسیاری از برکات مادی و معنوی در سایه ازدواج برای انسان به دست می آید.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر این که ازدواج،  عامل بسیاری از برکات مادی و معنوی در زندگی انسان است، ابراز داشت: در سوره روم آمده که از جمله نشانه‌های قدرت خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش پیدا کرده و بین شما دوستی و مهربانی به وجود آید.

وی افزود: پروردگار عالم و شریعت اسلام به ازدواج و بحث تشکیل خانواده توجه و عنایت ویژه ای دارد، تا آن جا که در آیات و روایات بسیاری، بشریت به انجام این سنت ارزشمند توصیه مؤکد شده است.

وی همچنین گفت: باید توجه داشت که ازدواج از منظر آموزه های دینی، تنها روش ارضای طبیعی تمایل و غریزه جنسی است، کما این که به تاخیر انداختن آن برای افرادی که آمادگی ازدواج دارند، موجب بروز مشکلاتی در فرد و جامعه می شود.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این که برای ترغیب جوانان به امر ازدواج باید برکات و محسنات و دستاوردهای این سنت نبوی به درستی تبیین شود، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره مبارکه نور می فرماید: "آنان که ازدواج را نمی یابند، عفت پیش بگیرند تا خدا آن ها را از فضل خویش بی نیاز سازد.

وی افزود: آن طور که مفسران درباره این آیه گفته اند، منظور از تحقق نیافتن نکاح، عدم تمکن و توان مالی برای اموری همچون تهیه جهیزیه و نفقه است که خدای متعال به زیبایی هر چه تمام تر، مؤمنین را در این آیه وعده داده که از فقر و مشکلات مالی نترسند چرا که پروردگارشان آن ها را به فضل خود بی نیاز ساخته و وسعت و رزق می دهد و سنت الهی چنان است که وعده های او تخلف ناپذیر و حتمی است.

حجت الاسلام بابایی ادامه داد: نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ، یکی از بهانه ها برای عدم ازدواج، ترس از مشکلات مالی و تشکیل زندگی و مخارج آن بوده، منتهای مراتب امروزه به جهت چشم و هم چشمی ها و کمتر شدن فرهنگ قناعت این مساله مشهودتر از قبل شده است.

وی همچنین گفت: در آیاتی از این قبیل، قرآن مجید به کسانی که به خاطر فقر و نداشتن امکانات مالی به سمت ازدواج نمی روند، تاکید می کند که اگر افرادی برای ازدواج کردن، فقیر و تنگدست باشند، خدای قادر و متعال آن ها را از فضل خود بی نیاز می سازد و به زندگی شان برکت می دهد.

حجت الاسلام بابایی اضافه کرد: در حدیثی از امام صادق (ع) داریم که می فرمایند: "هر کس از ترس فقر، ازدواج را ترک کند، پس به خدا گمان بد بُرده است، چون خدای متعال می فرماید: اگر فقیر باشند، خداوند از فضل خویش آنان را بی نیاز می کند. "

وی بیان داشت: سنت الهی چنان است که با ازدواج زمینه ای فراهم می شود که انسان بهتر از قبل در مسیر سعادت و کمال چه در امور مادی و دنیوی و چه به خصوص در عرصه معنوی و اُخروی گام بردارد؛ برخی به اشتباه فکر می کنند که برکت و رزق و روزی محدود به امور مالی است و حال آن که داشتن فرزندانی خوب و صالح، همچنین آرامش در زندگی به برکت ازدواج درست، آسان و به موقع، به مراتب اهمیت و برکاتش از داشتن مال و ماشین و خانه آن چنانی بالاتر است.

کارشناس مسایل فرهنگی در خاتمه گفت: از سوی دیگر، ازدواج قدم بسیار مهمی در مسیر رفع بسیاری از مشکلات روانی ناشی از تنش‌های زندگی است، کما این که بر اساس کلام قرآن و اهل بیت(ع)، ازدواج مقدمه دست یابی به سکون، محبت، مودت و آرامش روحی و جسمی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احسان IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    من یکساله ازدواج کردم با این دید که خدا برکت زندگی میده همش دارم از این و اون قرض میکنم تو خرج های ساده زندگی هم موندم چه برسه بقیش