جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 945672
۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه، در یادداشتی به بررسی مبحث مهم «ترک فعل» یا «اهمال در وظایف قانونی مسئولین»، از دیدگاه شارع مقدس و عواقب آن از نظر قانونگذار پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در یادداشتی به بررسی مبحث مهم «ترک فعل» یا «اهمال در وظایف قانونی مسئولین»، از دیدگاه شارع مقدس و عواقب آن از نظر قانونگذار پرداخته است.    

در این یادداشت آمده است: یکی از مباحثی که امروزه در عرصه سیاسی مورد مناقشه قرار گرفته است، عبارت از «ترک فعل» با «اهمال در وظایف قانونی مسئولین» می باشد.

با توجه به اینکه مسئولیت در اسلام امر مقدسی است که نسبت به آن باید شخص مسئول اهتمام داشته باشد، هم از جنبه اخلاقی و قانونی به این موضوع می پردازیم.

 از جنبه اخلاقی به چند روایت و داستان بسنده می شود:

در زمان دفن صحابه گرامی پیامبر اسلام(ص)، از جمله: «سعد معاذ»، پیامبر(ص) خودش وارد قبر می شود و قبر را با دقت را فراوان و صرف وقت زیاد می چیند لحد را محکم می کند، آجرها را می چیند و بعد از محکم کاری به صحابه فرمودند: إِنِّی لَأَعْلَمُ أَنَّهُ سَیَبْلَی وَ یَصِلُ الْبِلَی إِلَیْهِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَه‏.

من می دانم قبر به زودی پوسیده و خراب می شود و لکن خداوند دوست دارد وقتی بنده ای عملی را انجام میدهد با محکم کاری انجام دهد.

و همچنین در روایت دیگر فرمودند: إنَّ اللّه َ تعالی یُحِبُّ مِنَ العامِلِ إذا عَمِلَ أن یُحسِنَ.

خداوند تبارک و تعالی دوست دارد اگر کسی کاری انجام داد آن را نیکو انجام دهد.

در هر دو روایت و روایات مشابه محکم کاری و اتقان در کار مورد اهتمام قرار گرفته است.

 با توجه به روایاتی که حتی در کارهای کوچک مثل تعمیر قبر دستورالعمل آن احکام و اتقان وجود دارد به قیاس اولویت امور اجتماعی، سیاسی باید به بهترین نحو و بالاترین برنامه ریزی و بهره وری مفیدتر انجام شود تا شاهد نشاط و پویایی در جامعه باشیم.

اما از جهات قانونی قانو نگذار همانطور که بر قتل مجرمانه جزا و تعزیز قرار داده است در مورد « ترک فعل » و شانه خالی کردن از مسئولیت های محوله نیز مسئولیت کیفری و استحقاق مجازات در نظر گرفته است.

با توجه به موارد قانونی متعدد «ترک فعل» که سبب به وجود آمدن گناه باشد مورد مجازات قرار می گیرد، حالا که چنین مواردی از قانون وجود دارد،آثا بهتر نیست از باب « جری » بر مصادیق چند نمونه عنوان شود.

به عنوان مثال مسئولینی که از وظیفه خود که ساخت مسکن بوده، اهمال کرده و یکی از موانع ازدواج زوجین جوان و به گانه افتادن آنها شده، آیا مستحق مجازات نیست؟

مسئولینی که با اهمال نتوانسته بازار مسلمانان و جامعه اسلامی را سر و سامان داده و زمینه احتکار شده یا فقر و بیکاری را به جامعه تزریق نموده یا در برخی خانواده بعلت فقر مالی خود کشی صورت گرفته و دچار بزهکاری، و ناهنجاری اجتماعی شده، آیا این مسئول مستحق عقاب نیست؟

مسئولینی که با اهمال راه را برای رانت و اختلاس در جامعه باز کرده و موجب تعدی به مردم و بیت المال و تضییع حقوق شهروندان جامعه می گردد، آیا نباید مورد تعقیب قانون قرار بگیرند؟ و موارد بسیار زیادی که در این مقوله نمی گنجد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha