جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زنان خیابانی

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از سیستان و بلوچستان گفت: آسیب زنان خیابانی، روز به روز کیان خانواده به عنوان مقدس ترین و مؤثرترین نهاد اجتماعی را در معرض خطر قرار داده است؛ خطری که طبق روایات از جمله بلایای کمرشکن است و قوام و استواری را از فرد و جامعه باز می ستاند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم منیره کول، طلبه مدرسه علمیه خواهران زینبیه(س) شهر زهک استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تحقیق برگزیده خود در جشنواره علامه حلی با عنوان «بررسی آسیب های اجتماعی زنان خیابانی و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه اسلام»، اظهار داشت: این تحقیق با راهنمایی خانم آصف مهر و داوری حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا شهرکی فلاح نوشته شده و شامل بخش کلیات و دو فصل است.

وی افزود: بخش کلیات این تحقیق شامل مباحث مقدماتی و  مفهوم شناسی می شود و فصل اول با عنوان «عوامل بروزآسیب های زنان خیابانی» نیز دربردارنده دو گفتار «عوامل فردی، روانی، خانوادگی» و «عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی» است.

برگزیده جشنواره علامه حلی از سیستان و بلوچستان عنوان فصل دوم این تحقیق پایانی را نیز «مراحل مقابله با آسیب‌ها در زنان خیابانی از دیدگاه اسلام» برشمرد و ادامه داد: این فصل شامل سه گفتار «مرحله پیشگیری»، «مرحله مقابله» و «مرحله اصلاح و بازپروری» می شود.

وی با بیان این که یکی از انحرافاتی که سلامت هر جامعه ای را تهدید می‌کند، پدیده زنان خیابانی است که متأسفانه در تمام جوامع با شدت و ضعف وجود دارد، گفت: زنان خیابانی به عنوان یک آسیب اجتماعی علاوه بر آثار و پیامدهای منفی در سطح فردی و خانوادگی، مشکلات فراوانی را از ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی برای جامعه در بردارد.

خانم کول بیان داشت: در کشور ما نیز هر چند پدیده زنان خیابانی دارای سابقه است، اما بعد از انقلاب اسلامی و تعلق اراده حاکمیت بر تعطیلی مراکز علنی فساد از یک سو و عدم پیش‌بینی و اتخاذ راهکارهای اساسی برای حل این معضل اجتماعی، باعث شد تا در سال‌های بعد به ویژه پس از پایان دوران دفاع مقدس پدیده زنان خیابانی در ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی تبدیل شود.

وی با بیان این که موضوع زنان خیابانی در سطح جامعه به گونه ای مطرح شد که در سال ۱۳۸۰ توجه سازمان ها و نهادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی را به خود جلب کرد، افزود: در همین راستا در جهت مهار و کنترل این آسیب اجتماعی طرح های مختلفی همچون «طرح ساماندهی زنان ویژه»، «طرح ساماندهی زنان آسیب‌دیده» و «طرح تأسیس خانه های امن و عفاف» مطرح شد ولی نتیجه مطلوبی نداشت و لازم است برای پیشگیری از این معضل، انواع آسیب‌های زنان خیابانی و همچنین عوامل بروز این آسیب های اجتماعی مورد بررسی و شناخت قرار بگیرد.

طلبه مدرسه علمیه خواهران زینبیه(س) شهر زهک خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه بایسته به عوامل فرهنگی و تربیتی بازدارنده از انحرافات جنسی، وجود ندارد؛ بلکه فرهنگ حاکم بر جامعه ما روز به روز به سمت و سویی پیش می‌رود که اگر نه ترویج کننده، دست کم تسهیل کننده پدیده شوم انحرافات جنسی است.

وی ادامه داد: تا وقتی وضع بدین گونه است، سخن از پیشگیری از آسیب‌های زنان خیابانی بی معنا است و از این رو، روز به روز کیان خانواده، به عنوان مقدس ترین و موثرترین نهاد اجتماعی در معرض خطر است؛ خطری که طبق روایات از جمله بلایای کمرشکن است و قوام و استواری را از فرد و جامعه باز می ستاند.

چکیده تحقیق:

معضل زنان خیابانی و تأثیرات مخرب آن در ابعاد گوناگون از جمله تن فروشی، افزایش اعتیاد و بیماری های مقاربتی، تغییر نگاه نسبت به زن، خشونت علیه زنان خیابانی و غیره... بر جامعه مشخص و واضح است. عوامل بروز آسیب ها در زنان خیابانی عبارتند از: عوامل فردی و روانی، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی.

همچنین مراحل مقابله با این آسیب ها از دیدگاه اسلام عبارتند از: مرحله پیشگیری از جمله: حمایت از کانون خانواده، تسهیل ازدواج، ازدواج موقت، ترویج فرهنگ حجاب و حیاء، تقویت ایمان. مرحله مقابله از جمله: مقابله با باندهای فساد، مجازات دلال ها، اجرای حدود شرعی برای زنا. مرحله اصلاح و باز پروری از جمله: ایجاد  زمینه توبه، تقویت اراده و نشاط، بهبود وضعیت زندان ها، ایجاد زمینه اشتغال و تشکیل مراکز بازپروری.

متاسفانه نگاه درست به عوامل فرهنگی و تربیتی بازدارنده از انحرافات جنسی وجود ندارد، این موضوع ناشی از آن است که هنوز تربیت جنسی براساس آموزه های اسلامی انجام نمی شود تا وقتی شرایط به این شکل باشد سخن از پیشگیری و درمان این آسیب‌ها بی فایده است؛ بنابراین اهتمام به مسائل و احکام شرعی، عمل به دستورات مطابق با آموزه های اسلام هم باعث پیشگیری و هم باعث درمان این آسیب می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    تعلیم و تربیت انقلابی!