پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مقتدایی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: عید مبعث، عیدی با شرافت، فضیلت و بزرگ ترین و بالاترین عید اسلامی در طول سال برای امت اسلامی است و خداوند از این عید و بعثت پیامبر اکرم(ص) تعبیر به نعمت بزرگ فرموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مرتضی مقتدایی در ویژه برنامه شکوفایی بشریت که  امروز به همت روابط عمومی و امور بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و با مشارکت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان به صورت برخط برگزار شد، فرا رسیدن عید بزرگ مبعث را به همه مسلمانان جهان به ویژه شیعیان تبریک گفت.

وی افزود: عید مبعث، عیدی با شرافت، فضیلت و بزرگ ترین و بالاترین عید اسلامی در طول سال برای امت اسلامی است و خداوند از این عید و بعثت پیامبر اکرم(ص) تعبیر به نعمت بزرگ فرموده است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: خداوند در آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند».

وی با بیان این که خداوند در این آیه، بعثت پیامبر را نعمتی برای مؤمنین بیان می کند، خاطرنشان کرد: این که در این آیه، بعثت نعمت به مؤمنین خطاب می شود در حالی که پیامبر برای همه عالمیان مبعوث شده و فقط مختص به مؤمنین نیست، به این دلیل است که فقط مؤمنین از این نعمت بزرگ بهره مند می شوند.

آیت الله مقتدایی گفت: پیامبر اکرم(ص) را از جنس خود مردم قرار دادیم تا تولد او را ببینند، رشد و نمو او در میان خود را ببینند، سیره و روش و صفات اخلاقی پیامبر را ببینند، با پیامبر معاشرت داشته باشند و بزرگی و عظمت او را لمس کنند تا به او پیامبری او و خدای متعال ایمان بیاورند.

وی با بیان این که در عید مبعث خداوند بزرگترین و والاترین نعمت خود را بر مردم نازل کرد و آن وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) بود، افزود: پیامبر عظیم الشأن اسلام با توجه به این که امی و درس نخوانده بود و در طول مدت عمرش پای درس استادی ننشسته بود، کتابی همچون قرآن کریم را آورد که مملو از حکمت و دستورات عالی خداوند بود و ضامن سعادت بشر شد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: «خداوند پیامبر را مبعوث کرد برای این که پیامبر خارج کند مردم را از پرستش بت ها و اطاعت شیطان و آنها را به پرستش خداوند و اطاعت از پروردگار در بیاورد» تا خداوند را بشناسند و اقرار به وجود خداوند کنند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم محمد مصطفی(ص) با رفتار و کردار خود مؤمنین را به دین خداوند هدایت کرد و راه صحیح را به مردم نشان داد تا از گمراهی نجات یافته و به مقام و کمال معنوی دست پیدا کنند.

آیت الله مقتدایی گفت: پیامبر اکرم(ص) در آخرین سال از عمر بابرکتشان روایتی را برای مردم خواندند تا بعد از رحلت نیز گمراه نشوند و در مسیر سعادت ابدی قرار گیرند؛ روایت این بود که «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ من دو چیز بزرگ و گرانبها را در میان شما می گذارم که اگر به آنها تمسک کنید گمراه نخواهید شد، این دو چیز قرآن و اهل بیتم هستند و از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض کوثر به من برگردند».

نجات بشر در گرو تمسک به قرآن و اهل بیت پیامبر

وی با بیان این که هدایت و سعادت بشر در گرو پیروی از قرآن و عترت است و هر کس این مسیر را بپیماید گمراه نخواهد شد، اظهار داشت: هر کس تمسک به قرآن و اهل بیت پیامبر(امامان معصوم) داشته باشد و بر این کشتی هدایت سوار شود، نجات خواهد یافت.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران گفت: در زمان حال که امام عصر(عج) در غیبت است نیز تکلیف برای مؤمنین مشخص است و طبق روایات باید از مجتهد جامع الشرایط و کسی که به عنوان ولی امر مسلمین و جانشین امام انتخاب شده است پیروی کنیم که متابعت از نائب امام در دوران غیبت امام، پیروی از امام است.

وی با بیان این که الحمدلله امروز نائب امام موجود است و آن وجود ولی امر و رهبری انقلاب اسلامی است، افزود: فصل الخطاب برای همگان اطاعت از دستور رهبری است و آنچه امروز رهبری از مردم بزرگ ایران اسلامی و ملت مسلمان انتظار دارند حفظ وحدت اسلامی و مقابله با نفوذ دشمنان است که الحمدلله ملت ایران محکم و مقاوم در برابر دشمن ایستاده اند و همواره گوش به فرمان رهبری هستند.

جمهوری اسلامی نعمتی بزرگ برای امت اسلامی

آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: همان طور که مبعث پیامبر اکرم(ص) نعمت بزرگی برای مردم بود، پیروزی انقلاب و جمهوری اسلامی و در امتداد آن تعیین ولی امر و رهبری نیز در دوران غیبت امام زمان(عج) نعمت بزرگی برای امت اسلامی بود که باید قدر آن را بدانیم.

وی در پایان  با تأکید بر این که حمایت و پیروی از نظام و رهبری ما را به پیروزی کامل در برابر دشمنان و دسیسه های آنان خواهد رساند، ادامه داد: در آینده ای نزدیک انتخاباتی مهم را پیش رو داریم که باید با حضور حداکثری خود مایه حفظ آبروی جمهوری اسلامی و خنثی کردن نقشه های شوم دشمنان باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha