پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
زنان و نقش مادری

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از قم با اشاره به آیات سوره قصص گفت: مهم ترین وظایف زنان در دفاع از دین انجام وظیفه مادری و تربیت نسل و سربازانی است که دین خدا را یاری کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سیده مرضیه نوربخش شورابی، دانش آموخته سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران آیت الله ایروانی قم با اشاره به تحقیق پایانی برگزیده خود در جشنواره علامه حلی با عنوان «نقش تربیتی و اخلاقی زنان با تأکید بر سوره قصص»، اظهار داشت: این تحقیق از مقدمه، چکیده، دو فصل و نتیجه گیری تشکیل شده است.

وی با بیان این که در ابتدای تحقیق جایگاه سوره قصص و فضیلت آن و همچنین مفهوم شناسی اخلاق و تربیت مورد بحث قرار گرفته است، افزود: فصل های این تحقیق نیز شامل «نقش تربیتی و اخلاقی زنان در حوزه رفتارهای فردی با تأکید بر سوره قصص» و «نقش اخلاقی و تربیتی زنان در حوزه رفتارهای اجتماعی با تاکید بر سوره قصص» است.

برگزیده جشنواره علامه حلی از قم ادامه داد: در فصل اول با عنوان «نقش تربیتی و اخلاقی زنان در حوزه رفتارهای فردی با تأکید بر سوره قصص» موضوعاتی همچون «استقلال فکری زن در حوزه رفتارهای فردی»، «تساوی معنوی زن و مرد در حوزه رفتارهای فردی» و «تسلیم در برابر دستور های الهی در حوزه رفتارهای فردی» مورد بررسی قرار گرفته است.

وی «دفاع از دین» و «نقش زنان در ورود به صحنه اجتماع با تاکید بر سوره قصص شامل حفظ حیاء، شیوه معاشرت با نامحرم، شیوه نگاه کردن و شیوه سخن گفتن» را از موضوعات مورد بررسی در فصل دوم تحقیق پایانی با عنوان نقش اخلاقی و تربیتی زنان در حوزه رفتارهای اجتماعی با تاکید بر سوره قصص برشمرد.

خانم نوربخش شورابی با بیان این که سوره قصص از سوره‌های  مکی قرآن کریم است که در مورد داستان حضرت موسی(ع) و نشان دادن دست الهی در حفظ و پرورش موسی کلیم(ع) سخن می گوید، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در نقل سرگذشت حضرت موسی(ع) از ۳ زن همراه با ذکر پاره ای از رفتارهای عملی آنان سخن به میان آورده است؛ توجه به سیره رفتاری این بانوان می تواند نقش اخلاقی و تربیتی دیگر زنان جامعه را در ۲ حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی مشخص کند.

وی با اشاره به این که در سوره قصص خداوند متعال نقش زنان را در حوزه رفتارهای فردی رسیدن به کمال و قرب خود می داند و در این میان زن و مرد هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند؛ مگر باتقواترین آنها، گفت: همین طور در این سوره نقش زنان در تمام امور زندگی، اطاعت از دستورات الهی عنوان شده است، همان طور که مادر موسی(ع) مطیع دستور الهی بود.

دانش آموخته سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران آیت الله ایروانی قم تأکید کرد: با توجه آیه ۹ سوره قصص نیز نقش زنان مسلمان در برابر عقاید الحادی و انحرافی در مرحله اول حفظ هویت و استقلال فکری خویش است، همانطور که آسیه در مقابل عقاید الحادی فرعون از باور و عقیده خویش دست برنداشت و در مرحله دوم دفاع از رسالت پیامبران الهی است که در جبهه فرهنگی زنان نیز باید همچون مردان، خود را به سلاح علم و معرفت مجهز نمایند و از مبانی فکر و عقیدتی خویش محافظت نمایند.

وی مهم ترین وظایف زنان در دفاع از دین را انجام وظیفه مادری و تربیت نسل و سربازانی که دین خدا را یاری کنند دانست، همانطور که حضرت موسی(ع) نتیجه تربیت مادر خویش بود و بیان داشت: کارکردن و رفتار دختران شعیب(ع) نیز نقش زنان در اجتماع را مشخص می کند که زنان می توانند در کنار مردان به اشتغال بپردازند،؛ البته حفظ حیاء چه در گفتار یا رفتار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چکیده تحقیق:

تربیت و رسیدن هر انسانی به کمالات اخلاقی آرمان و هدف دین مبین اسلام است. در این راستا تفاوتی بین جنس زن و مرد قائل نشده و میزان تقرب را تقوا قرار داده است. خداوند متعال در سوره قصص از زنان نمونه ای مانند: مادر حضرت موسی(ع)، خواهر او، آسیه همسر فرعون و دختران حضرت شعیب(ع) نام‌ برده است و در ضمن بیان سرگذشت حضرت موسی(ع) پاره ای از رفتارهای عملی آنان را بیان کرده است که بیانگر نقش اخلاقی و تربیتی زنان در دو حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی است.

نگارنده با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این اوصاف اخلاقی پرداخته است و  معتقد است با توجه به رفتار آسیه در برابر فرعون نقش زنان در برابر اندیشه انحرافی و الحادی عبارت است از حفظ هویت و استقلال فکری خویش و مبارزه با افکار الحادی است.

رفتار مادر حضرت موسی در برابر فرمان الهی حاوی این پیام است که زن باایمان در برابر دستورات الهی سرتعظیم فرود می‌آورد؛ رفتار سه زن؛ مادر و خواهر موسی و آسیه نسبت به حفظ و تربیت موسی حاوی این پیام است که زن مسلمان در دفاع از دین نقش مهمی دارد و آن ‌هم تربیت سربازان و نگهبانان دین است؛ رفتار دختران شعیب در برابر حضرت موسی بیانگر این نکته است که زنان نه ‌تنها حضورشان در اجتماع حرام نیست؛ بلکه گاهی اوقات واجب است؛ اما در برابر نامحرمان و معاشرت و گفتگو با آنان باید حیاء را حافظ ایمان خویش قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha