جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عوامل مؤثر بر کاهش جمعیت از نگاه کاربران شبکه های اجتماعی

حوزه/ رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران، طبق جدیدترین خروجی سامانه رهنما حوزه های علمیه خواهران عوامل مؤثر بر کاهش جمعیت از نگاه کاربران شبکه های اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبرگزاری حوزه، محمدتقی جلیلی صفت در گفت و گویی به تشریح کاهش جمعیت از دیدگاه کاربران شبکه های اجتماعی اینستاگرام و توئیتر پرداخت و گفت: آمار کاهش جمعیت از نگاه کاربران با رصد شبکه های اجتماعی توسط سامانه رصدگر هوشمند(رهنما) ارائه شده است.

رهنما؛ سامانه رصدگر هوشمند شبکه های اجتماعی با محوریت بررسی مسائل حوزه زن و خانواده

وی با بیان این که سامانه رهنما، با هدف رصد شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام و با محوریت بررسی مسائل حوزه زن و خانواده از سوی مرکز فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران طراحی و تولید شده و روزانه هزاران کاربر را رصد و پیام های آنها را ذخیره سازی می کند، افزود: مزیت رقابتی این سیستم براساس تعیین چارچوب ها و تحلیل ها با همکاری متخصصین محتوایی حوزه زن و خانواده انجام می شود.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: حاصل این ذخیره سازی در قالب یک داشبورد مدیریتی، مجموعه ای از گزارش ها و محتوا را به صورت خروجی های گرافیکی ارائه می دهد

وی «ذخیره سازی لحظه ای محتوای متنی، تصویری و بازخورد کاربران»، «تحلیل های آماری، مقایسه ای مبتنی بر نمودار»، «نمایش بصری گزارش ها مبتنی بر گراف رفتارشناسی کاربران»، «درک و پردازش متن براساس رویکردهای هوش مصنوعی» و «شناسایی شایعه یا نقطه شروع انتشار موضوع» را از ویژگی های سامانه رصدگر هوشمند شبکه های اجتماعی(رهنما) عنوان کرد.

بررسی پرکاربردترین هشتگ‌ها و کلیدواژه‌های حوزه جمعیت و فرزندآوری

 جلیلی صفت یکی از مباحثی که در هر برهه از تاریخ به نوعی حائز اهمیت بوده و بحث های زیادی حول آن صورت گرفته، را چالش جمعیت دانست و خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر، بحث جمعیت به یکی از مباحث چالشی در جامعه ایران تبدیل شده است و سامانه رهنما در این شماره از بولتن خود با بررسی پرکاربردترین هشتگ‌ها و کلیدواژه‌های حوزه جمعیت و فرزندآوری، به بررسی محتواهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

وی گفت: در ایران سیاست های کنترل جمعیت، اولین بار در تاریخ ۱۳۴۵ به صورت رسمی جزو برنامه های ملی قرار گرفت و این روند تا سال ۵۶ و آغاز تحولات انقلاب اسلامی ادامه داشت؛ اما از اوایل سال ۱۳۵۶ و با شروع دوران تحولات اجتماعی و سیاسی، برنامه تنظیم خانواده متوقف شد. بعد از پایان جنگ تحمیلی یعنی از سال ۱۳۶۸ سیاست تنظیم خانواده در ایران به اجرا درآمد. از اوایل دهه ۹۰ با نگرانی مسئولین از رشد منفی جمعیت و سالخوردگی جمعیت ایران، این سیاست کنار گذاشته شده و در پی آن، فرزندآوری و افزاش زاد و ولد تبلیغ و ترویج شد.

بررسی نزدیک به ۵۶ هزار پست در حوزه جمعیت از ۲۷ هزار کاربر در شبکه های اینستاگرام و توییتر

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: در این بولتن که حاصل بررسی نزدیک به ۵۶ هزار پست در حوزه جمعیت از ۲۷ هزار کاربر در شبکه های اینستاگرام و توییتر توسط رصدگر هوشمند رهنما است، به عناو ینی همچون «ابر کلیدواژه‌های حوزه جمعیت»، «دامنه موضوعات حوزه جمعیت»، «ازدواج‌های نامتعارف»، «مسأله سن ازدواج»، «کاهش تمایل به ازدواج»، «ظهور فمینیسم اسلامی» و «خانواده پرجمعیت» پرداخته شده است.

وی با بیان این که در موضوع «ابرکلیدواژه‌های حوزه جمعیت» عمده توجه کاربران به مسأله فرزندآوری و ازدواج معطوف می شود، افزود: در بخش «دامنه موضوعات حوزه جمعیت» نیز بالا رفتن سن ازدواج، کاهش تمایل به ازدواج، مشکلات اقتصادی و ترس از آینده، در گسترش ازدواج های نامتعارف و غیررسمی تأثیر مستقیم دارند.

 جلیلی صفت ادامه داد: در بحث ازدواج های نامتعارف نیز پست هایی که بیشترین توجه و تعامل را داشته اند، پست هایی هستند که با موضوع «شوگرددی و شوگرمامی»، به ازدواج جوانان با افراد متمول با سن بالا، می پردازند که به دلیل مشکلات اقتصادی، نبود کار و هزینه های ازدواج و زندگی، سبک جدیدی از زندگی را در برخی جوانان رقم زده است.

وی ارائه فرمول و تعیین سن ازدواج با ارائه توجیهات روانشناسی در شبکه های اجتماعی را یکی از عوامل افزایش میانگین سن ازدواج برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات موجود اقتصادی و فرهنگی در جامعه نیز سبب کاهش تمایل افراد به ازدواج شده به طوری محتواهای مرتبط با این مقوله در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد ۸ برابری داشته است.

۱۸ عامل مؤثر در بحث بالا رفتن سن ازدواج و کاهش جمعیت

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران به عوامل موثر در بالا رفتن سن ازدواج و کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در پست های کاربران، تعداد ۱۸ عامل مؤثر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تحصیل و اشتغال بانوان در بحث بالا رفتن سن ازدواج و کاهش جمعیت مورد توجه بوده است.

وی افزود: «ترویج آموزه های فمینیستی»، «ارائه مصادیق نادرست کودک همسری با هدف مخالفت با ازدواج نوجوانان»، «ارائه فرمول های به ظاهر علمی و روان شناختی در خصوص موجه بودن سن ازدواج بالا»، «عدم اهتمام به فرهنگ سازی ازدواج آسان در جامعه»، «ترویج رفتارهای نامتعارف جنسی» و «گسترش ازدواج های نامتعارف» از مهم ترین عوامل فرهنگی کاهش جمعیت و بالا رفتن سن ازدواج هستند.

آقای جلیلی صفت «گسترش زندگی مجردی و میل به آزادی»، «افزایش سن ازدواج و عدم توانایی زمانی، سنی و پزشکی برای فرزندآوری» و «ناامیدی نسبت به آینده» را نیز از عوامل اجتماعی کاهش جمعیت دانست و اظهار داشت: عوامل اقتصادی کاهش جمعیت نیز شامل «مشکلات اقتصادی و عدم توانایی تشکیل خانواده» و «مشکلات اقتصادی و ترس از فرزندآوری» می شود.

وی به عوامل دیگری در بحث کاهش جمعیت با عنوان تحصیل و اشتغال بانوان اشاره کرد و گفت: مواردی همچون «ادامه تحصیلات دختران و بالا رفتن سن ازدواج»، «تمایل به تحصیلات عالیه خانم ها و کاهش فرزندآوری»، «عدم تناسب نوع و ساعات کار با موضوع فرزندآوری و فرزندپروری»، «اشتغال و استقلال مالی بانوان و کاهش تمایل به ازدواج»، «تضاد اشتغال با فرزندآوری»، «مادر بودن و امتیاز منفی در زمان استخدام» و «فقدان امنیت شغلی پس از تولد فرزند(عدم اتقان قوانین و مصوبات مرخصی های زایمان و ...)» برخی از این عوامل هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    اینا که معلوم بود چیزی که باید مشخص میشد نسبت و درصد این موارده!