پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمد باقر محمدی لائینی - حوزه مازندران

حوزه/ امام جمعه ساری گفت: تقویت جریان انقلابی از نان شب برای ما مهمتر است و همه ما باید پای کار تقویت جریان انقلاب بیاییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی در گردهمایی طلاب و فضلای نخبه استان مازندران که در مجتمع شهید صدوقی قم برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، به آیه ۱۶۴ سوره آل عمران اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ/ خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند».

وی ابراز داشت: در جلسه ای که با نمایندگان طلاب و فضلای استان مازندران داشتیم، انتظارات از طلاب و فضلای مازندرانی مقیم قم اعلام شده و ان شاءالله کارگروهی راه اندازی شود تا بتوانیم به برنامه های مدنظر برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان ساخت: تقویت جریان انقلابی و جوانان مؤمن از مأموریت های رهبر انقلاب در حکم انتصاب بنده بوده و برنامه ها را بر این اساس چیده ایم.

امام جمعه ساری تصریح کرد: ایشان در این حکم «تقویت، توسعه و بزرگداشت برجستگی های مردم مازندران» و «تقویت جریان انقلابی و جوانان مؤمن» را به بنده مأموریت داده اند و به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

سخنران این جلسه بیان داشت: برنامه های شخص بنده نیز در کنار مأموریت های رهبر معظم انقلاب «رسیدن به مازندران سالم» و «رسیدن به مازندران رشدیافته و توسعه یافته» می باشد که این چهار مسئله را در کنار هم دنبال می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی اظهار داشت: جریان انقلابی چه در حوزه، چه در سطح استان، چه در میان روحانیت و چه در میان عامه مردم باید جدی گرفته شود و تقویت گردد؛ امروز چیزی مهمتر از این مسئله وجود ندارد و باید به آن توجه داشت.

    

* تقویت جریان انقلابی از نان شب مهمتر است

وی ابراز داشت: تقویت جریان انقلابی از نان شب برای ما مهمتر است و همه ما باید پای کار تقویت جریان انقلاب بیاییم.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان ساخت: ما در کنار نمایندگان طلاب و فضلا در قم، باید نمایندگان روحانیون در هر شهرستان نیز داشته باشیم تا این دو نماینده هر شهرستان در کنار امام جمعه بتوانند برنامه ریزی های مناسبی داشته و کارهای بزرگی را انجام دهند.

امام جمعه ساری تصریح کرد: امروز کارگروه های گوناگون و دبیرخانه های مختلف و هیئات اندیشه ورز از حوزویان و دانشگاهیان تشکیل داده ایم تا بتوانیم به اهداف و مأموریت ها در سطح استان دست پیدا نماییم.

سخنران این جلسه بیان داشت: مهمتر از همه، گروه جهادی فرهنگی است که امروز در سطح استان وجود داشته که یک نمونه آن، گروه های جهادی در سواحل مازندران است که انصافا خوب کار کرده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند که جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی اظهار داشت: باطن مردم ما، باطن عاشورایی و دین داری است؛ اما اگر ظواهر غلط اندازی هم وجود دارد، دارای حکمت است و همین ظواهر غلط انداز می تواند دشمنان ما را هم به غلط بیندازد.

وی ابراز داشت: باید بنشینیم و بررسی کنیم که جریان انقلابی چیست و چگونه باید آن را تقویت نماییم و برای آنان برنامه داشته باشیم.

     

* دوگانه های اقتدار، اقتصاد و اعتقاد

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با اشاره به اینکه امروز در حوزه های «اقتدار»، «اقتصاد» و «اعتقاد»، دوگانه هایی در کشور وجود دارد، خاطرنشان ساخت: ما در حوزه اقتدار و قدرت، به تعبیر قرآن یک جبهه مستضعفین داریم که در مقابل آنان، جبهه مستکبرین وجود دارند و باید مطابق با دستورات قرآنی عمل نماییم.

امام جمعه ساری تصریح کرد: رهبر انقلاب فرمودند چالش با استکبار اگر هزینه دارد، سازش با آنان هزینه بیشتری دارد و امامین انقلاب نسبت به این قضیه فرمایشاتی را دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنران این جلسه به دوگانه های اقتصاد اشاره کرد و بیان داشت: أمیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده است: «و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَی العُلَماءِ أن لا یُقارُّوا علی کِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ/ اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته است که بر سیری ستمگر و گرسنگی ستمدیده رضایت ندهند».

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی اظهار داشت: آیا جریان انقلابی باید در مقابل سیری ستمگر، اختلاس میلیاردی، حقوق های نجومی، زندگی لاکچری، اشرافی و لوکس سکوت کند؟ در این ملاقات های عمومی که با مردم داریم، چه چیزهایی که مشاهده نمی کنیم؛ جریان انقلابی باید با رانت خواری ها و ... مقابله کند؛ این کارها موجب بدبینی مردم نسبت به نظام و جمهوری اسلامی ایران و ضربه به حیثیت ایران اسلامی خواهد شد.

وی ابراز داشت: خطر آنگاه جدی می شود که این وضعیت به یک هنجار مبدل شود؛ یعنی مردم فکر کنند که همین منوال باید باشد و حسرت اشرافی گری، زندگی تجملی و ... را بخورند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان ساخت: اگر ما مبارزه نکنیم، خطر در همین حد باقی نمی ماند؛ بلکه خطر آنجاست که تبدیل به رویه و فرهنگ خواهد شد و تغییر آن مشکل خواهد بود.

امام جمعه ساری به دوگانه اعتقادی اشاره و تصریح کرد: امام اسلام را به اسلام ناب و اسلام آمریکایی تقسیم کرده است و سوال اینجاست که جریان انقلابی کدام اسلام را تعقیب می کند؟ اسلام پابرهنگان و کوخ نشینان یا اسلام مرفهین بی درد و کاخ نشینان؟ در همین حوزه علمیه، چند مدل اسلام ترویج می شود و جریان انقلابی چه اسلامی را باید ترویج نماید؟

    

* ولایت فقیه ستون نظام جمهوری اسلامی است

سخنران این جلسه بیان داشت: دوگانه بعدی در مباحث اعتقادی، مسئله ولایت فقیه است که ستون فقرات نظام جمهوری اسلامی است و برخی در مقابل آن، نظرات خاص دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی اظهار داشت: توجه و جدی گرفتن ولایت فقیه از ضروریات است؛ اسلام برآمده از ولایت مطلقه فقیه است و اگر امام راحل، ولایت مطلقه فقیه را باور نداشت، دست به انقلاب نمی زد و مردم بر اساس این دیدگاه، دنبال امام خمینی (ره) راه افتاده اند؛ اگر خدایی نکرده تفکر لیبرالی، انجمن حجتیه ای و ... رواج پیدا کند، تیر خلاص به انقلاب خواهد خورد.

وی ابراز داشت: جریان انقلابی باید موضع خود را درباره ولایت فقیه روشن کند و اعلام نماید که ولایت فقیه را با چه مدلی قبول دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان ساخت: حوزه ما نیاز به جریان شناسی درون حوزوی دارد؛ یکی از مهمترین کارهایی که فرهیختگان باید انجام دهند، شناسایی و جریان شناسی درون حوزوی است و بدانیم در حوزه چه خطوط فکری حضور دارند و خطوط اصلی انقلابی را تقویت کرده و آنان را به جایگاه اصلی برسانیم.

امام جمعه ساری تصریح کرد: جریان شناسی باید برای طلاب جدید هم مشخص باشد؛ طلبه های جدیدالورود باید جریانات داخل حوزه را شناخته و نمایندگان طلاب باید برای آنان دوره های بصیرت افزایی داشته باشند.

سخنران این جلسه بیان داشت: بدنه اصلی حوزه علمیه بحمدالله انقلابی است؛ اما در سطوح گوناگون تفکرات غلط هم وجود دارد که باید آنان را شناخت.

         

* مجتمع فرهنگی طلاب استان مازندران در قم ساخته می شود

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین موسوی، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان مازندران ضمن خیرمقدم و تبریک بعثت نبی مکرم اسلام (ص)، اظهار داشت: این دومین جلسه نخبگانی طلاب و فضلای استان مازندران است که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی برگزار می شود که نشان از اهتمام ایشان به طلاب و فضلای مازندرانی است.

وی ابراز داشت: اولین تشکلی که امام راحل در بدو انقلاب راه اندازی کرد، شورای فرهنگی بود و آخرین یادگار ایشان، مجمع نمایندگان طلاب بوده است؛ اگر نبود مجمع نمایندگان طلاب، چه بسا نفوذی های بسیاری در حوزه های علمیه ورود می کردند و ارتباطات وسیع نمایندگان با طلاب و فضلا سبب بصیرت بیشتر حوزویان شده است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان مازندران به وضعیت معیشتی طلاب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با وضع نابسامان اقتصادی در کشور وجود دارد، شهریه فعلی طلاب کفاف نداده و مشکلات بسیاری را برای این عزیزان به وجود آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی تصریح کرد: با رایزنی هایی که با معاون وزیر راه داشته ایم، مقرر شده زمینی برای مجتمع فرهنگی طلاب استان مازندران در قم اختصاص داده شود تا بتوانیم ساختمانی را احداث نماییم.

     

همچنین در این جلسه، سه نفر از نخبگان شرق، غرب و مرکز استان مازندران به ایراد سخن و بیان نظرات خود پرداختند.

     

* مطالبات و پیشنهادات فرهنگی 

ناطق اول، حجت الاسلام محمدحسین طاهری بود که در این جلسه به برخی از مطالبات فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد شبکه ارتباطی میان طلاب و نماینده ولی فقیه از ضروریاتی است که باید ایجاد شود تا بتوان نظرات، پیشنهادات و ایده های طلاب نخبه را منتقل کرد.

وی ابراز داشت: شناسایی طلاب و حوزویان متخصص مازندرانی، ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی از طلاب و فضلای مازندرانی، آسیب شناسی و نیازسنجی فرهنگی در استان، طراحی نظام جامع فرهنگی، تشکیل مجمع نخبگان در استان مازندران، تقویت حوزه های علمیه، تأسیس مؤسسات علمی در سطح استان، تقویت طلاب و حوزویان با برگزاری کارگاه هایی با موضوعات گوناگون و طرح ولایت، تقویت ارتباط مردم با روحانیت در استان، تقویت هیئات مذهبی در سطح استان، ایجاد مرکز و پایگاه فرهنگی برای شخص نماینده ولی فقیه، تشکیل هیأت اندیشه ورز از میان طلاب نخبه و انقلابی، ایجاد مرکز پاسخگویی به شبهات در استان مازندران، استفاده از ظرفیت سازمان ها و نهادهای موجود برای فعالیت های فرهنگی از دیگر پیشنهادات و مطالبات فرهنگی است.

      

* اگر برنخیزیم، مازندران به ناکجا آباد خواهد رسید

حجت الاسلام علیمردان خطیبی به عنوان ناطق دوم این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: مازندران مهد و دیار علویان است و ۲۰ درصد از نخبگان حوزه و دانشگاه کشور از خطه مازندران می باشند؛ اما این مازندران، به منطقه ای تبدیل شده که جامع کشور ایران و کشورهای خلیج فارس شده است.

وی اظهار داشت: مازندران در حال خوردن چوب زیبایی جنگل و دریا شده و مورد هجمه فرهنگی قرار گرفته است؛ کل استان در گذشته جولانگاه و محل پیدایش لشگر ۲۵ کربلا بوده است؛ اما امروز جولانگاه هنجارشکنان و بی حجابانی شده که راحت تر و با آرامش بیشتری نسبت به ما در حال رفت و آمد هستند.

این نخبه مازندرانی ابراز داشت: باید در مقابل این هجمه برخیزیم و با تشکیل قشون علمی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و اجتماعی با آنان مقابله کنیم؛ اگر برنخیزیم، مازندران عقیدتی و ولایتی به ناکجاآباد خواهد رسید.

حجت الاسلام خطیبی خاطرنشان ساخت: ما باید یک گروه تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشیم که بتواند در ابتدا نیازها را شناسایی نماید؛ تا نیازها شناسایی نشود، نمی توان کار کرد.

وی تصریح کرد: با فرض شناسایی نیازها در عرصه های گوناگون، باید برای اجرا و رفع نیازها اولویت بندی کنیم؛ باید بدانیم در چه عرصه و وادی باید کار کرده و افرادی را در آن زمینه داشته باشیم تا بتوانیم به مأموریت های خود برسیم.

این نخبه مازندرانی بیان داشت: نکته سوم، تجهیز به ابزارهای مورد نیاز برای رفع نیازهای جامعه مازندران است تا جمع بتواند کار کند.

حجت الاسلام خطیبی در ادامه خطاب به نمایندگان طلاب و فضلای استان مازندران اظهار داشت: برای ارتقاء سطح فرهنگی و دینی استان مازندران باید اینگونه جلسات بیشتر برگزار شده و در کنار نماینده ولی فقیه، سایر مسئولان استانی نیز حضور داشته باشند تا بتوان مطالبه گری کرد.

وی ابراز داشت: باید اتاق فکری برای استفاده از مشاهیر و نخبگان حوزوی تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت ها استفاده نمود.

این نخبه مازندرانی خاطرنشان ساخت: مسئولین مجمع نمایندگان طلاب با نشست با مسئولان استانی برای پرورش نخبگان برنامه ریزی کرده و از نخبگان استفاده مناسب داشته باشند.

حجت الاسلام خطیبی گفت: حوزه، تدین، ولایت و مردم مازندران دارای قدمت است و باید شخصیت بزرگی به عنوان مدیر حوزه های علمیه استان باشد تا نخبگان پرورش پیدا کنند.

     

* آنچه نخبگان باید رعایت کنند 

ناطق سوم این جلسه، حجت الاسلام علی اصغر ربانی بود و گفت: هدف از نخبه شناسی باید معلوم باشد؛ اینکه ما دنبال چه هستیم؛ مثلا هدف می تواند ایجاد امکانات و فراهم نمودن بستر مناسب برای رشد و تعالی شخص نخبه باشد.

وی ادامه داد: واگذاری مسئولیت به نخبه در راستای رشته تخصصی و توانمندی او، استفاده از توانمندی نخبه برای خدمت و ... از دیگر اهداف در مسئله نخبه پروری است.

این نخبه مازندرانی با اشاره به ضرورت توجه به نخبگان، خاطرنشان ساخت: اگر توجه و مدیریت نخبه صورت نگیرد، استعدادهای درخشان و ظرفیت عظیمی که در نخبگان وجود دارد، یا هدر می رود و یا مورد سوء استفاده قرار می گیرد؛ چون نخبگان در صعود یا سقوط جامعه می توانند نقش داشته باشند، باید مورد توجه قرار بگیرند و برای جذب نخبگان در موضوعات گوناگون برنامه داشت.

حجت الاسلام ربانی با اشاره به آنچه که یک شخص نخبه باید رعایت کند، ابراز داشت: «تغییر دیدگاه ها، نگرش ها، ذائقه ها در جایی که ضرورت دارد»، «کارآمد کردن استعدادهای نهفته در جامعه و انسان»، «تعامل با مردم و بی پیرایه زندگی کردن و عدم بزرگ و برتر بینی»، «دادن مدیریت های کلان به دست نخبه مدیر و توانمند»، «کارکردن در تمام مناسبت های انسانی و اجتماعی»، «توجه به همه گروه های سنی از کودک تا پیر»، «تقسیم کار بین نخبگان با توجه به نیازهای گوناگون جامعه»، «ابداع و نوآوری در زمینه های گوناگون»، «تنوع و تحول در اثرگذاری»، «پرهیز از اجمال و مغلق گویی»، «شناخت نیازهای لازم و مفید از نیازهای غیرمفید»، «توجه و نگاه لازم و مؤثر به خانواده و توانمندسازی خانواده ها در زمینه های گوناگون»، «توجه به فرهنگ سازان جامعه»، «توجه به روحیه تقلید به تمام گروه های سنی و ...» از جمله این موارد است.

وی به برخی از ویژگی های استان مازندران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: موقعیت منحصربه فرد استان، مظاهر طبیعی کوه، جنگل، دشت، جلگه، دریا، عالم خیز بودن استان، قطب اقتصادی، مردم خونگرم و عاطفی و ... از جمله ویژگی های استان ماست.

این نخبه مازندرانی تصریح کرد: تخریب مظاهر طبیعی همچون جنگل، آلودگی دریا، ساخت و ساز در بافت های غیرمسکونی و مناطق جنگلی از جمله خطرهایی که استان را تهدید می کند.

حجت الاسلام ربانی به برخی از خطراتی که اهالی استان مازندران را تهدید می کند، اشاره کرد و گفت: «استحاله فرهنگی همچون بی حجابی، ازدواج سفید، تفریحات و روابط نامشروع، اختلاط دو  جنس مخالف»، «مصرف گرایی همچون فروش املاک و مستقلات»، «خوش گذرانی های نامشروع»، «تشبه گرایی و الگوگیری از دیگران»، «خودکم بینی و عدم باور به توانمندی ها»، «تجمل گرایی در زندگی»، «عدم توازن میان قیمت فروش و هزینه برای تولیدات بومی»، «گریز از فرهنگ بومی»، «وجود فرقه های انحرافی همچون بهایی گری و شیطان پرستی»، «نبودن محافل مذهبی غیررسمی همچون مراسمات در منازل و ...» و ... از جمله این خطرات می باشد.

      

* متن حکم رهبر معظم انقلاب نصب العین دفتر نماینده محترم ولی فقیه است

دکتر شیخی، معاون ارتباطات دفتر نماینده ولی فقیه در استان مازندران نیز در این جلسه به قرائت حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان مازندران پرداخت و گفت: متن حکم رهبر معظم انقلاب نصب العین دفتر نماینده محترم ولی فقیه قرار گرفته و مطابق با این حکم، برنامه ریزی شده است.

وی اظهار داشت: رهبر انقلاب فرمودند استان مازندران دارای برجستگی هایی است که باید تقویت شود؛ به عنوان مصداق باید بیان کنیم که از جمع ۱۲۰ آزاده روحانی در کل کشور، ۲۰ مازندرانی حضور دارند که متأسفانه هیچ قدمی برای این برجستگی ها برداشته نشده است.

معاون ارتباطات دفتر نماینده ولی فقیه در استان مازندران ابراز داشت: همچنین ۳۵۰۰ شهید روحانی در کل کشور داریم که ۴۰۴ شهید متعلق به استان مازندران است که در این مورد هم کوتاهی هایی داشته ایم.

دکتر شیخی خاطرنشان ساخت: دفتر نماینده ولی فقیه در استان، استثنایی ترین دفتری است که از افراد پابرهنه که افتخار جامعه هستند تا بالاترین شخص حکومت، وارد این فضا می شوند؛ لذا آمادگی این فضا کار ساده ای نیست؛ لذا قریب به ۱۰ ماه تلاش شده که فضای مناسبی فراهم شود.

وی تصریح کرد: امروز هیچ ورودی مالی در دفتر نداریم که کاملا ثبت و ضبط نشده باشد و همه چیز شفاف است.

معاون ارتباطات دفتر نماینده ولی فقیه در استان مازندران بیان داشت: امروز فضای مجازی دفتر نماینده ولی فقیه در بسترهای گوناگون راه اندازی شده و قابل دسترس در اینترنت است.

دکتر شیخی اظهار داشت: نماینده محترم ولی فقیه تاکنون ۵۸۳ دیدار با افراد و اشخاص گوناگون در مدت چهار ماه داشته و به ۲۸۰۰ نامه پاسخ داده شده است و در مجموع از ملاقات افراد چهره به چهره ۲۸۴۰ نفر شخص نماینده ولی فقیه را زیارت کرده و مشکلات خود را بیان کرده اند.  

وی ابراز داشت: کارگروه ها و هیئات اندیشه ورز بسیاری در سطح استان راه اندازی شده و در موضوعات گوناگون در حال فعالیت است.

معاون ارتباطات دفتر نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان ساخت: به منظور ترویج مهدویت، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) در دفتر نماینده ولی فقیه شروع به کار کرده و می تواند کمک حال دیگران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha