جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین برته در بندرعباس

حوزه/ عصر روز ۱۷ فروردین بود که مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در رأس یک هیئت رسانه ای عازم بندرعباس شد تا «دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان هرمزگان» را افتتاح کند.

خبرگزاری حوزه - تقویت فعالیت های حوزه های علمیه استان ها از سیاست های مدیریت حوزه های علمیه کشور است و توسعه فعالیت های خبرگزاری در استان های  می تواند به این مهم، کمک اساسی کند.

در همین راستا، افتتاح دفاتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان ها یکی از اولویت های مورد تاکید آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور است و مسئولان رسانه رسمی حوزه هم تلاش کرده اند که چتر رسانه ای حوزه در اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی فضای بین الملل به ویژه جهان اسلام گسترده شود.

براین اساس، عصر روز ۱۷ فروردین بود که حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، در رأس یک هیئت رسانه ای، عازم بندرعباس شد تا «دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در  استان هرمزگان» را افتتاح کند.

در این سفر فشرده و پرکار که مدت‌زمان حضور در بندرعباس کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامید، برنامه های مختلفی شامل دیدار با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، شرکت در جلسه شورای نهادهای حوزوی استان، جلسه با مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، جلسه با مدیر و معاونان حوزه استان، جلسه با امام جمعه اهل سنت بندرعباس، شرکت در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان، نشست مجازی با مدیران و اساتید مدارس علمیه سراسر استان و در صدر همه برنامه ها «افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان هرمزگان با پیام آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور»، برای حجت الاسلام والمسلمین برته تدارک دیده شده بود و بدون تردید روز چهارشنبه ۱۸ فروردین را می توان روز پرکار مدیر مسئول خبرگزاری حوزه در دیار خلیج همیشه فارس نام نهاد.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

دیدار با نماینده حضرت آقا در هرمزگان

اولین برنامه کاری حجت الاسلام والمسلمین برته و هیئت همراه در سفر به بندرعباس، دیدار با حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بود که بلافاصه بعد از پیاده شدن از هواپیما حدود ساعت ۲۱:۳۰ شب، از فرودگاه راهی دفتر امام جمعه بندرعباس شد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام نادر حقیقی، مدیر حوزه علمیه هرمزگان، ضمن خیرمقدم، گزارش کوتاهی از حوزه استان ارائه داد و پس از آن، مدیر مسئول خبرگزاری حوزه از برنامه ها و فعالیت های رسانه رسمی حوزه گزارشی را ارائه کرد.

عبادی زاده: افتتاح دفتر خبرگزاری اقدامی مهم، تحولی و تاثیرگذار است

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان هم با ابراز خرسندی از گستردگی و تنوع فعالیت ها و تولیدات رسانه ای خبرگزاری حوزه در فضای داخلی و بین المللی، افتتاح دفتر رسانه رسمی حوزه در استان را اقدامی مهم، تحولی و تاثیرگذار خواند.

رئیس شورای حوزه علمیه هرمزگان در ادامه فضای مجازی را همان فضای حقیقی دانست و گفت: امروز فعالیت و کنشگری در فضای حقیقی و مجازی یکسان شده است و هیچ تفاوتی بین این دو فضا احساس نمی شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان افزود :حرکت های بسیار خوبی در جهت جبران عقب ماندگی های رسانه ای حوزه علمیه انجام شده که جای تشکر و قدردانی دارد؛ در گذشته تنها رسانه حوزه منبر بود، اما اکنون با وجود فراگیری فضای مجازی و راه اندازی خبرگزاری رسمی حوزه چهره رسانه ای حوزه علمیه ترمیم و نقش آفرینی تخصصی حوزه صورت گرفته است.

امام جمعه بندرعباس افزود: ما امروز در دهکده جهانی قرار داریم که برای نقش آفرینی تخصصی باید از بسترهای فضای مجازی استفاده کنیم و در این راستا لازم است پیام نورانی اهل بیت علیهم السلام  و قرآن کریم را با استفاده از فرصت جدیدی که در اختیار ما قرار گرفته است به جهانیان منعکس کنیم.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده، در جامعه ایران کارهای بزرگی در حوزه رسانه انجام شده است، اما شبکه سازی منسجم و یکپارچه و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود، همچنان مغفول مانده و هر یک از ظرفیت ها به صورت جزیره‌ای مشغول نقش آفرینی است و هنگامی که این نقش آفرینی به صورت شبکه ای و منسجم باشد هم ضریب بیشتری را پیدا می کند و اثر گذاری بهتری در جامعه خواهد گذاشت.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

غافلگیری رسانه ای نماینده ولی فقیه

در بخش پایانی این دیدار، کتاب اخبار و مواضع نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و تندیس خبرگزاری حوزه به حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده تقدیم شد. امام جمعه بندرعباس با مشاهد کتاب، آن را غافلگیری رسانه ای خواند و از مدیرمسئول خبرگزاری حوزه و تلاشگران رسانه رسمی حوزه قدردانی کرد.

روز پرکار مدیرمسئول خبرگزاری حوزه در دیار خلیج فارس

ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه ۱۸ فروردین و شرکت در جلسه نهادهای حوزوی استان هرمزگان، آغاز فشرده ترین روز کاری مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه کشور و مدیرمسئول خبرگزاری حوزه در جریان سفر به بندرعباس بود.

در این جلسه حجج اسلام حقیقی، مدیر حوزه علمیه هرمزگان؛ جهانگیری، مدیر حوزه علمیه خواهران استان؛ انصاری راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، حجت الاسلام فاضل پور، مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه هرمزگان و معاونان مدیریت حوزه استان حضور داشتند و نماینده جامعه المصطفی در قشم هم به صورت مجازی در آن شرکت کرده بود، مسئولان حوزوی با تاکید بر هم‌افزایی نهادها و تعامل دوسویه با مرکز رسانه و فضای مجازی و خبرگزاری حوزه، به بیان دغدغه ها و پیشنهادات خود پرداختند.

مدیران نهادهای حوزوی هرمزگان، افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان را اقدامی شایسته و ضروری خواندند و خواستار ارائه آموزش های تخصصی رسانه ای به جامعه حوزویان و خانواده های آنان شدند.

حجت الاسلام والمسلمین برته، در این جلسه، با ارائه گزارشی، خبرگزاری حوزه را رسانه همه حوزه و روحانیت خواند و تصریح کرد: نهادهای حوزوی می توانند از ظرفیت های رسانه رسمی حوزه بهره برداری کنند.

وی، آمادگی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و خبرگزاری حوزه برای حمایت کامل رسانه ای از نهادهای حوزوی استان هرمزگان و برگزاری دوره های تخصصی رسانه ای مورد نیاز مراکز حوزوی و طلاب و روحانیون استان را اعلام کرد.

بررسی راهکارهای توسعه همکاری ها با صدا و سیما

جلسه با دکتر جلالی، مدیرکل صدا و سیما مرکز خلیج فارس(استان هرمزگان)، یکی دیگر از برنامه های نوبت صبح حجت الاسلام والمسلمین برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و مدیرمسئول خبرگزاری حوزه بود.

در این جلسه که حجت الاسلام حقیقی، مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان نیز در آن حضور داشت، راه های توسعه همکاری های رسانه ای حوزه با رسانه ملی در استان هرمزگان در عرصه های تولید محتوا و اطلاع رسانی به ویژه راه اندازی «بخش خبر حوزه در سیمای مرکز خلیج فارس» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق اولیه برای پیگیری و تحقق آن صورت گرفت.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

ابراز خرسندی آقای مدیر کل از اقدامات تحولی در رسانه حوزه

مهران جلائی، مدیر کل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در این جلسه با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین برته و اعلام آمادگی توسعه همکاری ها با حوزه استان هرمزگان، از اقدامات تحولی در رسانه حوزه ابراز خرسندی کرد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، اولین رسانه فعال را از گذشته، منبرهای بزرگان بیان کرد و گفت: از گذشته اولین رسانه کشور منبر بوده و اکنون نیز مهم ترین رسانه همان منبر است.

وی افزود: در سطح حوزه‌های علمیه اقدامات رسانه‌ای بسیار خوبی صورت گرفته است؛ تا جایی که امروز دشمنان نظام خواسته یا ناخواسته به توانمندی رسانه ای حوزه های علمیه اذعان کرده اند.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس تصریح کرد: شرایط دنیای امروز بر بستر فضای مجازی پایه گذاری شده و مردم امروزه در این بستر زندگی می کنند، به همین دلیل فعالیت در این فضا نیازمند اقتضائات خاص خود بوده و صدا و سیما نیز با توجه به اهمیت فضای مجازی معاونت فضای مجازی را تشکیل و آغاز به کار کرده است.

وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ریاست سازمان و صدا و سیما، تمامی مراکز اهتمام ویژه ای در زمینه فضای مجازی داشته و زیر ساخت های کار نیز در فضای مجازی فراهم شده است اما با توجه به صحبت های مقام معظم رهبری همچنان با فقر محتوایی روبه رو هستیم.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

برنامه مهم مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین برته، پس از بدرقه مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، راهی مدرسه علمیه النبی(ص) بندرعباس شد تا در آیین افتتاحیه دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان و اعطای گواهی های پایان دوره خبرنگاری به طلاب شرکت کننده در این دوره، شرکت کند.

در این جلسه که به دلیل شرایط کرونایی بصورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی، در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه استان هرمزگان برگزار شد، تنی چند از مسئولان استانی، مدیران نهادهای حوزوی استان هرمزگان و معاونان حوزه استان در جلسه شرکت کرده بودند.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

قرائت پیام آیت الله اعرافی

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرورد جمهوری اسلامی، حسن صدرایی عارف پشت تریبون رفت تا پیام آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور و عضو فقهای شورای نگهبان به افتتاحیه دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان را قرائت کند.

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود به همه فضلا، طلاب و نخبگان و حاضران گرامی

دین در ذات خود نهادی رسانه ای است و هویت دین، خبرآوری از جهان دیگر و گشودن ذهن و معرفت بشر به سوی عوالم دیگر است؛ دین اسلام، معارف قرآنی و آموزه های اهل بیت علیهم السلام هم مشحون از تعالیم مرتبط با رسانه هاست که می توان آنها را در ساحت های مختلف فلسفه رسانه، اخلاق رسانه، فقه رسانه و پیام های دینی برای جوامع گوناگون هدف اشراب نمود. شرایط دنیای معاصر نیز بر خطورت و اهمیت رسانه ها افزوده و آن را به مقوله ای راهبردی و پیشرو مبدل کرده است.

در این میان حوزه های علمیه که مرجعیت فکری و معرفتی انقلاب اسلامی را برعهده دارد رسالتی سنگین داشته و لازم است به ماموریت تاریخی خود در قبال رسانه ها به خصوص رسانه های  دینی عمل کنند.

مهمترین رسالت یک رسانه، صداقت و ایفای نقش سازنده درخدمت به جامعه است. همچنان که  نقد منصفانه، انگیزه الهی، خدمت به جامعه، ایجاد تناسب و توازن در انتشار اخبار و توجه به نیاز­های جامعه از دیگر شرایط فعالیت های خبری است که بی تردید خبرگزاری حوزه که از حوزه سرچشمه گرفته، رسالتی سنگین تر دارد و باید در این میزان ها و شاخص ها جدی تر باشد و حرکت بر اساس نظام جامع رسانه ای حوزه های علمیه را نصب العین خود قرار دهد.

رسانه حوزه باید سخنگوی اساتید و طلاب بوده و در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و  بزرگان حوزه حرکت نماید؛ همچنین پرداختن به انقلاب اسلامی باید در عمق دل و جان ما ریشه داشته و بر اساس آن طی مسیر نمود.

مدیریت حوزه در امتداد خدمات پیشینیان تلاش می کند همان میراث را حفظ نموده و بر آن بیافزاید و در جهت تحقق حوزه تمدنی، پاسخگو، مطالبه گر و حوزه جامع، انقلابی و متناسب با روزگار جدید و مردمی و اجتماعی تلاش نماید؛ این نگاه حوزه بوده و مورد تأکید شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه است و توقع است که خبرگزاری حوزه نیز در همین راستا نقش آفرینی کند.

از دیگر سو فضای مجازی اکنون شاهراه بزرگ اطلاع رسانی و چونان مویرگ های منتشر، سراسر جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد و به همین دلیل وظیفه دستگاه های مسئول تقویت زیرساخت های ملی و تامین استقلال تام در این زمینه است و وظیفه نهاد های فرهنگی و علمی و تبلیغی و اجتماعی و دینی، تولید محتوای علمی و فرهنگی جذاب وسنجیده و مناسب در این فضا است و همه باید به این ندای رسا و مکرر رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله) پاسخ دهیم و فضای مجازی را بستری برای رشد اقتصادی و تولید فرایند و نیز رشد و تعالی علمی و معرفتی و فرهنگی وانقلابی قرار داده، پاکی و طهارت آن را پاس داریم.

مراکز رسانه و فضای مجازی نهاد های دینی و حوزوی در این میدان رسالت خطیری بر دوش دارند و باید برای نقش آفرینی مؤثر و مفید برای جامعه، برآمادگی های خود بیافزایند و از ظرفیت عظیم طلاب، فضلا، استادان، محققان، مبلغان و گروه‌های جهادی در این زمینه، بهره وافر ببرند.

تقویت حوزه های علمیه استان ها از دیگر سیاست های مدیریت حوزه های علمیه است که توسعه فعالیت های خبرگزاری در استانهای مختلف می تواند به این مهم کمک اساسی کند و در همین راستا، افتتاح دفتر خبری خبرگزاری حوزه در هرمزگان را به فال نیک  می­گیرم  و از کوشش تمام جهادگران عرصه رسانه به ویژه رسانه حوزه در قم و همه استان ها  تشکر و قدردانی می نمایم و امیدوارم حوزه آن استان استراتژیک و مهم، بتواند در همه عرصه ها بدرخشد.

و من الله التوفیق

علی‌رضا اعرافی / قم مقدسه - شعبان المعظم ۱۴۴۲

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

مدیر حوزه علمیه هرمزگان پشت تریبون رفت

برنامه بعدی آیین افتتاحیه دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان، سخنرانی حجت الاسلام نادر حقیقی، مدیر حوزه استان بود که در سخنانی ضمن خیر مقدم به مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه کشور، مسئولان استانی و مدیران نهادهای حوزوی، گزارش از وضعیت علمی و پژوهشی حوزه استان ارائه داد و گفت: حوزه هرمزگان در عین حال که جوان است، اما رشد و دستاوردها و موفقیت های خوبی داشته که از آن جمله می توان و کسب رتبه اول در بین مدارس علمیه سفیران هدایت کشور، ارسال بالای ۴۰۰ اثر به جشنواره علامه حلی، و ... اشاره کرد.

وی، افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه را فرصتی ارزشمند برای حوزه و روحانیت استان دانست و بر ضرورت شناساندن حوزه علمیه به مردم و کادرسازی رسانه ای در حوزه های علمیه با توجه به سرعت توسعه ارتباطات و تاثیرگذاری رسانه و فضای مجازی بر آحاد جامعه  تاکید کرد.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

 توصیف مدیرمسئول از تاثیر رسانه ها

حجت الاسلام والمسلمین برته به عنوان سخنران ویژه آیین افتتاحیه دفتر خبرگزاری حوزه در استان هرمزگان هم با دعوت مجری برنامه، پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدای سخنان خود از تلاش های مدیریت حوزه استان برای راه اندازی این دفتر قدردانی و تشکر کرد.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه کشور حوزه در ادامه به تبیین ویژگی های رسانه اسلامی پرداخت و با اشاره به اهمیت رسانه در عصر حاضر، گفت: رسانه ها سلسله جنبانان جریان های معاصر هستند و جریان سازی و ذائقه سازی اذهان عمومی یکی از اقدامات اصلی رسانه‌هاست.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه ادامه داد: در زمان های گذشته برای فراگیری یک حدیث شما باید چندین روز سفر سخت و طاقت فرسا را تحمل می کردید تا بتوانید یک حدیث را برای نقل کردن فرا بگیرید و باید مدتها نیز تحت آموزش و آزمون بودید تا حدیث را به درستی دریافت و بتوانید نقل کنید، اما امروزه به کمک رسانه و فضای مجازی فرصتی باورنکردنی در زمینه نشر و ترویج معارف اهل بیت علیهم‌السلام به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خبرگزاری های تاسیس شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگزاری رسمی حوزه است؛ خبرگزاری که رسالت خود را نشر معارف اسلامی قرار داده است کار خود را در چند سطح آغاز و دستاوردهای حوزه‌ مقدسه، مکتب اهل بیت علیهم السلام و معارف اسلامی را به زبان های مختلف در دنیا منعکس می کند و رسانه ای برای نشر سریع و موثق معارف اسلامی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: یکی از مهم ترین رسالت های خبرگزاری حوزه، گسترش پوشش اخبار و نشر معارف است و با توجه به ظرفیت‌های حوزه علمیه استان هرمزگان و اهتمام ویژه مدیریت حوزه استان امروز به فضل خدا شاهد افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه استان هرمزگان هستیم که امیدواریم شاهد توفیقات و ابتکارات و خدمات مبارک این دفتر به اسلام عزیز باشیم.

اعطای گواهینامه های پایان دوره خبرنگاری

بخش بعدی برنامه های آیین افتتاحیه دفتر خبرگزاری حوزه در استان هرمزگان، اعطای گواهینامه های پایان دوره به طلاب شرکت کننده در دوره مقدماتی خبرنگاری و همچنین اعطای حکم سرپرست دفتر خبرگزاری در استان بود.

نکته قابل ذکر این که دوره مقدماتی خبرنگاری، روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۳۹۹، با رعایت پروتکل های بهداشتی، بصورت حضوری با تدریس حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه، در بندرعباس برگزار شد.

استراحت معنا نداشت!

برنامه های فشرده نوبت عصر مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و مدیرمسئول خبرگزاری حوزه، بلافاصله پس از اقامه نماز ظهر و عصر و استراحتی کوتاه، با ملاقات آقای سید عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس که حسب هماهنگی‌های مدیریت حوزه علمیه استان، در محل اقامت حجت‌الاسلام والمسلمین برته حضور یافته بود، آغاز شد.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

امام جمعه اهل سنت بندرعباس: افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان مایه نور و روشنایی است

سید عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس در این دیدار، افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان هرمزگان را تبریک گفت و آن را مایه نور و روشنایی و انتشار معارف دینی در اقصی نقاط عالم خواند.

امام جمعه اهل سنت هرمزگان ابراز امیدواری کرد که خبرگزاری حوزه، دریچه‌ای برای اشاعه نور و ترویج فرهنگ دینی باشد و گفت: خیلی از اشکالات به کم‌اطلاعی مردم و به ویژه جوانان از معارف دینی برمی‌گردد و انتشار اخبار دینی موجب می‌شود تا مردم نیز اقبال بیشتری به دینداری داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های وسیع دینی و فرهنگی در کشور و از جمله استان هرمزگان، اظهار کرد:‌ فعالیت رسانه‌هایی چون خبرگزاری حوزه که به اطلاع‌رسانی در زمینه دین و حوزه‌های علمیه اهتمام دارد برای ما خوشایند است و مایه نور و روشنایی و هدایت افراد خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس با اشاره به وجود ۱۵ هزار مسجد اهل سنت در کشور و فعالیت مدارس علمیه، گفت: البته در ایام کرونا بسیاری از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی تحت‌الشعاع این شرایط قرار گرفته و به سطح علمی آسیب زده است.

حجت الاسلام والمسلمین برته هم با اشاره به ضرورت تقویت وحدت اسلامی اشاره کرد و با تبیین ظرفیت ها و رویکرد تقریبی خبرگزاری رسمی حوزه، از حضور آقای سید عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس تشکر کرد.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

پاسخ به سؤالات خبرنگاران

شرکت در نشست خبری با حضور جمع محدودی از اصحاب رسانه استان هرمزگان به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، یکی دیگر از برنامه های نوبت عصر مدیر مسئول خبرگزاری حوزه در بندرعباس بود.

 در این نشست که نمایندگانی از رسانه‌هایی همچون خبرگزاری ایسنا، تسنیم، تابناک و ... حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین برته به تبیین چارچوب های فعالیت رسانه ای از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

فاصله بسیار تا رسیدن به نقطه مطلوب

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور در سخنانی با تاکید بر این که حوزه علمیه، نهاد تربیت روحانی و طلبه است، گفت: روحانی و طلبه کسی است که رسالت شناخت دقیق دین به معنای مرام زندگی و راه  و رسم سعادت و خوشبختی، تبیین درست آنچه فهمیده و به دست آورده متناسب با اقتضائات و نیازهای جامعه مخاطب و کمک به تحقق هر دو را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: روحانی صرفاً یک بلندگو و بیانگر معارف اسلامی نیست، بلکه کسی است که خود را نسبت به سعادت و خوشبختی مردم مسئول می‌داند و پیمانی با حضرت ولی‌عصر می‌بندد که جان، آبرو و داشته‌های خود را فدای ملتش کند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بیش از ۷۰ نشریه علمی - پژوهشی و بیش از ۴۰۰ رشته در ۱۲ شاخه دانشی دارد، افزود: جدیدترین شیوه‌های آموزشی جهان که آن را به سبک دانشگاه می‌شناسیم، متعلق به حوزه‌های علمیه شیعی بوده است.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه‌های علمیه تفاوت‌های ویژه و ملموسی با سایر نظام‌های آموزشی دارد، گفت: نظام‌های آموزشی دیگر معمولاً استاد محور یا درس محور هستند، اما نظام آموزشی حوزه‌های علمیه طلبه محور است. یعنی گاهی برای یک درس چندین کتاب و بیش از ۱۰۰ استاد معرفی می‌شود و حق انتخاب کتاب‌ها و اساتید با طلبه است. همچنین حق انتخاب جغرافیای تحصیل نیز با طلبه است. از این رو حوزه علمیه، یک نظام آموزشی بین‌المللی منسجم بوده که در آن تبادل دانشجو بسیار سهل است.

مسئولیت‌پذیری استاد نسبت به طلبه است یکی دیگر از از ویژگی های نظام آموزشی حوزه است که حجت الاسلام والمسلمین برته به آن اشاره کرد و در توضیح آن گفت: استاد در حوزه علمیه مربی است نه انتقال‌دهنده محفوظات. استاد خود را نسبت به تحصیل، زندگی، معیشت، ازدواج و ... طلبه مسئول می‌داند و رابطه عاطفی و تربیتی پیونده خورده‌ای بین استاد و طلبه برقرار است. از دیگر ویژگی‌های حوزه، وجود دروس آزاد و اقتضائی است.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه در خصوص فعالیت‌های حوزه علمیه در فضای مجازی، بیان کرد: حوزه بیش از ۶۰۰ نرم‌افزار مجازی تولید کرده و قوی‌ترین نرم‌افزارهای پژوهشی در کشور، مولود حوزه علمیه است. امروز پروژه‌های ابر هوش مصنوعی را در حوزه داریم که در مرز دانش حرکت می‌کنند و ما در زمینه جریان سازی نخبگانی بسیار فعال هستیم، اما در حوزه اطلاع‌رسانی عمومی، جریان سازی و جریان شناسی فضای مجازی، فاصله بسیاری تا موفقیت داریم.

دغدغه های رسانه ای مدیران و اساتید مدارس هم شنیده شد

آخرین برنامه حجت الاسلام والمسلمین برته در جریان سفر به بندرعباس، برگزاری نشست با مدیران و اساتید مدارس علمیه سراسر استان هرمزگان بود.

در این نشست که به صورت برخط برگزار شد، مدیران مدارس علمیه  و اساتید سراسر استان به صورت زنده و اینترنتی با مرکز استان ارتباط گرفته و دغدغه‌های خود در زمینه رسانه و تعاملات خبری و رسانه ای را  با مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و مدیر مسئول خبرگزاری حوزه در میان گذاشتند را بیان کردند.

راه اندازی دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه استان هرمزگان در راستای انعکاس خدمات حوزه‌های علمیه، نهادهای حوزوی و روحانیون و طلاب به عموم مردم مطلبی بود که حجت الاسلام حقیقی، مدیر حوزه استان در این جلسه بر آن تاکید کرد.

روز پرکار آقای مدیر مسئول در دیار خلیج فارس | افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در هرمزگان + فیلم

پایان یک سفر پرکار

سفر کاری مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و مدیر مسئول خبرگزاری حوزه که کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامید، با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مدرسه النبی(ص) بندرعباس به پایان رسید و حجت الاسلام والمسلمین برته با بدرقه حجت الاسلام حقیقی، مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان، راهی فرودگاه شد و بندرعباس را به مقصد قم ترک کرد.

گزارش: علی علی زاده

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha