جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نخستین نشست علمی کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن وحدیث

حوزه/ نخستین «نشست علمی کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن وحدیث» با ارائه حجت الاسلام محمدهادی منصوری، استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نخستین «نشست علمی کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن وحدیث» با ارائه حجت الاسلام محمدهادی منصوری، استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف، با حضور جمعی از استادان، محققان و دانشجویان به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش: مقاله وی با عنوان «تحلیل قرآنی الگوسازی انقلاب اسلامی به مثابه دستاورد تمدنی در عرصه فراملی؛ با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» نگارش یافته است.

حجت الاسلام منصوری درباره ارتباط بحث مقاله با بیانیه گام دوم گفت: «مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، ابتدا به دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی پرداخته است که بحث پیش رو ناظر به این قسمت از بیانیه است.»

وی ضرورت بحث را در لزوم تحلیل قرآنی دستاوردهای انقلاب اسلامی، جهت تأیید ریشه داشتن انقلاب در آموزه‌های اسلام ناب محمدی و بایستگی پاسخ به شبهات دگراندیشان و مخالفان انقلاب اسلامی و تبیین پشتوانه وحیانی داشتن بیانات مقام معظم رهبری و ضرورت تحلیل دقیق تفسیری الگوسازی انقلاب اسلامی دانست که تاکنون در باره بیانیه گام دوم انجام نشده است.

حجت الاسلام منصوری مهمترین مباحث مقاله را بدین شرح تببین کرد: «تمدن مجموعه مؤلفه ­هایی مبتنی بر اندیشه­ای بنیادین است که در قالب نظام­های گوناگون سامان می­یابد. از آنجا که انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه­های قرآن و سنت و با شعار «جمهوری اسلامی» بنا نهاده شده، دارای ظرفیت تمدنی جهانی و ماناست؛ از این رو مقام معظم رهبری «نظریه نظام انقلابی» را مطرح فرموده­اند. همزمان با ورود این نظام به دهة پنجم حیات خود، سکاندار آن، «بیانیه گام دوم انقلاب» را صادر کرد که بخش مهمی از آن، بیان دستاوردهای فراملی گام اول انقلاب اسلامی است. بر اساس یافته­های پژوهش، ایجاد پیچ تاریخی در تمدن اسلامی، فرابری معنای تمدن، احیای شعارهای جهانیِ پویا و مانا، مهندسی فرهنگ جهاد و مقاومت، اسوه‌پروری در مقیاس جهانی از مهم­ترین دستاوردهای تمدنی فراملی انقلاب است که محور همه آنها الگوسازی ایران اسلامی برای جهان اسلام است. تلاش این مقاله بر آن بوده است تا با روش توصیفی تحلیلی محور مذکور را در پرتو هندسه نظام‌مند آیات قرآن برسد. الگوسازی انقلاب اسلامی را می­توان در ابعادی نظیر «باورپذیر نمودن امکان تقابل اسلام و استکبار، عینی‌سازی تحقق وعده الهی در نصرت یاوران دین، فرابری مفاهیم و مؤلفه ­های تمدنی از مادی­نگری به فرامادی، تربیت انسان­های مکتب ساز و ... » کیفیت سنجی نمود.»

استادیار دانشگاه معارف اسلامی در پایان به بیان نتایج بحث پرداخت و گفت: «بر پایه آیات قرآن، محور همه دستاوردهای فراملی، الگوسازی است. مقام معظم رهبری نیز تأکید ویژه ای بر این دستاورد انقلاب اسلامی داشته و در بیانات متعددی بدان اشاره نموده­اند. نظام جمهوری اسلامی در طرح کلی حرکت انبیاء و امامان، نقشی تمهیدی برای برپایی دولت موعود دارد. الگوسازی انقلاب اسلامی را می­توان در محورهایی نظیر «باورپذیر نمودن امکان تقابل اسلام و استکبار، عینی سازی تحقق وعده الهی در نصرت یاوران دین، فرابری مفاهیم و مؤلفه ­های تمدنی از مادی­نگری به فرامادی، تربیت انسان­های مکتب ساز و ... » کیفیت سنجی نمود. مهم­ترین کار تمدنی که انقلاب اسلامی ایران انجام داد احیای تقابل اسلام ناب محمدی با استکبار بود. شکستن هیبت پوشالی استکبار جهانی توسط جمهوری اسلامی ایران باعث بیداری سایر کشورهای اسلامی گردید. گام اول انقلاب تحقق وعده نصرت الهی را برای همگان عینی ساخت. از ویژگی های تمدنی انقلاب اسلامی تعالی بخشی به مفاهیم و مؤلفه­ های تمدن ساز است که بر بر پایه باورداشت و عملکردی قرآنی میسر شد. یکی از ابعاد الگوسازی انقلاب اسلامی تربیت انسان­هایی رشد یافته، متخصص و مهذّب است که به عنوان اسوه­هایی برای جهان اسلام شناخته شده­اند. انقلاب اسلامی ایران با مقاومت خود در مقابل ظلم و ستمگری سران کفر، به جهان اسلام جرأت بخشید تا برای اجرای خواسته‌های دینی و مذهبی خویش و آزادی خواهی و عدالت مقابل قوانین دولت‌های خود سر تعظیم فرود نیاورند.»

حجت الاسلام منصوری پس از ارائه مقاله، به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

لازم به ذکر است که این نشست، نخستین نشست علمی ویژه استادان دانشگاه معارف اسلامی در کنگره و شصتمین پیش نشست علمی «کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha