جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معصومه سادات صادقی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران، زندگی حضرت خدیجه (س) را درس بزرگی برای زنان مسلمان در پیروی از پیامبر و ولایت دانست.

معصومه سادات صادقی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران  اظهار داشت: زنان مسلمان ما در طول تاریخ همواره نیازمند تاسی به الگوهای برجسته دینی هستند تا بتوانند از این طریق، مسیر زندگی خود را به درستی ترسیم نمایند.

وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه (س) بارزترین الگوی زن مسلمان در طول تاریخ هستند، بیان کرد: متاسفانه ما مسلمان ها درخصوص معرفت و الگوگیری نسبت به این بزرگوار  کوتاهی کرده ایم و این واقعیتی غیر قابل انکار است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران، زندگی حضرت خدیجه (س) را درس بزرگی برای زنان مسلمان در پیروی از پیامبر و ولایت مطرح کرد و اظهار کرد: در پیروی از پیامبر معرفت ضروری است، زیرا  به دنبال این معرفت ، اطاعت از حضرت حاصل می شود و به دنبال اطاعت، محبت به ایشان حاصل می شود و در نهایت با همه اینها، انسان مقرب به درگاه الهی می شود. و اینها در سراسر زندگی حضرت خدیجه بروز و ظهور داشته است. 

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه اولین بیعت حضرت خدیجه با نبی مکرم اسلام، بیعت بر معرفت بود، افزود: براساس آیه ۶ سوره احزاب، اولین بیعتی که حضرت خدیجه (س) با ولایت داشتند، بیعت معرفت بود. در این آیه خداوند متعال می فرماید پیامبر در امر دین و دنیای مومنان نسبت به خودشان سزاوارتر است ، یعنی اول پیامبر مهم است و بعد خودمان مهم می شویم و حضرت خدیجه اولین فرد از بانوان بودند که به مصداق این آیه بیعت پیامبر و ولی خدا را بر همه امور ترجیح دادند.

وی در ادامه افزود: این ترجیح از دو جنبه بود یکی در بحث همسری و دیگری درخصوص نبوت، رسالت و ولایت پیامبر اسلام. بنابراین اولین بیعت حضرت، بیعت معرفتشان به حق پیامبری است که باید ادا می کردند و این درسی برای زنان و مردان مسلمان است که ابتدا در مسیر معرفت به اولیاءالهی قدم بردارند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (ع) درخصوص دومین بیعت حضرت خدیجه (س) گفت:  دومین بیعت حضرت خدیجه کبری(س) با پیامبر (ص)؛ بیعت محبت بود.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۲۴ سوره توبه می فرماید : به مردم بگو حق ندارید کسی را بیشتر از خدا و رسولش و جهاد، دوست داشته باشید؛ و حضرت خدیجه به تمام معنا به این آیه شریفه عمل کردند که همه امور و تجارت را کنار گذاشتند و به پیامبر فرمودند من فقط یک محبت دارم و آن را هم خرج شمامی کنم یا رسول الله.

صادقی تصریح کرد: این یعنی دل بریدن از تمام تعلقات و دل بستن به ولی خدا که ماحصل شناخت و معرفت نسبت به ولی خداست و درس مهم دیگر زندگی این بانوی بزرگ برای زنان و مردان مسلمان است.

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه بیعت بر اطاعت، سومین درس زندگی حضرت خدیجه (س) برای مسلمان‌هاست تصریح کرد: براساس آیه ۵۹ سوره نساء و آیه ۳۱ سوره آل عمران، تبعیت مردم  از پیامبر و اولیاء الهی مطرح شده است و حضرت خدیجه (س) در بین بانوان اولین اطاعت کننده و  اقتدا کننده به پیامبر بود. نماز جماعت سه نفره ای که پیامبر برگزار کردند و حضرت خدیجه تنها بانوی این نماز بودند نشان دهنده این امر است که در این جایگاه هم از پیامبر اطاعت کردند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (ع)، زیر چتر ولایت رسول خدا قرار گرفتن و بیعت بر وحدت را ویژگی دیگر شخصیتی حضرت خدیجه (س) برشمرد و بیان کرد:  به مصداق آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا »؛  امامت و ولایت محور وحدت است. در شبه جزیره عربستان بخاطر اختلافات زیادی که بود تشتت های زیادی ایجاد شده بود؛  اما حضرت خدیجه به قبیله و عشیره کاری نداشتند و به زیر چتر ولایت که چتر ولایت رسول الله بود، آمدند و گفتند هرچه که ولی زمان من مطرح می کنند، من همان را انجام می دهم. این یعنی نهایت تبعیت از ولایت و گسترده شدن روح وحدت در جامعه.

 سادات صادقی پنجمین بیعت حضرت را بیعت نصرت بیان کرد و گفت: حضرت خدیجه (س) به مقتضای آیه، «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم» ؛ با وجودشان، با مالشان، با جانشان و با زبانشان به نصرت پیامبر آمدند. حضرت خدیجه بسیار مال داشت، مال کثیر داشت و  این مال کثیر را در راه خدا داد و خدا به او کوثر داد. این درس بزرگی است که اگر انسان با خلوص نیت و با معرفت در راه خدا قدمی بردارد، خداوند برای او  بی نهایت پاداش قرار می دهد.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر به خاطر خدا بیعت با معرفت داشته باشیم خدا خودش معروفمان می کند. اگر به خاطر خدا بیعت اطاعت داشته باشیم ، خود خدا ما را مطاع قرار می دهد و می آیند و از ما اطاعت می کنند. اگر بخاطر خدا بیعت نصرت داشته باشیم ، خدا ما را منصور قرار می دهد و نصرتمان می دهد، یثبت اقدامکم می شود. اگر همه اینها بخاطر خدا و بخاطر تبعیت از ولایت باشد این فواید را برای ما دارد. ان شاءالله خدا به برکت این روز که روز حزن آل الله نیز هست و به برکت وجود مقدس پیامبر اعظم و این بانوی بزرگوار اسلام؛ به ما شناخت و معرفت بدهد و در اثر این شناخت و معرفت، محبت بدهد و در اثر این محبت قرب به خدا را نصیب ما بفرماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha