چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / مراسم بزرگداشت واقعه فیضیه در قم مصادف با ۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)

حوزه/ استاد حوزه بیان کرد: حوزه علمیه امام صادق(ع) حوزه تک بعدی دینی نبود، بلکه حوزه ای بود که علوم اسلامی و علوم انسانی به همراه علم طب و فیزیک و شیمی نیز به شاگردان آموزش داده می شدکه سرآمدان این حوزه در جهان شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در آیین یادبود شهدای مدرسه فیضیه سال ۴۲در این مدرسه که از سوی بیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد با ذکر این مطلب که انقلاب پیامبر(ص)، ابدی و جهانی بود، گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و مساله جانشینی و ظلم بزرگی که به حضرت علی(ع) شد، جور و جرم در جامعه اسلامی رواج یافت.

وی افزود: پس از آنکه خلافت با عدم کفایت واگذار شد، بیعت در باطل شکل گرفت و کار جامعه اسلامی از مسیر و صراط مستقیم خارج شد. مردم از راه مستقیم علوی فاصله گرفتند.

سخنران این مراسم بیان کرد: پس از رحلت پیامبر، ظلم های بزرگی به اهل بیت(ع) و امام علی(ع) وارد شد که راهبرد بزرگ این بزرگان، صبر و سکوت بود. 

وی گفت: انقلاب دوم توسط امام حسین(ع) رقم خورد. امام حسین به دنبال اصلاح واقعی بود و اصلاح واقعی نیز بدون تکیه بر اسلام ناب و قرآن و سنت به دست نمی آید. جریان ظلم به مکتب اهل بیت همیشه جریان داشته است و در سالروز شهادت امام صادق(ع) نیز وقتی دژخیمان شاه به مدرسه فیضیه حمله کردند طلاب را به خاک و خون کشیدند و فردای آن روز هم که طلاب در حال سرو سامان دادن به مدرسه بودند دوباره به مدرسه حمله کرده و حمام خون به راه انداختند.

استاد حوزه علمیه اظهارکرد: دژخیمان شاه به مدرسه حمله کردند و زمانی که قصد جسارت به آیت الله العظمی گلپایگانی را داشتند که با اصرار خودشان به این مدرسه آمده بودند، با فداکاری امثال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که خود را سد مزدوران شاه کردند جان ایشان حفظ شد.

وی گفت: پس از شهادت امام حسین(ع) اقبال مردم به سمت شیعه و مکتب اصیل اسلام بیشتر شد. سیاست صبر و سکوت امام سجاد(ع) حوزه علمیه مدینه را شکل داد و پس از ایشان حوزه علمیه چند صد نفری امام باقر(ع) و سپس حوزه ۴هزار نفری امام صادق (ع) شکل گرفت. امام صادق(ع) انقلابی تمدن ساز را شکل دادند. 

استاد حوزه بیان کرد: حوزه علمیه امام صادق(ع) حوزه تک بعدی دینی نبود، بلکه حوزه ای بود که علوم اسلامی و علوم انسانی به همراه علم طب و فیزیک و شیمی نیز به شاگردان آموزش داده می شدکه سرآمدان این حوزه در جهان شناخته شده است.

وی انقلاب اسلامی را نیز از دامنه های استمرار نظام معرفتی امام صادق(ع) دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha