شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ هرگاه پرستار یا طبیب ناچار باشد به عورت بیمار دست بزند باید دستکش یا مانند آن در دست داشته باشد، همچنین اگر طبیب و پرستار مرد ناچار باشد دست به بدن زن بزند یا طبیب و پرستار زن دست به بدن مرد بزند، ولی در صورت ضرورت و ناچاری اشکالی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» اثری از آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است که در آن به احکام شرعی موضوعات مختلف زندگی اشاره شده و «حوزه نیوز» به انتشار این احکام در شماره های گوناگون خواهد پرداخت.

    

* احکام لمس

      

۱. لمس و بوسیدن همجنس

      

سؤال ۱۱۲. بوسیدن و لمس کردن همجنس (مثل این که زنی، زن دیگری را ببوسد) اگر موجب لذّت شود، یا مصداق ریبه باشد، چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

      

۲. لمس در اماکن عمومی

      

سؤال ۱۱۳. تماس زن با مرد نامحرم در موقع پول دادن، یا مبادله شیء، و یا تماس بدنی در معابر، یا نشستن کنار مرد نامحرم در وسیله نقلیه، چه حکمی دارد؟

جواب: اگر دست ها در موقع پول دادن و مبادله اشیاء، با هم تماس پیدا کند حرام است؛ ولی تماس بدنها از روی لباس در وسایل نقلیه یا مکان های پر ازدحام اشکالی ندارد؛ مگر این که مفسده خاصّی بر آن مترتّب شود.

      

۳. لمس بیمار توسط پزشک و پرستار

      

سؤال ۱۱۴. افعال و مشاغلی برای زن و مرد هست که مستلزم نظر و لمس بدن دیگری است مثل دندان پزشکی، زایمان، جراحی و... در این گونه موارد تکلیف چیست؟ و آیا فرقی بین حال ضرورت و غیر آن هست و ملاک ضرورت چیست؟

جواب: این گونه امور فقط در صورت ضرورت جایز است و معیار ضرورت تشخیص عرف عام و صالح است.

      

سؤال ۱۱۵. آمپول زدن زن توسط مرد نامحرم چگونه است؟

جواب: در غیر ضرورت جایز نیست.

      

سؤال ۱۱۶. آیا می توان بیماری که امکان طهارت عورتین توسّط خودش وجود ندارد، را تطهیر نمود؟

جواب: چنانچه مستلزم نگاه و لمس نباشد، یا این که به وسیله همسر انجام شود، اشکالی ندارد؛ در غیر این صورت تنها در موارد ضرورت می توان انجام داد.

      

سؤال ۱۱۷. لمس عورت و بدن بیمار توسط پرستار و طبیب چه حکمی دارد؟

جواب: هرگاه پرستار یا طبیب ناچار باشد به عورت بیمار دست بزند باید دستکش یا مانند آن در دست داشته باشد، همچنین اگر طبیب و پرستار مرد ناچار باشد دست به بدن زن بزند یا طبیب و پرستار زن دست به بدن مرد بزند، ولی در صورت ضرورت و ناچاری اشکالی ندارد.

      

۴. لمس جهت آموزش

      

سؤال ۱۱۸. لمس و تماس دست دانشجوی پسر با دست زن موقع گرفتن نبض و معاینه و معالجه در مقام آموزش علمی که از نظر استاد الزامی است در صورت ضرورت و غیر ضرورت چه حکمی دارد؟

جواب: تنها در مورد ضرورت جایز است و اگر امکان داشته باشد که از روی لباس بگیرد مقدّم است.

      

سؤال ۱۱۹. آیا معاینه و لمس افراد غیر بیمار در مقام آموزش پزشکی جهت کنترل سلامتی واستخدام و سربازی و... درصورتی که همجنس نباشند جایز است؟

جواب: در اموری که برای جامعه ضرورت دارد جایز است.

      

۵. لمس غیر مسلمان

      

سؤال ۱۲۰. آیا در حکم تماس بدن مرد و زن نامحرم، فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان می باشد؟

جواب: فرقی نیست، هر دو حرام است.

      

سؤال ۱۲۱. دست دادن با غیر مسلمان چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که جنس مخالف نباشد اشکالی ندارد، و اگر رطوبت سرایت کننده ای در دست باشد، احتیاطاً بعداً دست ها را بشوید؛ ولی با جنس مخالف جایز نیست.

      

۶. دست دادن با نامحرم

      

سؤال ۱۲۲. دست دادن زن با مرد نامحرم با دستکش چه حکمی دارد؟

جواب: بهتر ترک این کار است؛ مگر در موارد ضرورت.

      

سؤال ۱۲۳. آیا دست دادن با نامحرم از روی لباس اشکال دارد؟

جواب: تماس از روی لباس بدون قصد تلذّذ و ریبه اشکالی ندارد.

      

سؤال ۱۲۴. در منطقه ما رسم بر این است که گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را می گیرد و او را می بوسد، یا زن برادر و خواهر زن نیز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب می کنند، و یا دست دادن، خصوصاً بوسیدن سر و دست به هنگام بازگشت از سفر و ایام عید شدیداً رایج و مرسوم گردیده، و هر چه تذکر داده می شود نمی پذیرند، بلکه گاه ناراحت می شوند، تکلیف ما چیست؟ اگر موجب قطع صله رحم شود چه حکمی دارد؟

جواب: این گونه کارها حرام و خلاف شرع است، و نتیجه ناآگاهی بعضی از مردم می باشد. وظیفه شما آن است که با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر کنید، و اگر صله رحم بدون آن میسّر نیست، صله رحم را ترک کنید.

      

سؤال ۱۲۵. در محیط های دانشگاهی فرانسه، هنگام برخورد با اساتید مرد، یا دانشجویان پسر، ناگزیر به مصافحه هستیم، و گرنه حمل بر اسائه ادب دانشجویان مسلمان می شود، در این صورت مصافحه با مردان غیر مسلمان چه صورت دارد؟

جواب: وظیفه شرعی شما دست ندادن است و باید این فرهنگ اسلامی را به آنها فهماند تا حمل بر اسائه ادب نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    3 3
    امروزه چقدر رعایت می شود؟
  • میرزایی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 0
    دختری ۱۳ ساله هستم سردرد داشتم برای بهبود سردردم رفتم بیمارستان دکتر برایم سرم نوشت پرستار خانمی برایم سرم زد اما سرم از رگم درآمد و گوشت دستم ورم کرد پرستار مردی امد و سرم دستم را در آورد و به دست دیگری انتقال داد او دست مرا بسیار لمس کرد آیا گناه محسوب میشود
    • محمدرضا IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      نگران نباشید
  • مریم اسدی IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    7 8
    سلام خانمی هستم ۲۰ ساله ما چند روز پیش به بازار رفته بودیم که یک فرد کثیف بدون اینکه من متوجه بشوم از پشت به باسن من دست زد بعد من بهش تذکر دادم حکم آن برای من چیست؟ آیا برای من گناه شده است؟
    • محمدرضا IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      برای شما گناهی ثبت نمیشه مگر حرکتی یا پوششی داشتید که باعث جلب توجه شه و اون مرد گناه کار رو تحریک به این کار زشت کرده ،ولی اون مرد بی غیرت بابت این گناه قبیح گناه بزرگی کرده
  • آبتین اخگری IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 1
    سلام من پسری شانزده ساله هستم می خواستم بدونم بوسیدن همجنس اگر بدون قصد و نیتی باشد گناه است
  • ممد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 1
    من پسری ۱۷ ساله ام یک روز در مهمانی یکی از اعضای فامیل که خا نم بود و برای من نامحرم میشه سلام داد و دست دراز کرد تا با من دست بدهد من هم تحت تاثیر عمل انجام شده قرار گرفتم و با او دست دادم حکم چیست؟
    • محمدرضا IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      1 0
      توبه کن
  • ... IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 1
    من ۱۴ سالمه و موقع پول دادن در بازار دستم به نامحرم خورده و حرام بوده من باید چکار کنم
    • بنده خدا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 0
      سلام چون عمدی نبوده اشکالی ندارد توجه کنید تکرار نشود . الله اعلم
  • مینو PL ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    کلاس های آیین نامه میرم و استادم مرده و ایشون در حین آموزش دست مرا میگیرد و گاه که طبق اموزش ها پیش میرم برای خوشحالی میگه بزن قدش و من را در عمل انجام شده قرار میدهد احساس گناه دارم و بدم میاد از دستم‌.
  • مینو PL ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    کلاس های آیین نامه میرم و استادم مرده و ایشون در حین آموزش دست مرا میگیرد و گاه که طبق اموزش ها پیش میرم برای خوشحالی میگه بزن قدش و من را در عمل انجام شده قرار میدهد احساس گناه دارم و بدم میاد از دستم‌.تکلیف من این وسط چیه؟!