پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از بخش بانوان در سایت خبرگزاری حوزه

حوزه/ کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» اثری از آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است که در آن به احکام شرعی موضوعات مختلف زندگی اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» اثری از آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است که در آن به احکام شرعی موضوعات مختلف زندگی اشاره شده و «حوزه نیوز» به انتشار این احکام در شماره های گوناگون خواهد پرداخت.

     

* احکام زینت و آرایش

      

۱. آرایش بانوان

     

سؤال ۹۳. آیا برای زن جایز است که عطر بزند و از منزل بیرون رود؟

جواب: در روایات متعدّدی (۴) از این معنا نهی شده و ظاهر بعضی از آنها حرمت است.

     

سؤال ۹۴. کوتاه کردن مو برای دختران چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که مثل پسران و مردان نباشد مانعی ندارد.

     

سؤال ۹۵. آیا زنان می توانند موهای سر خود را بتراشند یا کوتاه کنند؟

جواب: اشکال دارد.

     

سؤال ۹۶. می خواستم نظر حضرتعالی را در مورد کوتاه نمودن موهای زائد بدن دختران قبل از ازدواج جویا شوم; زیرا مادرم مرا از این کار منع می کند، ولی دبیران دینی و قرآن در مدرسه همواره نسبت به کوتاه نمودن موهای زائد سفارش می کنند و می گویند: «بلند بودن این موها باعث باطل شدن غسل می گردد» حال وظیفه من چیست؟

جواب: کوتاه کردن موهای زائد بدن نه تنها اشکالی ندارد، بلکه کار خوبی است; ولی بودن و نبودن آن ضرری برای غسل ندارد، امّا در مواردی که متعارف است دوشیزه ها موهای زائد را از بین نمی برند (مانند اصلاح ابرو و صورت) بهتر است مراعات عرف و عادت را بکنند.

      

سؤال ۹۷. حکم برداشتن ابرو در دختران از نظر شرعی و عرفی چه حکمی دارد؟

جواب: شرعاً اشکالی ندارد، ولی اگر در عرف محل کار خلافی محسوب می شود بهتر اجتناب از آن است.

     

سؤال ۹۸. آیا دختری که ازدواج نکرده و قصد دارد ازدواج کند می تواند کمی آرایش داشته باشد و خود را آراسته کند؟

جواب: آرایش برای این گونه دختران سزاوار نیست.

      

سؤال ۹۹. آیا اصلاح کردن در ماه محرم و صفر برای خانم ها از نظر اسلام و فقه اشکال دارد؟

جواب: اشکالی ندارد.

      

سؤال ۱۰۰. آیا بلند بودن ناخن برای خانم ها زینت است و اشکال دارد؟

جواب: اشکالی ندارد، ولی باید آن را برای وضو و غسل تمیز نگه دارند.

      

سؤال ۱۰۱. حکم چیدن و برداشتن قسمتی از موهای ابروی خانم ها و خالکوبی چیست؟

جواب: اشکال ندارد.

     

۲. زینت و آرایش آقایان

      

سؤال ۱۰۲. استفاده از عینکی که دسته آن مخلوط به طلا، یا طلای آن ظاهر است، برای مردان چه حکمی دارد؟

جواب: اگر مخلوط به طلا باشد، اشکالی ندارد; امّا اگر قسمت طلا به صورت روکش باشد، جایز نیست.

      

سؤال ۱۰۳. آیا دندان پزشک مجاز به نصب دندان طلا برای مردان می باشد؟

جواب: جز در موارد ضرورت و یا در جایی از دهان که در موقع سخن گفتن نمایان نمی شود مجاز نیست.

      

سؤال ۱۰۴. آیا بلند نگاه داشتن مو جزء سیره پیامبر یا امامان آمده است؟ من شنیده ام که پیامبر زمانی که در شعب ابوطالب بودند مویشان به شانه های مبارکشان می رسید. آیا این صحت دارد؟

جواب: بلند بودن موی پیامبر یا ائمه هدی(علیهم السلام) بعید نیست; زیرا در آن زمان معمول بوده است.

       

سؤال ۱۰۵. اخیراً در میان برخی از جوانان مدل مو و لباسهایی (مانند رپ و غیره) رسم شده که از کشورهای اروپایی و بلاد بیگانه اخذ می گردد نظر به این که پوشیدن این لباسها و انجام این گونه آرایش ها عرفاً از مصادیق تشبه به کفّار است چه حکمی دارد؟

جواب: با توجّه به این که این امور بخشی از فرهنگ منحطّ بیگانگان است، مسلمانان باید از آن پرهیز کرده، و فرهنگ خود را زنده کنند.

      

سؤال ۱۰۶. تراشیدن ریش چه حکمی دارد؟

جواب: احتیاط در ترک آن است، ولی چنانچه قسمت چانه باقی بماند، که گاه به آن ریش پروفسوری گفته می شود، کافی است. و جوانانی که محاسن آنها به صورت نامنظم روئیده می توانند آن را بتراشند تا به صورت کامل درآید.

       

سؤال ۱۰۷. عدّه ای از جوانان که از نظر علمی نیز در حدّ بالایی هستند به طرز خاصّی لباس می پوشند و بیش از اندازه محاسن می گذارند، داشتن محاسن به حدّی که مایه تمسخر شود، چه حکمی دارد؟

جواب: از پوشیدن لباس، یا گذاردن محاسن بیش از اندازه که موجب تمسخر و توهین به شخص باشد باید اجتناب کرد و شخص مؤمن همیشه باید عزّت خود را حفظ کند.

      

سؤال ۱۰۸. آرایش و اصلاح زنانه برای مردان چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولی اصلاح جزیی و مرتّب کردن بعضی از قسمت ها که منظره خوشایندی ندارد، اشکالی ندارد.

      

سؤال ۱۰۹. بسیاری از خانواده ها براساس یک سنّت غلط به داماد خود انگشتری یا ساعت یا گردنبند یا حلقه طلا هدیه می دهند و آنها نیز از آن استفاده می کنند و در نتیجه زشتی این کار از بین می رود. نظر مبارک در مورد استفاده مردها از انگشتر و دیگر زیورآلات و همچنین هدیه دادن آن به دامادها و جوانان و همچنین ساختن و خرید و فروش آن که مقدّمه و زمینه ساز این منکر است، چه می باشد؟

جواب: زینت طلا برای مردان مطلقاً حرام است و مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) باید به پیروی از دستورات آن بزرگواران از این امر اجتناب ورزند و فرقی میان هدیه و غیر هدیه و داماد و غیر داماد نیست. ساختن و خرید و فروش آنها نیز اگر استفاده اش مخصوص مردان باشد اشکال دارد و اگر زینت طلا به صورت صلیب باشد پوشیدن و ساختن و خرید و فروش آن گناه مضاعف دارد.

       

۳. جرّاحی زیبایی

       

سؤال ۱۱۰. عمل های جراحی که برای زیبایی است مانند عمل بینی چه حکمی دارد؟

جواب: اشکالی ندارد، ولی باید از طریق هم جنس بوده باشد مگر این که لمس صورت نگیرد.

             

سؤال ۱۱۱. نظر شما در مورد عمل جرّاحی زیبایی که بعضی انجام می دهند چیست؟ قابل توجّه این که این عملیات گاه برای از بین بردن زشتی مادرزادی است و گاه برای از بین بردن زشتی غیر مادرزادی است مثل زخم ها و جراحاتی که بعداً عارض می شود و گاه برای از بین بردن زشتی نیست، بلکه برای زیباتر شدن است؟

جواب: در صورتی که آمیخته با حرام دیگری نباشد در هیچ صورت اشکال ندارد; و در صورتی که مستلزم حرامی باشد (مانند نظر و لمس نامحرم) تنها در صورت ضرورت، جایز است.

     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha