دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی فاطمه الزهراء (س) خمینی شهر،  از پایان نامه خود با عنوان: «چیستی شناسی و ابعاد مهیمن بودن قرآن کریم بر کتب آسمانی پیشین از منظر قرآن» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، الهه آقابابایی طلبه سطح سه مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی فاطمة الزهراء (س) خمینی شهر، از پایان نامه خود با عنوان: «چیستی شناسی و ابعاد مهیمن بودن قرآن کریم بر کتب آسمانی پیشین از منظر قرآن» با را هنمایی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رضایی و داوری حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی مسترحمی در سامانه مدرس حوزه های علمیه خواهران دفاع کرد.

آقابابایی در دفاع از پایان نامه خود گفت: خداوند به تناسب رشد بشر، آموزه ها و برنامه های متفاوتی را در قالب کتاب های آسمانی به بشر عرضه نموده است تا اینکه کتاب های آسمانی در گذر زمان از جنبه ی موقت وناقص خود به سوی جاودانگی، جامعیت و کمال حرکت کنند از این رو می توان گفت که کتاب ابدی قرآن نسبت کتاب های تورات وانجیل هیمنه، تسلط و حاکمیت دارد.

وی ادامه داد: مهیمن بودن از ویژگی هایی است که خداوند برای قرآن بر می شمرد و از عدم تحریف و جنبه اعجازش ناشی می شود و در سه فرایند تثبیت اصول حقه، نسخ یا تکمیل فروع منقضی شده و معرفی و اصلاح موارد دست اندازی در تحریف کتب پیشین قابل تبیین است و در آموزه‌های اعتقادی، رفتاری و اخلاقی این کتب قابل مشاهده است. قران گواهی می‌دهد که توحید عبادی و افعالی، وعده ظهور و نشانه های پیامبر خاتم ص از آموزه های اعتقادی کتب پیش از قرآن است تحریم برخی خوردنی ها بر یهود با نزول تورات، حرمت قتل و آوراه کردن ضعفا در کنار حلیت فدیه اسیران و حکم عادلانه قصاص با وجود اجرای تعصب گرایانه آن بین یهود، از اوامر رفتاری کتب پیش از قرآن است که مورد تصدیق قران قرار گرفته است.

آقابابایی اظهار کرد: جهاد فی سبیل الله و تقوای الهی از فضایل مورد تاکید تورات و انجیل و دروغ بستن به خدا و کتمان حقایق از رذایل مورد نهی در آن کتب هست. قرآن کریم ازانحرافات اعتقادی نظیر اتخاذ ارباب، قول به فرزند داشتن خدا، الوهیت حضرت عیسی علیه السلام در کتاب های پیشین را مورد نقد قرار می‌دهد و ادعای پوچ انحصار بهشت در یهود و نصارا را پاسخ دندان شکن می دهد. این پژوهش مصادیق هیمنه را بر اساس گزارشی که از محتوای این کتب در قرآن وجود دارد، تبیین می نماید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha