یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست پژوهشی

حوزه/ نشست علمی پژوهشی «تأثیر مطالعه در هوش معنوی طلاب» در مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، نشست علمی پژوهشی با عنوان «تأثیر مطالعه در هوش معنوی طلاب» صبح امروز با سخنرانی حجت الاسلام ابراهیم معین پور، بصورت حضوری و مجازی، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک برگزار شد.

معین پور در ابتدا مفردات موضوع که شامل مطالعه، هوش و معنویت بود را مشخص کرد و سپس به عنوان مقدمه انواع هوش های مضاف که شامل جسمی، هیجانی، معنوی، منطقی، ریاضی و... را معرفی کرد و گفت: بحث هوش معنوی از سال ۱۹۹۹ در غرب مطرح شده است؛ در نگاه غربی بحث معنویت کاملاً با معنویت در متون اسلامی متفاوت است.

استاد حوزه اظهار کرد: هوش معنوی یک مجموعه توانایی‌ و استعداد هایی است که انسان را در استفاده از منابع دینی کمک می کند. هوش معنوی میزان فهم افراد را از واقعیت های زندگی بالا می برد و قرار است سهم ما را از سؤالات اساسی زندگی بالا ببرد؛ از کجا آمده ام؟ برای چه آمده ام؟ و کجا می روم؟ اینها سؤالات اصلی هستند.

معین پور ادامه داد: مولفه های هوش معنوی در اسلام عبارت است از اینکه در عین کثرت یک وحدت داشته باشد، یعنی از وسط شلوغی ها خدا را ببیند، دوم اینکه پیامهای معنوی را درک کند و سوم هم ادب مع الله داشته باشد.

وی اظهار کرد: اگر انسان انعطاف پذیر باشد و توانایی روبروشدن با مشکلات و مهارت حل مسئله را داشته باشد، از ظلم کردن و بد کردن به دیگران اجتناب کند و جستجو گر برای خدا باشد دارای هوش معنوی است و با مطالعه دقیق می تواند به پاسخ سؤالات اصلی در زندگی برسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha