جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید علیرضا عبادی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اساس دین بر حُب و بغض است و شناخت صحیح دوست و دشمن از تکالیف انسان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین ّسید علیرضا عبادی، در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع المهدی (عج)، با گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت و ایام فاطمیه گفت: از مسائل مهم جامعه بشری از گذشته تاکنون شناخت دوست و دشمن بوده و اینها مسائل ابتدایی است اما فهم آن خیلی دقیق است تا برسد که در جامعه به‌صورت میدانی پیاده شود.

وی گفت: اصولاً سوال اینجاست که دوست و دشمنی با دین ربط دارد یا نه؟ یا یک مساله احساسی و خارج دین است، پاسخ همین سوال به نقل از یکی از ائمه معصومین این است که دین تمام حب و بغض است و فهم این کلام برای ما مشکل است و باید به اهلش مراجعه کنیم.

خطیب جمعه بیرجند اظهار داشت: منشأ دین عشق و حب است و بغض که دشمن عارضی است یعنی لازمه دوست داشتن هر محبوبی این است که محب نسبت به هر مانعی در راه وصول به معبود برانگیخته شود و اینها خودشناسی و دین‌شناسی است.

وی با اشاره به اینکه ولاء محبت پنج مرتبه دارد گفت: ولاء محبت، مادر همه خیرات در راه حق است و هرجا خیری در راه حق است از ولاء محبت برمی‌خیزد حتی ولاء حکومت که بالاترین مساله انسان‌شناسی و خداشناسی است، تابع ولاء محبت است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: حضور شما در نماز جمعه، حضور حاج قاسم در صحنه‌های نبرد، حضور بسیجیان و رزمندگان در میدان‌های نبرد برگرفته از ولاء محبت است.

وی گفت: ولاء محبت سرمنشاء همه کارهای خیر است و اگر در ولاء محبت محکم هستید باید از پیامبر (ص)، وصی پیامبر، نایب امام و ولی فقیه پیروی کنید و این یک عمل و یک عمل ولاء حکومتی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان کرد: در ولاء محبت، اساس دین بر عشق است از خود گذشتن، از زندگی مادی گذاشتن، در راه رضایت خدا عشق ورزیدن و در پای دین جان دادن این مکتب، مکتب عشق است.

وی با اشاره به اینکه حب و بغض و دوستی و دشمنی به‌صورت احساسی، یک علامت است افزود: گرسنگی و سیری به‌صورت احساس یک علامت اما این حاکی از یک واقعیت است که بدن نیاز به تغذیه دارد و اسمش را احساس گرسنگی می‌گذاریم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: حب و بغض هم همین طور است اما وقتی احساس حب و دوستی و عشق می‌شود، یک علامت است ولیکن زیرساختی دارد که واقعیت را نشان می‌دهد، همان طور که در گرسنگی احساس نیاز بدن مطرح است، اینجا احساس نیاز روح به کمال مطرح بوده و انسان عاشق کمال و رشد است.

وی گفت: احساس دوستی براساس نیاز انسان به کمال است و یک تکلیف برای ما روشن شد و آن هم شناخت می‌خواهد؛ تکلیف این است که اگر دوستی و دشمنی را درست بشناسیم و منشأ آن را براساس نیاز بدانیم، تازه تشخیص مهم است که دوست چه است؟

امام جمعه بیرجند افزود: هر آنچه موجب رشد و کمال و موجب وصول انسان به کمال می‌شود، دوست است؛ همان طور که گرسنگی و سیری گاهی کاذب است اگر حقیقت دوستی و دشمنی را نشناسد، شاید در ظاهر دوست و در باطن دشمن باشد، علامت دوستی آن است که تو را به سمت رشد و کمال و وصول به معبود ببرد.

وی بیان کرد: این مقدمه برای سیر و سلوک به الی الله است و کمال مطلق خداوند لذا دوست حقیقی ما خداست و آنهایی که خداوند در مسیر خودش برای ما تعریف کرده مثل عقل و پیامبران چرا که اینها دوست ما هستند و نشانه هم این است که موجب کمال ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: محبوب و معشوق حقیقی خداست و آنچه ما را به سمت کمال می‌رساند، دوست حقیقی و بقیه کذب و نفاق است.

وی با اشاره به اینکه احساس سنخیت هم در این مسیر مهم است افزود: کسانی که ادعای دوستی می‌کنند و عشقی که آنها در سیر الی الله دارند، نشان سنخیت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مساله سنخیت یک بشارت است وقتی شما به اهل بیت (ع) حب می‌کنید که توصیه خداوند متعال است، وقتی نسبت به همه نیکان محبت می‌کنید، وقتی به مرجع تقلید، بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهبر انقلاب و بسیجی مخلص محبت دارید، احساس سنخیت است و به خودت تبریک بگو، همان طور که اهل فاسد و ظالم هم نوع خودشان را دوست دارند، اهل ایمان نمی‌تواند ظالم را دوست داشته باشد و این کار ممنوع است چرا که آنها دشمن انسان‌ها هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی به وصیت‌نامه سردار حاج قاسم سلیمانی به خانواده اشاره کرد و گفت: این سردار رشید اسلام می‌نویسد من لباس نظامی پوشیدم که انسان‌کش‌ها را بکشم که این یک افتخار برای نیروهای مسلح مکتبی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی که اساس آن بر حب به خداوند است، همه جهان هستی را دوست دارد و انسان اشرف مخلوقات است، لذا سرلوحه مکتب ما دوست داشتن انسان است، سایر جانوران، جمادات و نباتات را دوست دارد و بالاتر از آن انسان را دوست دارد.

امام جمعه بیرجند گفت: نیروی مسلح جمهوری اسلامی و همین کسانی که در این راستا در هر پستی عمل می‌کنند مبارزه با انسان‌کش‌ها است و مبارزه با دشمنان انسان است، دیگران برای مال، شهوت، شهرت و برای منافع خودشان می‌جنگند اما ما برای صلح جهان می‌جنگیم تا دست ظالمان را از سر کشورهای مظلوم کم کنیم.

وی ادامه داد: همین که می‌بینید اینها چقدر شهرها را ویران می‌کنند، کودکان و زنان را می‌کشند، مردم را آواره می‌کنند و برخی بر سر اقدامات آنان در دریا غرق می‌شوند و افرادی هم که ساحل می‌رسند چه بر سر آنان می‌آورند، ملاحظه کنید اینها چه هستند که به جان بشر افتاده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: دشمنی با استکبار جهانی، دوستی با تمام جوامع بشری است و امیدواریم تحت لوای امام زمان (عج) بتوانید بشر را از ننگ این تمدن وحشی و ظلم ظالمان نجات دهید.

وی ضمن گرامیداشت حضور بسیجیان و اقشار مختلف حلقه‌های صالحی در نماز جمعه گفت: حلقه‌های صالحین ادامه دهنده راه حاج قاسم‌ها هستند.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha