جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برنامه

حوزه/ معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با حضور درشبکه پنج سیما از نقش حاج قاسم سلیمانی در گسترش تفکر متقاومت و بیداری اسلامی در منطقه گفت.

به گزارش خبر خبرگزاری حوزه، معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با حضور در استودیو برنامه «سلام تهران» با اشاره به تاریخ شروع بیداری اسلامی، گفت: پرتقالی‌ها از قرن ۱۶ به منطقه وارد شده و بر منطقه سلطه و حکومت پیدا کردند. در قرن هفدهم اسپانیا، قرن هجدهم انگلیس و از قرن نوزدهم آمریکایی‌ها به منطقه آمدند. چندین قرن این کشورها سعی کردند در کشورهای اسلامی سلطه خود را اعمال کنند و به نوعی تاخت و تاز داشته باشند و مسلمانان را تحقیر کنند.

حسین اکبری با بیان اینکه اوج این حقارت زمانی بود که بعد از جنگ جهانی اول، فلسطین را اشغال کردند و کشورهای اسلامی را بین خود تقسیم کردند؛ یعنی کشورهای اسلامی بین فرانسه و انگلیس تقسیم شدند و دیگر، کشور اسلامی مستقلی وجود نداشت. همچنان این عقده فرو خورده بین مسلمانان بود که چه زمانی می‌توانند آزادی و استقلال خود را به دست آورند و چگونه باید به این هدف برسند؟. با اَشکال، نگاه‌ها و ابزارهای مختلف وارد صحنه مبارزه شدند، برای اینکه بتوانند فلسطین و بیت‌المقدس را آزاد کنند، اما متأسفانه در جنگ‌های مختلف به نتیجه نرسیدند.

وی با اشاره به شروع موج اول بیداری اسلامی از زمان سید جمال‌الدین اسدآبادی، گفت: این موج از ایران به مصر و دیگر کشورهای اسلامی رفت و حرکت اسلامی را شروع کرد تا اینکه وحدت اسلامی و عزت اسلامی برگردد. اما پس از مدتی این حرکت متوقف شد.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به موج دوم بیداری اسلامی، اظهار داشت: موج دوم بیداری اسلامی زمانی بود که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست آن هم با شعار متفاوت نه شرقی نه غربی که بر آموزه‌های اسلامی و اراده قوی با رهبری امام خمینی (ره) بوده است. پس از انقلاب، دشمنان سعی کردند به هر قیمتی که شده این انقلاب را از پای در آورند. در جنگ تحمیلی که بسیاری از کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی شرکت داشتند، با امکانات مدرن و پیشرفته آن روز سعی کردند حرکت انقلاب را متوقف کنند، اما نتوانستند به هدف خود برسند و این حرکت با مقاومت و ایستادگی مردم ایران و جان برکفانی که حاج قاسم نیز یکی از آن عناصر اصلی و محوری آن بوده است، توانستند دشمن را محروم کنند از آنچه که به دنبال آن بودند.

اکبری با بیان اینکه این ایستادگی پیامی متفاوت در دنیا داشت که چطور در شرایطی که شرق و غرب جهان تحت سلطه شوروی و یا انگلیس و آمریکا قرار دارد و هیچ کشور اسلامی مستقلی وجود ندارد، یک کشور می‌تواند شعار استقلال سر بدهد.

وی با اشاره به گسترش تفکر استقلال و آزادی در منطقه و جهان، تصریح کرد: دامنه این استقلال نیز گسترش پیدا کرد. ایستادگی‌ها بعد از دفاع مقدس نیز ادامه یافت و کم کم این پیام به ملت‌های دیگر نیز رسید. شاید اولین‌بار بود که حزب‌الله لبنان که جوانان اندکی بودند و هیچ پشتوانه‌ای نداشتند، اسرائیل را مجبور کردند از لبنان عقب‌نشینی کند. این عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان یک شکست بزرگ برای نظام سلطه‌ای بود که به عنوان آمریکا محور اصلی سیاست آن در غرب آسیا و حمایت از رژیم صهیونیستی و جلوگیری از توسعه انقلاب اسلامی بود. این یک پیام برای دنیا داشت که مسلمانان می‌توانند از ارزش‌ها و اعتقادات خود دفاع کرده و مستقل باشند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی که در ذهن همه حتی شهروندانش، خود را برگزیده و شکست‌ناپذیر معرفی کرده بود، دچار فروریختگی شد. پس از آن هم دیگر مسلمانان به خود آمدند که ما می‌توانیم روی پای خود بایستیم. رژیم صهیونیستی برای جبران این شکست، جنگ ۳۳ روزه را رقم زد اما در این جنگ ۳۳ نیز شکست خورد که باعث شد این پیام، گسترده‌تر در دنیا منتشر شد که بالاخره مسلمانان بر اساس آموزه‌های دینی و ارزش‌های اعتقادی خود اگر بخواهند، می‌توانند ایستادگی کنند و خداوند نیز یاری خواهد کرد.

اکبری با تأکید بر پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه به عنوان پیروزی دوم در سال‌های اخیر، اظهار داشت: با این پیروزی، این پیام گسترده‌تر در جهان اسلام منتقل شد و فشارهای آمریکا و اشغال عراق و افغانستان شروع شد که عملاً هم به نتایجی که می‌خواستند نرسیدند. اگر چه در روز اول شکست نخوردند و حتی در افغانستان ۲۰ سال جولان دادند و در عراق نیز از سال ۲۰۰۳ میلادی که آمدند تا سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میدان‌دار صحنه عراق بودند، اما بالاخره مجبور شدند صحنه را ترک کنند.

وی با اشاره به ایجاد بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، تصریح کرد: در نهایت موج بیداری اسلامی در کشورهای مختلف منطقه شروع شد؛ در تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن که برخی نتوانستند به اهداف خود برسند و برخی نیز به اهداف خود رسیدند. این حرکت و موج، بیداری اسلامی نام گرفت که برخی سعی می‌کردند بگویند بهار عربی و بیداری انسانی و به دنبال تغییر واژگانی بودند. برای اولین‌بار بود که مسلمانان بر اساس آموزه‌های اعتقادی و مبانی قرآنی با تکیه بر وعده‌های الهی وارد صحنه و پیکار شدند. وقتی با این اعتقاد به صحنه نگاه کردند، بدون امکانات و تجهیزات توانستند موفق شوند. همین که تفکر و جهت را تغییر دادند و برگشتند به اصالت دینی و اسلامی خود، از آن زمان در این تقابل نامتقارن، قدرت خود را به قدرت الهی پیوند دادند.
هر چه امروز در صحنه مقاومت می‌بینیم، چیزی جز لطف و عنایت خداوند نیست. در معادله‌ای که با اراده‌ای قوی بر اساس مبانی دینی باعث شد که این‌ها معادله را عوض کنند به نحوی که امروز در هر منطقه‌ای، بدون امکانات و تجهیزات و بدون پشتوانه‌های سیاسی، می‌توانند بدون استثنا در هر میدانی پیروزی را از آن خود کنند. برگشت به آموزه‌های اعتقادی و اعتماد به تحقق وعده‌های الهی، سرمایه بزرگ مقاومت بوده است که تا امروز توانستند از آن استفاده کنند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به مفهوم صدور انقلاب، اظهار داشت: صدور انقلاب به آن معنایی که برخی تصور می‌کنند، صحیح نیست؛ چون اعتقاد بر این است که به دنبال توسعه‌طلبی نیستیم و بنا نیست دیگران تحت سلطه ما درآیند. ما به دنبال بیدار کردن دیگران هستیم تا هر کس با مشخصات خود قدمی بردارد و اصراری نیست دیگران مثل ما فکر کنند یا مثل ما باشند. حاج قاسم مجری این نوع نگاه و سیاست بود که بر اساس مبانی قرآنی «ما می‌توانیم» از مستضعفین و مسلمانان دفاع کرد؛ و این چیزی بود که امام بنیانش را گذاشت و مردم پشتیبانی کردند.

اکبری با اشاره به همراهی مردم با این نوع تفکر، تصریح کرد: پیش از امام خمینی (ره) نیز بزرگانی را داشتیم، ولی وقتی مردم همراهی نکردند، آن‌ها خیلی موفق نشدند. حاج قاسم از آن عناصر مردمی بود که توانست این اتصال را بین مردم و بقیه برقرار کند. حاج قاسم اسطوره است و اندیشه‌های ایشان در جایگاه مختلف دنیای اسلام، امروز در این میدان قوی، ایستاده و مقاومت می‌کنند.

وی پیرامون معرفی ریشه‌های مکتب مقاومت در اسلام، گفت: علاوه بر ویژگی‌های شخصی حاج قاسم، باید ریشه و اساس مکتب را درست معرفی کنیم. برخی فکر می‌کنند ما نیز مثل غربی‌ها می‌گوئیم فرد دارای کاریزمای منحصر به فرد، آمد و کاری را انجام داد و رفت. اما باید ریشه را معرفی کرد که به فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام و عاشورا برمی‌گردد؛ چراکه حاج قاسم افتخار می‌کند که شاگرد مکتب امام خمینی (ره) است و امام خمینی (ره) نیز افتخارش این است که شاگرد مکتب عاشورا است. عاشورا با تمام عظمتش افتخارش این است که زیر لوای اسلام است و این اسلام، بنیانی است که می‌تواند به نجات بشریت کمک کند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha