یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مجید جعفریان اصفهان

پژوهشکده مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تاکنون توانسته بیش از 80 طرح را با رویکرد مسئله‌محوری در راستای حل مسائل و مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی جامعه تدوین کند.

مجید جعفریان، رئیس اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با اشاره به روند توجه به امر پژوهش در دفتر تبلیغات اسلامی این استان و شکل گیری پژوهشکده مطالعات اسلامی، اظهار داشت: نخستین فعالیت‌های پژوهشی در دفترتبلیغات اسلامی واحد اصفهان از سال 1382 و در قالب معاونت پژوهش آغاز شد.

وی ادامه داد: با تأسیس مرکز مطالعات اسلامی در قالب چهار گروه علمی فقه و حقوق ادیان، اخلاق و فلسفه و کلام در سال 1389 این فعالیت‌ها منسجم‌تر و به لحاظ قلمرو مطالعاتی فراگیرتر شدند.

جعفریان با تأکید بر جایگاه پژوهش‌های علمی در شهر اصفهان بیان داشت: امروز مفتخریم با همت، تلاش و پیگری مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مرکز مطالعات اسلامی با مجوزی که از شورای عالی حوزه علمیه قم اخذ کرده به عنوان نخستین پژوهشکده مطالعات اسلامی در اصفهان، فصل جدیدی از فعالیت‌ها و کارویژه‌های پژوهشی را برای خدمت به جامعه حوزویان و علاقمندان به علوم اسلامی آغاز نماید.

وی در توضیح اهداف تشکیل این پژوهشکده تصریح کرد: بسترسازی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی حوزویان، تبیین معارف ناب اسلام و همچنین پالایش و پیرایش فرهنگ دینی از پیرایه‌های جمود، التقاط و البته متناسب با مخاطب همراه با رویکرد مسأله‌محوری، توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی برای تبیین نظام‌مند اسلام و ارائه الگوهای توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش در حوزه دین، انجام پژوهش‌های بنیادی و توسعه‌ای تکیه بر دانش‌پژوهان حوزوی و ‌دانشگاهی، ارائه خدمات علمی‌ـ پژوهشی به علاقه‌مندان و نیز پاسخ‌گویی به نیازها و مطالبات پژوهشی مخاطبان در حوزه علوم و معارف اسلامی از برجسته‌ترین اهداف این پژوهشکده  است.

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان چهار گروه را برای پژوهشکده مطالعات اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: گروه ادیان با هدف پی‌گیری و توسعۀ تحقیق کلیدی مبانی و منطق اکتشاف دین و تصنیف روش‌های تخصصی آن و نیز  تحلیل، آسیب‌شناسی، نقد و نوسازی میراث غنی اسلامی در ساحت روش‌شناسی تفهم و تحقق دین، گروه اخلاق با هدف کشف و تبیین نظام تربیتی و نظام اخلاقی اسلام  و  آسیب شناسی تعلیم، تربیت و اخلاق در جامعه ایران و نیز شناخت و نقد مکاتب و نظام‌های اخلاقی و تربیتی، از جمله گروه‌های پژوهشکده مطالعات اسلامی است.

وی افزود: از دیگر گروه‌های  این پژوهشکده گروه فلسفه و کلام است که با  هدف بازپژوهی کلام اسلامی و بازنگری تحلیل آثار و آراء متکلمان بزرگ مسلمان  و تبیین عقاید اسلامی به زبان زمان  و برای اهتمام در جهت تعمیق و ایجاد پویایی و بالندگی در کلام و دین‌پژوهی اسلامی با توجه به نظرها و نیازهای جدید است.

جعفریان گفت: گروه فقه و حقوق نیز با هدف شناخت نظام حقوقی اسلام و ارائه مدل‌های کاربردی آن و ارائه راه‌های علمی و عملی جهت تحقق نظام حقوقی اسلام  و نیز شناخت و نقد سایر مکاتب و نظام‌های حقوقی در این پژوهشکده ایجاد شده است.

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه این پژوهشکده تاکنون توانسته بیش از 80 طرح را به انجام برساند گفت: با توجه به تغییر رویکرد کارکرد محوری به مسئله‌محوری در دفتر تبلیغات اسلامی،محوریت پروژه‌های تحقیقی نیز تغییر کرده و بیشتر از آنکه این پروژه‌ها صرفاً یک پروژه پژوهشی باشند، تحقیقاتی هستند که در جهت حل مسائل اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی جامعه قرار دارند.

وی تأکید کرد، هم اکنون 10 طرح پژوهشی در این پژوهشکده در حال پیگیری است که از جمله می‌توان به پروژه‌هایی همچون آسیب‌شناسی اخلاقی روابط زوجین، مجرد زیستی جوانان، شیوه‌های همسریابی با تأکید مبانی دینی و اخلاقی، مسئله‌پژوهی تزلزل نظام خانواده، بررسی فقهی و حقوقی ماهواره، مبانی خداشناسی در مکتب بغداد و نجف و .... اشاره کرد.

این پژوهشگر حوزوی  در ادامه به برگزاری 120 نشست علمی‌- تخصصی در چهار حوزه مطالعاتی اخلاق، ادیان، فقه و حقوق و کلام اسلامی اشاره کرد و بیان داشت؛ محتوای این نشست‌ها پیاده شده و در قالب 4 جلد کتاب، با چهار عنوان توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات اسلامی به چاپ رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر سعی ما براین است که چکیده 120 نشست را در نشریه نمایه حوزه علمیه قم به چاپ برسانیم، همچنین چاپ و نشر 40 عنوان کتاب تخصصی در حوزه‌های گوناگون دینی از دیگر اقدامات پژوهشکده مطالعات دینی است

جعفریان عنوان کرد: در تلاشیم با همت انتشارات پژوهشکده، بسیاری از طرح‌های پژوهشی که در سال‌های گذشته در بخش پژوهش دفتر انجام شده، را به چاپ برسانیم.

وی به یکی دیگر از کار ویژه‌های پژوهشکده یعنی برگزاری کرسی‌های  نظریه‌پردازی اشاره کرد و گفت: با دستور مقام معظم رهبری در خصوص فراهم کردن بستر مناسب برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، طی 2 سال گذشته دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در حوزه علمیه اصفهان ایجاد شد و این دبیرخانه در پژوهشکده مطالعات اسلامی استقرار یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: این کرسی‌ها در جهت ایجاد فضای آزاد استماع سخن و پیروی از بهترین آن و در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت راه اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی و با هدف نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آراء با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو در چارچوب مبانی دینی و ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه و علمی آراء، دیدگاه‌ها و سؤالات پیرامون موضوعات گوناگون دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده است.

جعفریان با اشاره به روند رو به رشد پژوهش در کشور، در پایان ابراز امیدواری کرد، این پژوهشکده در سال‌های آینده همگام و هماهنگ با رشد علمی کشور بتواند علاوه بر جذب طلاب، محققان و اندیشوران حوزوی که دارای تحصیلات عالیه هستند، به عنوان یکی از مراجع علمی برجسته در حوزه مطالعات دینی شناخته شود و آثار دینی و علمی برجسته‌ای را به جامعه اسلامی و ایران عزیز تقدیم نماید.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha