دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی ن

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی نسبت به نزدیکی حل بحران سیاسی عراق و وجود پروژه جدیدی که عبور از این بحران را تضمین می‌کند، خبر داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف نسبت به نزدیکی حل بحران سیاسی عراق و وجود پروژه جدیدی که عبور از این بحران را تضمین می‌کند، خبر داد.

وی با اشاره به نشانه‌های نزدیکی حل بحران سیاسی عراق، افزود: پروژه جدید حل این بحران، توافق اکثریت ملّی است به گونه‌ای که مشارکت تمامی گروه‌های شیعه را تضمین می‌کند.

امام جمعه نجف اشرف از موضع گیری اهل سنت و کردها که اعلام کردند در تقسیم بندی گروه‌های شیعه شرکت نمی‌کنند و در کنار یک گروه علیه گروه دیگر نمی‌ایستند، تشکر و قدردانی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی از امارت و عربستان سعودی خواست دست از سر عراق بردارند و گفت: این دور کشور تلاش می‌کنند در عراق جنگ شیعی شیعی راه بیندازند.

وی نسبت به پیامدهای این سیاست‌ها هشدار داد و افزود: عراق کشوری صاحب حاکمیت است و دولت یزید و مروان نیست. عراق هرگز به دوران حکومت طایفه‌ای باز نمی‌گردد.

خطیب جمعه نجف اشرف خواستار عبرت گیری از تاریخ و سرنوشت صدام و حسین کامل شد.

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی در بخش دیگر سخنان خود به سالگرد وفات حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) اشاره کرد و چند نکته در خصوص مشارکت آن حضرت در نهضت حسینی را بر شمرد:

اول: خروج از مدینیه به سمت عراق. با این حال که می‌توانست در مدینه بماند، امّا با این وجود که می‌دانست امام حسین (ع) به شهادت می‌رسد، با چهار فرزندش به این سفر آمد و این یک مسئله عاطفی نیست، بلکه جزئی از برنامه این نهضت است.

دوم: حمایت معنوی از نبرد.

سوم: سخنرانی انقلابی، عمیق و مملو از معنویت که مجلس را به لرزه در آورد.

چهارم: چهار فرزند خود را تقدیم کرد و برای آنها شیون و زاری نکرد.

پنجم: در مدینه که مملو از کینه بنی هاشم بود، جریان را تغییر داد و مراسم عزاداری بر پا کرد.

وی در بخش دیگر سخنان به جایگاه شهادت در رشد بشری پرداخت و گفت: شهادت برای مؤمنین، آرزو، خواسته و دعاست و در نزد شیعیان اهل بیت (ع)، یک فرهنگ به شمار می‌رود. آیه قرآن در این خصوص اشاره دارد: (ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون).

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی ادامه داد: در اندیشه مادی، مرگ به معنی خسارت و نابودی است، امّا در اندیشه دینی، جاودانگی پاداش شهادت است.

وی به نقش دنیوی و اخروی شهادت اشاره کرد و بیان داشت: نقش اخروی باعث زندگی ابدی می‌شود، امّا در نقش دنیوی، شهید امت و جامعه را به حرکت در می‌آورد و شهادت راز بقا و جاودانگی جامعه ماست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha