سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
گفت و گو با حجت الاسلام فاضلی نیا مدیر گروه تبلیغی جهادی نسیم زندگی

حوزه/ حجت الاسلام فاضلی نیا، گفت: طلبه از بدو ورود به عالم طلبگی یکسری مسئولیت های اجتماعی را بر عهده می گیرد؛ این مسئولیت ها ممکن است چیزی فراتر از علومی باشد که ما در حوزه می آموزیم و فقط با حضور در میدان ملموس می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، تبلیغ دین یکی از وظایف محوری طلاب و روحانیون در طول تاریخ بوده است؛ خداوند در قرآن کریم و در سوره مبارکه توبه می فرماید: « فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَهٍ مِّنْهُمْ طَائِفَهٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ؛ و شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (تا طایفه‌ای در مدینه بماند)، که در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود،آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند.

این آیه شریفه که به آیه «نَفر» معروف است، ضرورت امر تبلیغ دین را به خوبی به ما نشان می دهد.

در راستای تبلیغ معارف دینی طلاب حوزه های علمیه در طول سال به صورت دائم یا موسمی به شهرهای مختلف رفته و به نشر این معارف می پردازند.

برخی از طلاب تبلیغ دینی را با فعالیت های جهادی همراه کرده و در کنار تبلیغ به خدمات رسانی به ساکنین مناطق محروم و کم برخوردار نیز اهتمام می‌ورزند.

حجت الاسلام محسن فاضلی نیا، طلبه ای است که در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل بوده که در راستای عمل به آیه نَفر و با دغدغه نشر معارف اسلام در ایام مختلفی از سال به زادگاهش یعنی شهرستان نیشابور سفر کرده و به ارائه خدمات مختلف فرهنگی و جهادی به مردم آن دیار می پردازد.

او که در سال ۱۳۹۵ به عنوان مسئول گروه تبلیغی «نسیم زندگی» انتخاب شد، در کنار تبلیغ دین اهتمام طلاب به ارائه خدمات جهادی را لازم می داند.

حجت الاسلام فاضلی نیا به تبیین اهداف گروه تبلیغی- جهادی «نسیم زندگی» و فعالیت های آن تاکنون، پرداخت؛ شرح این گفت و گو در ادامه آمده است:

لطفاً خودتان را معرفی کنید و خلاصه ای از سیر تحصیلی که تاکنون طی نموده اید شرح دهید.

بنده محسن فاضلی نیا هستم، متولد سال ۱۳۵۹ در نیشابور که از سال ۷۵ در مشهد وارد حوزه شدم. پس از اتمام مقدمات در ۵ سال به قم آمدم. پس از اتمام سطح دو تحصیلی وارد مؤسسه بقیة الله(عج) که تحت اشراف آیت الله شب زنده دار شدم و فقه و اصول را خواندم. در کنار فقه و اصول دوره سطح سه مشاوره اسلامی را نیز طی نمودم.

من از قبل به مباحث روانشناسی و مشاوره علاقه داشتم؛ دلیل این علاقه هم کاربردی بودن و کمک کنندگی این علوم در تبلیغ بود.

در حال حاضر به چه نوع فعالیتی در عرصه تبلیغ و جهاد فعالیت دارید؟

ما از سال ۱۳۹۵ فعالیت های گروه تبلیغی-جهادی موسوم به «نسیم زندگی» را آغاز کردیم؛ البته این گروه قبل از دوره مسئولیت من و در سال ۹۲ تشکیل شده بود.

من و اعضای گروه نسیم زندگی با وجود اینکه ساکن قم هستیم، اما در ایام مختلف سال به صورت موسمی به شهرستان نیشابور و روستاهای آن می رویم و به ارائه خدمت های مختلف جهادی و تبلیغی می پردازیم. نوع فعالیت های ما بیشتر از نوع مشاوره ای است و معمولاً مورد استقبال مردم و مسئولین شهرستان نیشابور بوده اند. حتی قبل از شیوع بیماری کرونا تبلیغ بالینی در بیمارستان ها را دنبال می کردیم و تاکنون نیز ادامه داشته است.

بعد از فروکش کردن شیوع کرونا برنامه های خود را به طور جدی تری دنبال کردیم که حضور در فضاهای باز و پارک های سطح شهر از مهمترین آن ها بوده است.

آیا علاوه بر ارائه خدمات مشاوره ای، به صورت دیگری هم به خدمت رسانی می پردازید؟

در ایام کرونا در کنار ارائه مشاوره و امیددهی به بیماران، توزیع بسته های معیشتی و غذای گرم میان خانواده های بی بضاعت را که بیمار داشتند هم می پرداختیم.

در همان زمان که تبلیغ بالینی در بیمارستان را دنبال می کردیم، برنامه ارائه مشاوره در پارک ها و فضاهای عمومی مختلف را هم داشتیم. اطعام غدیر یکی دیگر از خدمات گروه نسیم زندگی در ایام عید سعید غدیر سال ۱۴۰۰ بوده است.

همه فعالیت های گروه نسیم زندگی تاکنون در شهرستان نیشابور بوده است و این نشأت گرفته از شناخت ما نسبت به این شهرستان می باشد.

علاوه بر فعالیت های گفته شد با برخی از مؤسسات خیریه نیشابور نیز همکاری داریم و به افراد و خانواده هایی که آن ها معرفی نمایند خدمات مشاوره ای را ارائه می دهیم.

برگزاری کارگاه مشاوره خانواده از محوری ترین برنامه هایی است که از سوی خود من دنبال می شود.

در ماه مبارک رمضان امسال بر اساس نقاشی کودکان در مورد خانواده‌شان به والدین آن ها ارائه تحلیل روانشناسانه در جهت شناخت وضعیت روحی فرزندانشان را داشتیم.

تعداد نفرات گروه تبلیغی- جهادی «نسیم زندگی» و تخصص های آن ها را بفرمایید.

تعداد افراد گروه ما حدود ۲۰ نفر می باشد اما به طور متوسط در هر دفعه که به سفر می رویم ۱۰ نفر است.

اعضای گروه نسیم زندگی دارای تخصص های مختلف مشاوره ای همچون خانواده، تربیت کودک و نوجوان، تحلیل نقاشی در سطوح متفاوتی هستند. زمینه تخصصی خودم مشاوره خانواده است.

نوع فعالیت گروه «نسیم زندگی» را تبلیغی می دانید یا جهادی؟

نوع فعالیت ما تبلیغی- جهادی است. ما خودمان را مبلغ صرف نمی دانیم. یعنی وقتی به یک روستا می رویم در عین تبلیغ معارف دینی، به شناسایی افراد با نیازهای مختلف اعم از مشاوره ای و مالی می پردازیم تا بتوانیم در حد توان مشکل آن ها را برطرف نماییم.

من در یکی از روستاهای نیشابور ساکن بودم و در عین افطاری دادن در شب های ماه مبارک رمضان در محیط مسجد به افراد بی بضاعتی که به دلایل مختلفی نمی توانستند در فضای مسجد حاضر شوند شام می دادیم.

گروه تبلیغی-جهادی نسیم زندگی حتی به ارائه خدمات عمرانی نیز پرداخته است.

به نظر شما نسبت فعالیت جهادی با طلبگی چگونه است؟

طلبه از بدو ورود به عالم طلبگی یکسری مسئولیت های اجتماعی را بر عهده می گیرد؛ این مسئولیت ها ممکن است چیزی فراتر از علومی باشد که ما در حوزه می آموزیم و فقط با حضور در میدان ملموس می شوند.

به طور مثال ما در زمان وقوع زلزله سر پل ذهاب به عنوان مشاور به آنجا رفتیم؛ زمانی که وارد عرصه عملیاتی شدیم دیدیم مردم ما را که می بینند به درد دل می پردازند و نیازهای اولیه خود را با ما مطرح می کنند. به همین خاطر ما هم وارد عرصه کمک رسانی به آنان شدیم و در کنار آن به ارائه مشاوره و امیددهی به آسیب دیدگان می پرداختیم.

در روانشناسی هم داریم که باید در وهله اول نیازهای زیرساختی و درجه یک مردم تأمین شود. بعد از این مرحله است که کار فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کار فرهنگی زمانی جواب می دهد که در کنار آن سایر مشکلات مردم نیز مورد توجه قرار گیرد و کار جهادی از لوازم امور تبلیغی و فرهنگی است.

من معتقدم اگر کسی درس خوان خوبی باشد می تواند جهادگر خوبی هم باشد و عکس این موضوع هم صادق است؛ یعنی فردی که به فعالیت های جهادی به خوبی و با انگیزه بالا می پردازد می تواند در تحصیل علوم نیز فردی با برنامه و پرتلاش باشد.

فعالیت جهادی برای ما نشان دهنده حوزه هایی است که ما باید در آن ها سطح علمی خود را بالا ببریم و نیاز علمی جامعه محسوب می شوند.

آیا در سیره علما فعالیت های جهادی دیده می شود؟

بله. علمای ما از قدیم الایام با انجام فعالیت هایی همچون ساخت مسجد، مدرسه و بیمارستان نشان داده اند که بر امر خدمت رسانی اجتماعی در کنار تبلیغ دین اهتمام داشته اند.

فعالیت های شما تاکنون چه آثاری به دنبال داشته است؟ لطفاً یکی از شیرین ترین خاطرات خود در این مورد را بیان فرمایید.

ما در طول فعالیت های جهادی خاطرات و تجربه های خیلی خوبی داشته ایم. بسیاری از افراد را دیده ام که صرفاً با صحبت کردن و درد دل کردن با ما آرامش کسب کرده اند و از نگرانی های آن ها کاسته شده است.

به یاد دارم خانمی به من پیامک داده بودند که حاج آقا به داد من برسید، زندگی مشترک من و همسرم در حال از هم پاشیدن است؛ با دعوت از ایشان و ارائه مشاوره و راهکارهایی توانستیم از وقوع این بحران جلوگیری کنیم. در بسیاری از موارد بوده که با ارائه یک راهکار بسیار ساده مشکلات خانواده ها رفع شده است.

در زمینه فعالیت های جهادی چه برنامه هایی بر آینده دارید؟

در فضای تبلیغی-جهادی فضاهای جدیدی به تناسب زمان و شرایط اجتماعی ایجاد می شود؛ فعالیت های جهادی نیازمند توجه بیشتر مسئولین جهت تأمین امکانات زیرساختی است.

ما اعضای گروه تبلیغی- جهادی نسیم زندگی برای سال آینده می خواهیم با ارتقای سطح سواد مشاوره ای خود بویژه در حوزه خانواده و در زمینه مقابله با آسیب های خانوادگی شهر خودمان تلاش نماییم.

اگر انتقاد یا پیشنهادی دارید، بفرمایید؟

فعالیت های تبلیغی و جهادی در سطح کشور متأسفانه به صورت پراکنده و موازی انجام می گیرد؛ مقابله با این امر نیازمند هماهنگی بیشتر دستگاه های فرهنگی و تبلیغی و طراحی بانک اطلاعات، تجربیات و نقشه راهی منسجم بر اساس نیازهای جامعه است.

اگر انسجام و هم افزایی بین دستگاه های فرهنگی وجود نداشته باشد راه به جایی نخواهیم برد، نتایج شایسته به دست نیامده و فعالیت های ما اتلاف سرمایه است.

دستگاه های اجرایی نیز می بایست در تأمین امکانات حداقلی گروه های جهادی یاری‌گر آن ها باشند؛ حمایت از گروه های جهادی نیاز به بودجه های سنگین نداشته و اصلی ترین سرمایه که همت و اراده محکم است در وجود جهادگران می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha