چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صدرا مازنی

حوزه/ ایده‌ی تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌ای به این نام، جهت دستیابی به این هدف بود که بتوانیم نیازهای‌مان را در حوزه برای آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلاب برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین صدرا مازنی در دوره تربیت مدرس سطح عمومی مقدماتی مهارت پژوهشی اساتید حوزه های علمیه که در مجتمع یاوران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قم برگزار شد، گفت: ایده‌ی تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌ای به این نام، جهت دستیابی به این هدف بود که بتوانیم نیازهای‌مان را در حوزه برای آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلاب برطرف کنیم. اشخاصی تربیت بشوند که به‌نوعی نقش سفیران پژوهش را در مراکز استانها و شهرستانها ایفا کنند.
مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: این تصور وجود داشت که مدارس ما در شهرستان‌ها از فقدان نیروی انسانی کارآمد، روش‌شناس در عرصه پژوهش و مسلط به مهارت‌های پژوهشی رنج می‌برند. در حالی که هیچ استقرائی در این زمینه صورت نگرفته بود، تا اینکه به منظور تامین مدرسان «ماده واحده آموزش مهارت‌های پژوهشی به اساتید»، طرح شناسایی و ساماندهی مدرسان واحدهای آموزشی اجرایی شد.

وی افزود: با اجرای این طرح وضعیت کشور به حیث آمار و سطح مدرسین مهارت‌های پژوهشی بررسی شد و محصول این کار اولیه، شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر از اشخاص در شهرستان‌های مختلف بود که سابقه تدریس مهارت‌های پژوهشی را داشتند، اما در عین‌حال نقایصی وجود داشت و می‌بایست مرتفع شود.
حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: به نظر رسید با توجه به سیاست واسپاری امور به استان‌ها و واحدهای آموزشی که _مورد تأکید مدیر حوزه است_، اولا،این اساتید و اشخاص دیگری که استعداد و توان و ذوق و علاقه‌ی آموزش مهارت‌های پژوهشی را دارند، می‌توانند در چرخه‌ی آموزش‌های نظام‌مند و روشمندی قرار گیرند که دانش آنها در عرصه‌ی مهارتهای پژوهشی تقویت و به‌روز بشود.
ثانیا، نوعی وحدت رویه در آموزش مهارت‌های پژوهشی در کل کشور ایجاد شود و طلاب بر یک سیاق روشی آموزش ببینند. بنابراین راه‌اندازی دوره‌های تربیت مدرس تعریف شد.
وی با اشاره به برگزاری دوره تربیت مدرس در دو سطح عمومی و سطح تخصصی افزود: دوره عمومی‌ مشتمل بر ۶ کارگاه دانش‌افزایی پژوهشی در دو مرحله آموزشی است که در مرحله نخست ۴ کارگاه با عناوین «روش مطالعه»، «روش تحقیق مقدماتی»، «روش استفاده از فناوری در پژوهش مقدماتی» و «روش نگارش علمی» جمعاً به ارزش ۷۲ ساعت است.
مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: مرحله دوم نیز که از امروز با محوریت مهارت‌افزایی تکمیلی و روش تدریس مهارت‌های پژوهشی آغاز می‌شود، دو عنوان است: «روش تدریس مهارت‌های پژوهشی و مهارت‌افزایی تکمیلی» و «روش تدریس نگارش علمی» جمعاً به ارزش ۳۲ ساعت است. جمع این کارگاه‌ها به ارزش ۱۰۴ ساعت است که به صورت نظری عملی و کارگاهی برگزار می‌شود.
وی بیان داشت: فضلایی که امروز در این دوره شرکت کرده اند، ۴ گروه هستند که دوره‌ی یکی از این گروه‌ها در این هفته به اتمام می‌رسد، اما سایر گروه‌ها یک هفته دیگر(ان‌شاءالله شهریورماه سال جاری) میهمان کریمه‌ی اهل بیت خواهند بود. چون این سه گروه در زمان مقرر تمام ۱۰۴ ساعت را آموزش ندیدند.)
مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: در فاصله‌ی دوره قبل تا این جلسه «دستورالعمل جذب و گزینش اساتید مهارت‌های پژوهشی» توسط معاونت آموزش به سراسر کشور ابلاغ شده در آن دستورالعمل، شرایط جذب و گزینش به ارائه‌ی رزومه و شرکت در مصاحبه بسنده شده، لذا این سوال پیش آمده که: تفاوت این دوره‌ها (یا مزایای آن)، نسبت به شرایطی که معاونت آموزش برای تدریس مهارت‌های پژوهشی اعلام کرده، چیست؟
حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: در این رابطه باید مطالبی ارائه شود از جمله این که آنچه در «دستورالعمل جذب و گزینش اساتید مهارت‌های پژوهشی» درج شده با مشارکت معاونت پژوهش بوده است.(و با علم به اینکه این دوره ۱۰۴ ساعته هم برگزار می شود)، تهیه شده است.
وی بیان داشت:برای اشخاصی که در این دوره پذیرفته بشوند شناسه تدریس مهارت‌های پژوهشی صادر می‌شود، شناسه تدریس مهارت‌های پژوهشی، کد عددی است که توسط معاونت پژوهش به هر استاد معتبر مهارت‌های پژوهشی، اختصاص پیدا می‌کند. افرادی که از این شناسه در بانک اطلاعات آموزش پژوهش، برخوردار باشد، به عنوان استاد مهارت‌های پژوهشی به رسمیت شناخته می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: اشخاصی که از کانال آموزش اقدام می‌کنند، پس از قبولی در مصاحبه علمی، صرفاً در یک عنوان درس مهارت‌های پژوهشی به ارزش ۳۲ ساعت می‌توانند تدریس کنند، درحالی که فارغ‌التحصیلان این دوره، مجوز تدریس ۴ عنوان درسی روش مطالعه برای تحقیق، روش تحقیق مقدماتی، روش استفاده از فناوری در پژوهش و روش نگارش علمی را به‌دست می‌آورند.
وی بیان داشت: به زودی با تصویب مراجع بالادستی اساتیدی که شناسه تدریس معاونت پژوهش را دریافت کنند، از امکان دریافت مجوز تدریس درس آموزش مهارت‌های پژوهشی در برنامه آموزشی سطح یک بلند مدت و سطح دو سفیران هدایت از معاونت آموزش حوزه (مطابق با ضوابط و مقررات)، برخوردار شوند.
مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: بنابراین فارغ التحصیلان دوره عمومی از مزایایی برخوردار می‌شوند که از جمله آن‌ها عبارتند از:
۱. امکان شرکت در دوره‌ها و برنامه‌های ارتقایی معاونت پژوهش را خواهند داشت.
۲. امکان ارتقاء شناسه تدریس از عمومی مقدماتی به تخصصی پیش‌رفته است؛
۳. امکان معرفی به امور اساتید معاونت آموزش برای دریافت مجور تدریس است. یعنی اساتیدی که کد استادی دارند مجوز تدریس این درس را نیز خواهند گرفت و فضلایی که کد استادی ندارند برابر ماده ۷ آیین‌نامه یادشده(پس از طی مراحل علمی و قانونی)، کد استادی دریافت می‌کنند.
(ضمن اینکه امیدواریم با همکاری معاونت آموزش و تصویب مراجع بالادستی قبول شدگان دوره نیازی به شرکت در مصاحبه معاونت آموزش نداشته باشند.)

۴. معرفی به مراکز و مؤسسات جهت تدریس سطح عمومی مقدماتی مهارت‌های پژوهشی؛
۵.دعوت برای شرکت در برنامه‌های مختلف و متنوع تخصصی معاونت پژوهش مثل دوره‌های دانش افزایی و....
۶.امکان تدریس سطح عمومی مقدماتی برای دوره‌های اساتید و مدیران و معاونین پژوهش واحدهای آموزشی کل کشور(اشخاصی که نمرات بهتری کسب کنند و توانایی آنها برای تدریس به اساتید محرز شود، به عنوان مدرسین ماده واحده آموزش مهارتهای پژوهشی معرفی می‌شوند)؛ می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha