شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
موزه ملی ملک

نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در آستانه اربعین حسینی نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» با هدف احیای یاد و خاطره سفری چهل ‌روزه که مسافران آن با سفر خود تاریخ اسلام را جاودان کردند و سفرنامه‌هایشان را در طول تاریخ نوشتند، در کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه با نمایش میراث مشترک ایران و عراق به ویژه عتبات عالیات موجود در گنجینه ملک اعم از آثار خطی و چاپ سنگی و سکه‌ها و نقشه‌های تاریخی در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده و تا یک هفته پذیرای دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی است.

معرفی آثار نمایشگاه

نسخه‌های خطی «سفرنامه مکه و عتبات» اثر ابراهیم حسام الشعرا، «سفرنامه عتبات» اثر ناصرالدین شاه قاجار و «داستان رفتن ناصرالدین شاه به عتبات» اثر ناصرالاسلام مازندرانی که در سده سیزدهم قمری کتابت شده است، از جمله آثار این نمایشگاه به شمار می‌آید.

همچنین می‌توان از نمایش روزنامه چاپ سنگی «سفر از طهران الی کربلا و نجف و سایر اماکن فیض مواطن و مراقد مطهره ائمه هدا و اولیا و شهدا علیهم‌السلام» به سال ۱۲۶۱ قمری و کتاب چاپ سنگی «تفضیل سیاحت مسیو طلزن در ملاحظه اراضی حُله و کوفه و آثار شهر بابل» تألیف دکتر طولوزان نام برد.

تصاویری از سکه‌های دو کشور ایران و عراق در دوران پیش و پس از ظهور اسلام همچون سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) که در سال ۲۰۳ قمری ضرب شده، سکه دینار هلاکو ایلخان مغول که در سال ۶۵۶ قمری در بغداد ضرب شده و سکه عرب ساسانی، در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

تصویر تعدادی از نقشه‌های تاریخی مبادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بناهای تاریخی همچون ایوان مدائن و عتبات عالیات نیز در نمایشگاه ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک قابل مشاهده است.

نشانی نمایشگاه

کتابخانه و موزه ملی ملک سال ۱۳۱۶ شمسی توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران بر حرم مطهر حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۴:۴۵ واقع در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) پذیرای فرهنگ‌دوستان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha